• Dr to be

Hur äter/åt era barn i åldern 9-13 månader, deras vikt och viktuppgång samt aktivitetsnivå?

Hej! Vi har en dotter som precis fyllt ett. Hon har väl aldrig varit stor i maten men det känns som hon äter normalt. Från dryga 7 månaders ålder till 10 månaders ålder gick hon upp 340g (8160-8500) och om vi har tur så visar vågen kanske 9kg nästa vecka när vi ska till bvc. Det skulle ge en viktuppgång på 840g på 4.5 månader vilket känns väldigt lite.... Dock så är hon alltid i farten. Hon är verkligen aldrig still, möjligtvis när hon sover men även dåkör hon varv i spjälsängen i sömnen. Hon började åla vid 5.5, krypa vid 6.5 och gå vid 10 månader. Hon gick som sagt upp bra fram till strax efter 7-månadersdagen.

Hur har det sett ut för era barn viktmässigt? Har de gått upp bra när de blivit rörliga? Hur äter de om dagarna?

Vore tacksam för att få lite perspektiv

Ha en bra dag!

• Svar på tråden Hur äter/åt era barn i åldern 9-13 månader, deras vikt och viktuppgång samt aktivitetsnivå?
  • Fru Mamma

Har inte tid att skriva speciellt mycket nu, så favoritar tills vidare.

• Duckan

Mycket rörligt barn, gick väldigt sakta upp i vikt trots, vad jag tror, normalt mat-intag. När hon var ett var hon 73 cm och vägde 7,8 kg. Låg alltid en under kurvan, men följde ändå sin egen. Det tog henne två år till att komma upp till 10 kg. Idag är hon 6 år och ca 114 cm och väger 19 kg vilket är helt normalt.

• LEW

Vår tjej vägde 3400gram när hon föddes. Alltid ätit bra. Vägde vid 1 år 7,2kg. Idag är hon 6,5 år och är 121cm lång och väger 20kg. Fullt normalt.
    Oftast är det när barnen är runt 7 månader som vikten börjar plana lite då de rör sig mer än tidigare. Inget att oroa sig för så länge hon inte går ner i vikt

Har en son på 1,5 år också. Han vägde 3995 vid födsel. Idag 12kg. Så det är väldigt olika från barn till barn. Men båda fullt normala :)

• Vinterankan

Det viktigaste är ju om hon följer sina kurvor. Min son hoppade ner en kurva vid 4 månader då han började krypa. Är väldigt aktiv och smal (men lång) och följer sina kurvor bra även om han ligger över normalkurvan på längden och under på vikten. Innan han började röra på sig så låg han på normalkurvan på vikten. Väger nu 9,5 kg och är 80 cm lång vid 10 månader.

• Duckan

LEW, hjälp, jämfört med ditt barns vikt och längd kan man tro att min är en liten tjockis, men hon är så smal att byxor trillar av henne. Kanske måste mäta henne igen och se om faktist dragit iväg mer. OT förlåt.

• stickkontakt

Du beskriver nästan min unge TS, men min vägde ännu mindre. Hon gick upp bra tills dryga halvåret, då blev det full fart på henne och hon hade inte ro att varken äta eller amma ordentligt. Jag kämpade med att amma henne när hon var trött och på nätterna, och på dagarna försökte vi med smakisar men det dröjde lång tid innan hon fick i sig någon mat att tala om. Från 6 till 10 månader gick hon upp från 7300 g till 7850 g, från 10 till 13 månader ökade hon till 8200 g. På den tiden planade hon ut från strax under medelkurvan till 2 kurvor under på vikt, längd och huvudomfång. Från 13 till 18 månader följde hon den kurvan fint. Nu har vi inte vägt henne på länge men jag tror att hon närmar sig 10 kg och hon är snart 2 år.

BVC har varit lite oroade men har inte gjort något mer än väga ofta. Jag har ärligt talat inte varit så orolig. Barnet mår hur bra som helst, har massor av energi och utvecklas som hon ska. Hon har precis som din unge inte varit still en sekund sen hon började åla runt halvåret, det är full fart dagarna i ändå. Och så lägger man på det att hon inte har tid att sitta still och äta, så portionerna har varit väldigt små. Det är inte så konstigt att hon inte går upp lika fort som ett barn som inte lär sig krypa förrän flera månader senare och som är glad i maten. 

• Vinterankan

Mina barn sover inte så mycket och rör sig hela tiden så de har lärt sig krypa precis innan de blir 5 månader och gå vid 7-8 månader. De är rätt smala också vilket säkert också spelar in. Det blir ju inte lika mycket tyngd att bära på då.

• MammanJulia

Har en väldigt fartig 13.5-månaders tjej som visserligen inte går men kryper snabbt som bara den. Hon har aldrig vart förtjust i mat och vägrade allt annat än amning tills hon var 11.5 månader. När hon var 9 månader vägde hon 7930 gram och i måndags vägde hon 8020 gram. Alltså typ 90 gram upp vilket lika gärna skulle kunna bero på att hon inte kissat innan senaste vägningen.. För henne tror jag det beror på att hon äter så himla dåligt men om din tjej äter bra är det kanske mer att hon rör sig mkt? Min stora tjej gick också upp dåligt i den här åldern, inte alls lika dåligt som vår lilla men dock. Det kanske är för de börjar röra sig så mycket mer mot innan tänker jag?

• Texas 06

Har en alldeles ny fylld 1-åring.
    Oxå full fart på henne!
    Började krypa vid 6-7 månader och gick obehindrat vid 9 1/2 månad.
    Nu springer hon mest dit hon ska och klättrar på allt!
    Hon vägde 3645 och var 51 lång.
    Vägde nu vid 1-års kontr. 9085 och var 75.5 lång.
    Hon ligger under på vikten men på sträcker på längden. Dock har hennes huvudmått inte vuxit nått sen i jan!!
    Hon har 44 i homf nu. Hade de bara vuxit ca 5mm hade det inte varit nått att diskutera men nu blir vi kallad till läkaren i nästa v.
    Hur ser era smås huvudmått ut? Någon fler med bebisar med litet huvud.
    Blir ju jätte nervös att nått ska vara knas!
    Mina andra två barn hade homf 44 när de var ca halvåret...men då vägde de nästan 8-9 kg då! (Skillnad på barn! )

• Texas 06

Glömde ju maten.
    Hon äter i stort sätt allt men inte i några jätte portioner. Till lunch/middag får hon i sig, strlksmässigt en lite barnmatsburk. Och till det några kokta grönsaker.
    Frukost en port gröt och lite frukt till.
    Mellis är en favorit då kan hon få i sig en hel banan på em. Välling till kvällen.

• Dr to be

Hej! Tack för alla svar. Längdkurvan följer hon hittils, hon pendlar mellan -1 - -0.5. Viktkurvan håller hon på att tappa ett hack. 1/11 var hon precis på mittkurvan. Om jag får gissa vikten så är hon kanske 200g+ från -1kurvan och ca -1kg från medelkurvan så hon har ju som sagt dalat... men att hon växt på längden e säkert. Vi har just bytt klädstrl pga längd (inte tjocklek)

Angående huvudmått så hade hon 44 senast i januari. Hon startade med ett omfång på 32cm. Tror huvudet har vuxit lite. Dock köpte jag en mössa idag i strl 42/44 då den passade mkt bättre än 46/48... 

Svar på tråden Hur äter/åt era barn i åldern 9-13 månader, deras vikt och viktuppgång samt aktivitetsnivå?