• Jozzie

Börjar bli en ohållbar situation med maten för 1 1/2 åring hjälp!!!!

Vår son som nu hunnit bli 15 månader har vi problem med att få att äta våran mat! Började vid 8 månaders ålder erbjuda smakligare av vår mat, men han har vägrat. Han äter bara burkmat!!! När vi äter lunch har vi serverat vad vi ätit till honom oxå men han äter det inte vägrar smaka o de kastas på golvet och gnälls. Nu när han är 15 månader börjar de kännas riktigt tradigt me dessa barnmatsbukar . Vi har försökt att inte ge honom en burk när han inte vill äta vår mat så han får bli riktigt hungrig men de resulterar bara i att han vaknar på nätterna och är superhungrig! Han gnäller vid matbordet och vill äta när vi äter såklart han får vår mat men blir då vansinnig o kastar på golvet!!! Jag blir tokig blir sånt gnäll o skrik vid matbordet. Nu börjar han dagis dessutom förhoppningsvis kanske han börjar äta när han ser alla andra barn äta?! Vi har verkligen kämpat med det här men utan resultat är det någon som vet hur vi ska gå vidare eller är det bara att vänta ut??? Rätt jobbigt med gnällt som blir varenda gång vi ska äta! Annars är han go o glad för de mesta men envis till tusen. Som det är nu så äter han välling två barnmatsbukar per dag är det tillräckligt i denna ålder frukt ratar han oxå!

• Svar på tråden Börjar bli en ohållbar situation med maten för 1 1/2 åring hjälp!!!!
  • Jozzie

George1: fy vad det kändes som ett riktigt påhopp!!!!! Att min son inte skulle vara trygg och harmonisk,kanske inte ska yttra sig så om man inte känner oss eller?!?! Blev riktigt ledsen!

• George 1
    Jozzie skrev 2013-03-22 21:09:58 följande:
    George1: fy vad det kändes som ett riktigt påhopp!!!!! Att min son inte skulle vara trygg och harmonisk,kanske inte ska yttra sig så om man inte känner oss eller?!?! Blev riktigt ledsen!
    VAd tror du ditt barn är ????
  • Jozzie

Jag tror han är en jätte go glad mysig kille med en stor gnutta vilja och envishet!

• George 1
    Jozzie skrev 2013-03-22 21:15:34 följande:
    Jag tror han är en jätte go glad mysig kille med en stor gnutta vilja och envishet!
    Ett barn äter inte ifall barnet inte känner harmoni och trygghet !
    Som djur, i vissa stadium, v uppväxten är dom inte hungrig.
    Då äter dom inte.
    Ransk dig själv.. 
  • Amy27

George 1: du snackar massa skit! Vad fan har trygghet med saken att göra?!?

TS: jag hade det exakt likadant med min son. Han ratade allt vad hemlagad mat heter men smaskade i sig burkarna utan problem. Sen började han dagis och på sisådär 1-2 månader så var burkmaten bara ett minne.
    Han är fortf kinkig och äter inte precis all mat vi lagar (han har sina favorit rätter hehe) men allt som allt är vi nöjda med hur och vad han äter. Det kommer ge sig, jag lovar!!!

• George 1
    Amy27 skrev 2013-03-22 21:35:49 följande:
    George 1: du snackar massa skit! Vad fan har trygghet med saken att göra?!?

TS: jag hade det exakt likadant med min son. Han ratade allt vad hemlagad mat heter men smaskade i sig burkarna utan problem. Sen började han dagis och på sisådär 1-2 månader så var burkmaten bara ett minne.
    Han är fortf kinkig och äter inte precis all mat vi lagar (han har sina favorit rätter hehe) men allt som allt är vi nöjda med hur och vad han äter. Det kommer ge sig, jag lovar!!!
    Erfarenheten får avgör vem som har rätt, det blir troligen jag trotts allt
  • comfort

Näe George 1 det här barnet kanske inte är redo eller som du uttrycker det trygg och harmonisk med att börja med hemlagad mat än. Det betyder inte att det här barnet är otrygg  eller oharmonisk förövrigt.

Dock instämmer jag tillfullo med dej om att Ramborg s inlägg är klokt. 

Ramborg skrev 2013-03-22 20:49:55 följande:
    Växer han som han ska?

Då är det inngen fara. Fortsätt att erbjuda riktig mat. Gör ingen stor grej av det, utan låt honom sitta med vid matbordet och kladda när ni äter. Vill han inte äta så låt honom slippa. Och ge välling på kvällen innan han ska sova så han blir mätt.

Som du själv är inne på så tror jag han kommer börja äta när han ser hur de andra barnen gör.

• George 1

Maten måste prepareras så barnet kan tillgodogöras sig maten.

• Fanny b
    George 1 skrev 2013-03-22 20:52:14 följande:
    Ett barn som inte äter det som serveras är inte trygg !!
    Varför i så fall äter barnet på förskolan/dagmamman ,det som serveras ?!?!?
    Finns flera studier och skriftligt på att så är fallet.
    BArn som inte äter det som serveras kan i vissa fall, må väldigt dåligt. 

En orsak till varför barn generellt lättare äter på förskola/dagmamma  kan vara att där känner barnen att det inte finns så stort utrymme till att matvägra, då de inte riktigt vågar ställa det kravet att få annan mat.Medans barn som känner trygghet hos sina föräldrar känner att om de ogillar maten hemma så kan de påverka sin situation.
  • George 1

Barn serveras mat !
    Äter dom inte får dom förbli hungriga !
    Mat serveras på bestämda tider under dagen inga undantag.
    med denna uppfattning har jag lyckats bra med mina samt hundarna !! 

• Fanny b
    George 1 skrev 2013-03-22 22:44:28 följande:
    Barn serveras mat !
    Äter dom inte får dom förbli hungriga !
    Mat serveras på bestämda tider under dagen inga undantag.
    med denna uppfattning har jag lyckats bra med mina samt hundarna !! 

Barn och hundar är olika individer. Så det finns barn som denna metod fungerar bra på medans denna metod inte fungerar på andra barn. Samma sak med hundar, jag använde mig själv av denna metod på mina hundar, men den fungerade inte på min unghund.  Hon var som valp kräsen med maten, och det gick inte över genom att vänta ut  henne.
  • Mamma till Prins

Min son var likadan det enda som funkade var pasta och gurka! Och vi försökte med allt. Det lossnade när han började på dagis, och nu när han har gått där i 6 mån så äter han verkligen ALLT haha!

• Christi38

Vår 16 månaders är/var likadan, han älskar sin välling och om han fick bestämma skulle han bara äta den. Men han äter gärna frukt av olika slag, och mackor tycker han om till frukost och mellis, men vanlig mat, hm, icke. Men så började han på förskola i januari, första dagarna tittade han bara på maten och på de andra barnen men sen började han äta av tillbehören, dvs gurkan eller sylten eller knäckebröd. Efter ytterligare någon vecka började han testa maten också. Så förskolan gör sååå mycket för honom! Så härligt att se sådana framsteg!! :)
    Det kommer din lille lära sig också, låt det ta sin lilla tid men det kommer!

.

Svar på tråden Börjar bli en ohållbar situation med maten för 1 1/2 åring hjälp!!!!