• Anonym (förstår inte)

"Orosanmälan som gäller dina barn"

Jag fick ett brev med posten och när jag läste brevet sjönk mitt hjärta och försökte hålla tårarna från barnen. Klockan var fyra, kommit från jobbet och hade hämtat upp barnen som var glada en torsdagseftermiddag.

Jag blev helt förvånad, hur kunde dagis göra detta? Mina barn är glada men pga separationen med pappan är de ledsna (1 år sedan). Jag har inlett en vårdnadstvist med fadern då han inte dyker upp och inte tar ansvar. Undanflykter och ursäkter är jag trött på och sedan senaste 23.30 lämningen då barnen skulle sova hos honom och min dotters frågan om pappa älskar henne eller inte tyckte jag det var nog. med rättens hjälp får han inse allvar och ta ansvar med skriftlig och offentlig överenskommelse. 

Hur som helst så stod det på brevet att en orosanmälan gjorts på en ort nära oss där pappan bor, jag ringde socialsekr. och lämnade meddelande att jag fått brevet och ska närvara den bestämda tiden och lämnade mitt nummer. hon lämnade meddelande och ringde nästa dag och sa att en anmälan till pisen gjort om mitt x och en orosanmälan gjorts inte riktat mot mig men mer ville hon inte ta på telefon?

har detta hänt någon annan eller är det någon som vet vad detta är? Varför skulle jag bli kallad om inte min föräldraskap ska granskas?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-23 23:11
    anmälan till polisen har gjort skulle det stå, om honom, han har gjort något ...

• Svar på tråden "Orosanmälan som gäller dina barn"
  • Anonym
    Anonym (förstår inte) skrev 2013-03-23 23:47:27 följande:
    * hur kunde dagis göra detta, skrev kanske tokigt, men menade att barnen alltid är glada, och de har det bra hemma, brukar inget våld mot dom eller något annat i den avdelningen. menade mer * undrar vart anmälan kommer ifrån .... i och med att det stod att den gjordes från en annan ort, vårdnadstvist med pappan.
    Snälla nån... Pappan har kanske åkt dit för droger, rattfylla eller något annat? Då blir soc inblandade eftersom ni har minderåriga barn!
  • NovemberApril

Min bästa kompis fick ett brev att dem tagit emot orosanmälan angående hennes barn. Hon blev rent förstörd och ringde upp och fick prata med en socionom som var jättetrevlig som förklarade att detta gällde hennes sons Pappa. Han hade söt psykakut för ångestattack och när dem la in honom hade han haft ett gäng olika droger på sig vilket polisanmäldes därav gjordes en anmälan till Soc eftersom dem hade gemensam vårdnad, Pappan träffade dock inte sonen.

Dem gick på mötet, hon förklarade att pappan inte träffar sonen och att hon jag honom själv, socionomen berömde henne för att bra jobb med honom och la ner allt. Eftersom ni har gemensam vårdnad vill dem bara se att barnen har det bra och inte skadas av den andra förälderns handlingar.

• minzann

Det har gjorts försök att inom polisen/kriminalvården ha ett helhetsperspektiv, då vuxna som kommer in, om de har barn och vid vissa brott som kan påverka hela livssituationen så kontaktas socialtjänsten för en orosanmälan. Båda föräldrarna blir då kallade och information går ut till föräldrarna att polisen är involverade i anmälan. När socialtjänsten ska göra bedömningar om vidare utredning behövs hörs båda föräldrarna för att få en uppfattning om barnets situation och barnets livsvärld.

Jag tror att du fick precis rätt information men det känns konstigt då informationen inte är fullständig. Det handlar inte om dig utan om pappan. Han vet nog fullt och helt vad det här handlar om, då han av någon anledning haft med polisen att göra. Om pappan anses som olämplig att ta hand om barnen, är det självklart att du ska delta på möte och få information samt svara på frågor angående honom. Ibland ges för lite information, då man anser saker vara känsligt och vissa saker är man osäker på om man får säga. Det gör att man själv försöker fylla i luckorna tills man hittar något som känns stämma och är troligt. Men jag är övertygad om att du kan vara lugn för din egen del angående ditt föräldraskap. 

• dontworrybehappy

Jag svart med en motfråga!
    Vill du inte vara närvarande och delaktig i utredningen som gäller dina barn.

Såg att någon annan undrade varför du blev besviken på dagis och jag undrar samma sak!

• Anonym (förstår inte)

tack så jätte mycket för informationen alla och minzann.  Och till dontworrybehappy så får jag ursäkta min formulering. Jag är närvarande och delaktig till hundra när det gäller mina barn. Min fråga var till de som visste något om min fråga om orosanmälan som görs på annan föräldern som inte träffar barnen, och ifall det går till på detta viset. Fick min information, tack till er. 

• Anonym
    Anonym (förstår inte) skrev 2013-03-23 23:45:32 följande:
    ja precis som i mitt fall är jag boendeförälder , då borde anmälan handla om mig. det var det jag trodde, men om hon på teefon sa att det var han som fått en anmälan, kanske inte det handlade om barnmisshandel i och med att han inte träffat barnen på 3 månader , vilket får mig bara fundera över vad han har gjort. men ja. måndag är om 1,5 dag

nejnej. Min sambo var boendeförälder..men anmälan gällde umgängesföräldern. Men båda blir ju kallade.
  • Anonym (förstår inte)

Jaha, men inte på samma möte hoppas jag. Då måste han kanske veta om denna polisanmälning. Nä jag får ta och vänta på till imorgon. :) det lär gå bra. 

• Anonym (socionom)

Hej ts. Hur gick mötet? Hoppas det gick bra & att du vill dela med dig om vad som sas.

• Anonym (förstår inte)

Hej, förlåt för sent svar, Jag var på mötet och pappan är anmäld för Narkotikabrott. han stoppades narkotikapåverkad och vid kroppsvisitering så hittade polisen knark, troligen hasch enligt Socialsekr. Hon fick inte info om vad det var för något. Jag ska på muntlig förhandling på tisdag, ännu en helg. :( 

• Anonym (förstår inte)

Muntlig förberedelse (Vårdnad/Umgänge) skulle det stå

• Anonym (A)
    Anonym ( ) skrev 2013-04-11 00:14:59 följande:
    Hoppas allt gått bra...

Ja det hoppas jag med
Svar på tråden "Orosanmälan som gäller dina barn"