• ALLIEVERDO

Behöver köpa bilbarnstol till 9månaders. TIPS TACK..

Hej, jag har en 7.5 månaders som åker i babyskyddet från bvc. Snart är det väl dags att lämna tillbaka det och därför måste jag ju börja kika på bilbarnstolar. Självklart vill man ha den bästaste, men prisklasserna styr ju tyvärr endel :(

Därför, har ni tips på bra bilstolar till ett barn från ca 9månader och att den gärna kan ha stolen sen utan göra ännu ett byte.
    Bytte precis ut bilstol till min 2.5åring för hon inte fick någon vidare plats i den hon satt i. Nu har hon britax 2 way tror jag.eller high way..nej 2 way va det nog :) osäker.. men iaf, den ser ju okej  ut för henne och det står ju faktiskt på den från 6 månaer och 9kg till 25kg.. MEN har svårt att tänka mig att min minsta ska kunna sitta och sova bra i den..den är ju väldigt "fri" till sidorna osv :) Man vill ju gärna ha lite mer stabilt mysigt när de är mindre då de sover.. Men ska testa sätta henne i där sen idag för se hur liten hon ser ut nu

Så snälla har ni tips på vad som är bra och även vad ni inte tycker är bra.
    Kan ni prisklasser eller bra sidor/butiker att köpa ifrån så skriv gärna det också :)   

• Svar på tråden Behöver köpa bilbarnstol till 9månaders. TIPS TACK..
  • George 1
    Sisisisi skrev 2013-03-24 17:38:22 följande:

Den finns definitivt inte kvar. (förutom nån annons på blocket då och då). Stolar godkända före 1995 är dessutom inte längre lagliga att använda.
    Hoppsan, se där !
    Det stämmer väl som barnen säger Pappa hur gammal är du,  före eller efter järnåldern......
  • Sisisisi
    George 1 skrev 2013-03-24 17:41:01 följande:
    Hoppsan, se där !

Det stämmer väl som barnen säger Pappa hur gammal är du,  före eller efter järnåldern......

Hehe, tiden går fort :)
  • thegoldengirl

Här sitter min dotter i morfars multi-tech. Hon är där kring 7 månader. Satt riktigt bra och den är lite extra ombonad som du ser! Fördelen med den prismässigt trots att den är lite dyrare är ju att den går att vända till framåt när barnet blivit typ 4 år och kan vändas till framåtåkande (men gärna senare om det går). Nackdelen är väl att den inte är plus-godkänd (men delvis för att den går att vända framåt och därför inte kan bli det).

Själv har jag en High-way 2 och är jättenöjd, trots att den inte är så ombonad. Jag hade jättestor hjälp av att kolla på http://bloggen.fi/bilstolslotsen/  där går det att se en hel del olika stolar i olika bilar dessutom.

(har inga bilder på dottern på nätet- därav övermålat ansikte)

• ALLIEVERDO
    Genuin skrev 2013-03-24 17:40:01 följande:
    Vi har Britax Maxway till vår dotter (4år), vi hade. Vi har även haft Acta Graco Duologic2 som fungerade jättebra till sonen tidigare (han satt i den tills han var ca 4-5, men vi valde att köpa ny till dottern då Duologicen är lite hård i sitsen för dottern, hårt att sitta i om man kör långt.
    Vi har även en Britax Two-way som sonen satt i ett tag (mellan 4-5 och 6 år) men dottern sitter inte bra i den utan ramlar ner med huvet när hon somnar. Likadant med BeSafe izi kid (lite äldre modell som vi hade som extrastol i mormors bil när sonen var liten, alldeles för rak i ryggen och sonens huvud trillade ner när han somnade.

Hoppas att det hjälpte lite :)

Tack för din tid till att förklara :)
    Kan jag fråga en sak. Angående two-way. hur satte du fast den med bältet? satt nu och kollade på youtube och där visade de inte så som vi satt fast den (med det vanliga bilfältet just).. så kollade jag en annan och där gjorde dom som vi.. så hur vet man vad som gäller tro. 
  • Sisisisi
    ALLIEVERDO skrev 2013-03-24 20:42:32 följande:

Kan jag fråga en sak. Angående two-way. hur satte du fast den med bältet? satt nu och kollade på youtube och där visade de inte så som vi satt fast den (med det vanliga bilfältet just).. så kollade jag en annan och där gjorde dom som vi.. så hur vet man vad som gäller tro. 

Kolla i bruksanvisningen såklart :) Där ser du de olika sätten bältet kan dras på.
  • ALLIEVERDO
    Sisisisi skrev 2013-03-24 20:45:11 följande:

Kolla i bruksanvisningen såklart :) Där ser du de olika sätten bältet kan dras på.

jo självklart. vi gjorde det när vi satte in den.. men vet det va ändå nåt vi tyckte var konstigt..
  • Genuin
    ALLIEVERDO skrev 2013-03-24 20:42:32 följande:

Menar du när den är monterad framåtvänd eller bakåtvänd? Jag har inte använt den framåtvänd, men bakåtvänd drog man väl bara bältet mellan klädseln och stolen underbarnet där det sitter om jag minns rätt...
  • Magnolia78

Vi har en besafe o jag e mkt nöjd med den. Tycker att barnet sitter väldigt bra i den , bekvämt o stabilt.

• t0va

hi-way säger jag också, den tar liten plats och säljs ut nu för den slutar tillverkas, så kring 2000kr kan man hitta. När den är urväxt så tar du two-way till det barnet. Är nog det billigaste sättet du kan komma undan.

Svar på tråden Behöver köpa bilbarnstol till 9månaders. TIPS TACK..