Stesia skrev 2013-04-09 23:34:09 följande:
Hej!
Jag kan säga som så... när jag var 22 år gick jag till min gynekolog för att ta ut min kopparspiral, då säger han att han hittade blåsor på mina äggstockar - tydligen så släppte jag bara 1 ägg istället för 2 misstänkte han. Jag frågade han vad detta innebar då jag blev chockad. Han berättade att jag hade PCO och att det kunde vara svårt för mig att skaffa barn utan hjälp men helt plötsligt säger han - ta dessa p-piller i 3 månader så kommer det försvinna, de flesta i din ålder får detta men går bort. Han såg helt oseriös ut så jag förstod inget när jag gick därifrån. Jag hämtade ut mina piller och gick hem och sökte en massa om detta helt förtvivlad och jag trodde verkligen inte att jag skulle kunna få barn igen.
- Jag tyckte dock det var väldigt konstigt att jag hade regelbunden menstruation och att jag kände av min ägglossning och dessutom har hade jag direkt ingen symptom förutom att jag inte längre brukade få äggvite flytningar (eller vad det kallas :P) Därför trodde jag att jag var körd men det hade inte men saken att göra, vi alla är bara olika, precis som många får otroligt mycket med flytningar när dom blir gravid till skillnad mot mig som inte fick några flytningar alls och brukar annars ha detta.
MEN helt oplanerat utan att ens försöka blev jag gravid direkt och är i 5 eller 6 veckan idag.
Så vad jag vill säga är att jag var Sk*i*t sårad när jag trodde jag aldrig skulle kunna få barn utan hjälp. Jag vågade inte ens gå kolla upp detta med gym för att jag trodde dom skulle säga att jag var helt körd. Men som sagt gå inte runt och tänk så mycket, gå kolla upp det och lyssna inte för mycket på dom i heller för min gynekolog skrämde livet ur mig, trodde inte på mitt plus när jag såg det på stickan så jag köpte 3 stycken till och nu tror jag på det ;P
Kolla upp det gå inte och oroa dig i onödan , det är helt onödigt! Lycka till! :)
Det där låter ju lite konstigt, man ska ju bara släppa 1 ägg åt gången så varför skulle det vara ett problem att du släppte ett ägg istället för två? Antingen visste gynekologen inte riktigt vad han pratade om eller så var han dålig på att förklara. Eller så blev du så överrumplad av beskedet att ni missförstod varandra litegrann.
PCO (dvs ett utseende på äggstockarna med många halvmogna blåsor på rad) är en normalvariant av äggstock och behöver inte innebära några som helst problem med ägglossningen, har man en regelbunden normallång menscykel så har man sannolikt också en regelbunden ägglossning. Så det var riktigt dumt av honom att uttrycka sig så där och skrämma upp dig utan att ge dig en vidare utredning. Men det är helt riktigt att äggstockarna kan förändras efter en kort p-pillerkur, det är en vanlig behandling som går ut på att man så att säga "pausar och startar om" kroppen.
Grattis till graviditeten, hoppas att allt går bra!