• Anonym (orolig)

Oregelbunden mens & PCO

Hej på er! Måste man försöka skaffa barn i ett helt år innan man får kolla upp om man har PCO? Eller kan man kolla upp det innan om man har starka misstankar? Hur kommer det sig att du misstänkte att du hade PCO? När fick du reda på det? Har du lyckats få barn? Måste man ha PCO bara för att man har oregelbunden mens?

Självklart är det omöjligt för er att veta om jag har PCO eller inte. Men vad tror ni? Borde jag  (eller kan jag ens) kolla upp det? Jag listar upp mina "symptom" nedan.

Oregelbunden mens. Hade oregelbunden mens i ca 2 år innan jag börjat äta piller. Nu när jag tog ut spiralen för 4 månader sedan så kommer mensen sällan och oregelbundet Har super lätt att bygga muskler. Tränar jag några/någon månad så går det jätte snabbt innan jag ser ut som en kvinnlig bodybuilder. Inte så kul.  Acne på ryggen (går dock bort vid sol) Min mamma fick inte barn förens efter 30 årsåldern trots att hon nästan aldrig skyddade sig  Stort tack för er som tar er tid att svara. Har ingen som jag kan prata med detta om.. Och jag känner mig lite orolig :/
  • Svar på tråden Oregelbunden mens & PCO
  • CaptainEm
    Anonym (orolig) skrev 2013-03-27 19:20:27 följande:
    Stort tack till alla er som svarat.. Det känns bra att dubbelchecka att det är "legitimt" för mig att kontakta vården. Har jag inte fått mens under april så kommer jag höra av mig till Gyn.. slamkrypare, det var en bra idé att inte nämna något om att vi gärna vill bli med barn. Min kontakt med vården vill jag ju ska fokusera på att utreda om det är något tokigt med min kropp och vad uppehållet av mensen beror på.. 

Du skriver att det "inte gick att ungdå, för gunekologen iallafall".. På vilket sätt gick det inte att undgå? Hur går en undersökning egentligen till?

en undersökning eller rättare sagt, gynekologen ser om du har PCO på ett vaginalt ultraljud. på mig var det så att jag hade som ett pärlhalsband med ägg som inte har lossnat runt min livmoder. jag såg det också när gynekologen berättat. detta var mitt första gynekolog besök.
  • LängtansBlåaBlomma
    Anonym (orolig) skrev 2013-04-03 08:00:40 följande:
    Förlåt om frågan är dum, men hur kunde du veta det?

För att jag aldrig nånsin haft en regelbunden mens och för att jag fick diagnosen vid 19 års ålder.
  • Betty Boop86
    Anonym (orolig) skrev 2013-04-03 08:00:40 följande:
    Gud så härligt att höra att det inte är omöjligt. Hade du då påbörjat "medicineringen"?

Jag tror inte att min graviditet hade nått med "medicineringen" och göra då jag bara han äta den ca 5-6 dagar. Jag var tydligen gravid innan jag började med medicinen vilket jag inte visste om eftersom min mens var så oregelbunden så jag tänkte inte så mycket på att mensen hade uteblivit :P 
    När jag fick beskedet om att jag har PCOS så blev jag lättad på ett sätt, för då slapp jag gå o tänka varje månad om jag var gravid eller inte, slippa känna besvikelsen över att testen visade negativt varje gång, jag slapp ha den där oron i kroppen att det skulle vara nå fel på mig eftersom jag aldrig blev gravid. Jag blev en helt ny människa när jag fick beskedet, jag kunde fokusera mer på mig o se till så jag mådde bra :)
  • Anonym (orolig)

Tack ännu en gång för alla er som tagit er tid att svara. Nu har jag bokat en tid hos läkaren. Ska dit i slutet av april. Förhoppningsvis får jag ett besked då. Skulle vara skönt att slippa fundera eller oroa sig. Känner mig väldigt säker dock på att det är PCO.. Men men, man kan ju hålla tummarna. 

• Anonym

Hej alla och TS :)
    Undrar en sak, när ni pratar om oregelbunden mens, hur menar ni då? Alltså hur långa cykler har ni för att kalla det oregelbundet?
    Tex en månad 29 och nästa 45? Hur oregelbundet är det för att kunna kallas oregelbundet?
    Hoppas ni förstår min fråga :)  

• Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2013-04-09 09:26:04 följande:
    Undrar en sak, när ni pratar om oregelbunden mens, hur menar ni då? Alltså hur långa cykler har ni för att kalla det oregelbundet?
    Tex en månad 29 och nästa 45? Hur oregelbundet är det för att kunna kallas oregelbundet?
    Aaa, precis.. Om den ena cykeln är 29 dagar och den andra 45 dagar har man definitivt orgelbunden mens... Minns att jag läste på  FL att någon skrev att om man har en cykel på längre än 35 dagar så har man förmodligen inte haft ägglossning den månaden. Ingen ägglossning = inga barn
  • slamkrypare
    Anonym skrev 2013-04-09 09:26:04 följande:
    Ett par dagar hit eller dit anses vara normalt, vården ser det oftast som oregelbundet ifall det diffar en vecka eller mer.
    Anonym (orolig) skrev 2013-04-09 17:32:06 följande:
    Aaa, precis.. Om den ena cykeln är 29 dagar och den andra 45 dagar har man definitivt orgelbunden mens... Minns att jag läste på  FL att någon skrev att om man har en cykel på längre än 35 dagar så har man förmodligen inte haft ägglossning den månaden. Ingen ägglossning = inga barn

Det där är ju en sanning med modifikation... Mina "cykler" ligger för det mesta på ca 60 dagar (eller mer) men jag har oftast tydliga ägglossningssymptom 2 veckor innan mensen startar. Så det är inte helt korrekt att generellt säga att över ett visst antal dagar = ingen ägglossning, det är som allt annat väldigt individuellt.
  • Stesia

Hej!

Jag kan säga som så... när jag var 22 år gick jag till min gynekolog för att ta ut min kopparspiral, då säger han att han hittade blåsor på mina äggstockar - tydligen så släppte jag bara 1 ägg istället för 2 misstänkte han. Jag frågade han vad detta innebar då jag blev chockad. Han berättade att jag hade PCO och att det kunde vara svårt för mig att skaffa barn utan hjälp men helt plötsligt säger han - ta dessa p-piller i 3 månader så kommer det försvinna, de flesta i din ålder får detta men går bort. Han såg helt oseriös ut så jag förstod inget när jag gick därifrån. Jag hämtade ut mina piller och gick hem och sökte en massa om detta helt förtvivlad och jag trodde verkligen inte att jag skulle kunna få barn igen.

- Jag tyckte dock det var väldigt konstigt att jag hade regelbunden menstruation och att jag kände av min ägglossning och dessutom har hade jag direkt ingen symptom förutom att jag inte längre brukade få äggvite flytningar (eller vad det kallas :P) Därför trodde jag att jag var körd men det hade inte men saken att göra, vi alla är bara olika, precis som många får otroligt mycket med flytningar när dom blir gravid till skillnad mot mig som inte fick några flytningar alls och brukar annars ha detta.

MEN helt oplanerat utan att ens försöka blev jag gravid direkt och är i 5 eller 6 veckan idag.

Så vad jag vill säga är att jag var Sk*i*t sårad när jag trodde jag aldrig skulle kunna få barn utan hjälp. Jag vågade inte ens gå kolla upp detta med gym för att jag trodde dom skulle säga att jag var helt körd. Men som sagt gå inte runt och tänk så mycket, gå kolla upp det och lyssna inte för mycket på dom i heller för min gynekolog skrämde livet ur mig, trodde inte på mitt plus när jag såg det på stickan så jag köpte 3 stycken till och nu tror jag på det ;P

Kolla upp det gå inte och oroa dig i onödan , det är helt onödigt! Lycka till! :)

• slamkrypare
    Stesia skrev 2013-04-09 23:34:09 följande:
    Hej!

Jag kan säga som så... när jag var 22 år gick jag till min gynekolog för att ta ut min kopparspiral, då säger han att han hittade blåsor på mina äggstockar - tydligen så släppte jag bara 1 ägg istället för 2 misstänkte han. Jag frågade han vad detta innebar då jag blev chockad. Han berättade att jag hade PCO och att det kunde vara svårt för mig att skaffa barn utan hjälp men helt plötsligt säger han - ta dessa p-piller i 3 månader så kommer det försvinna, de flesta i din ålder får detta men går bort. Han såg helt oseriös ut så jag förstod inget när jag gick därifrån. Jag hämtade ut mina piller och gick hem och sökte en massa om detta helt förtvivlad och jag trodde verkligen inte att jag skulle kunna få barn igen.

- Jag tyckte dock det var väldigt konstigt att jag hade regelbunden menstruation och att jag kände av min ägglossning och dessutom har hade jag direkt ingen symptom förutom att jag inte längre brukade få äggvite flytningar (eller vad det kallas :P) Därför trodde jag att jag var körd men det hade inte men saken att göra, vi alla är bara olika, precis som många får otroligt mycket med flytningar när dom blir gravid till skillnad mot mig som inte fick några flytningar alls och brukar annars ha detta.

MEN helt oplanerat utan att ens försöka blev jag gravid direkt och är i 5 eller 6 veckan idag.

Så vad jag vill säga är att jag var Sk*i*t sårad när jag trodde jag aldrig skulle kunna få barn utan hjälp. Jag vågade inte ens gå kolla upp detta med gym för att jag trodde dom skulle säga att jag var helt körd. Men som sagt gå inte runt och tänk så mycket, gå kolla upp det och lyssna inte för mycket på dom i heller för min gynekolog skrämde livet ur mig, trodde inte på mitt plus när jag såg det på stickan så jag köpte 3 stycken till och nu tror jag på det ;P

Kolla upp det gå inte och oroa dig i onödan , det är helt onödigt! Lycka till! :)
    Det där låter ju lite konstigt, man ska ju bara släppa 1 ägg åt gången så varför skulle det vara ett problem att du släppte ett ägg istället för två? Antingen visste gynekologen inte riktigt vad han pratade om eller så var han dålig på att förklara. Eller så blev du så överrumplad av beskedet att ni missförstod varandra litegrann.

PCO (dvs ett utseende på äggstockarna med många halvmogna blåsor på rad) är en normalvariant av äggstock och behöver inte innebära några som helst problem med ägglossningen, har man en regelbunden normallång menscykel så har man sannolikt också en regelbunden ägglossning. Så det var riktigt dumt av honom att uttrycka sig så där och skrämma upp dig utan att ge dig en vidare utredning. Men det är helt riktigt att äggstockarna kan förändras efter en kort p-pillerkur, det är en vanlig behandling som går ut på att man så att säga "pausar och startar om" kroppen.

Grattis till graviditeten, hoppas att allt går bra!
  • JeGn

Om oregelbunden mens: jag kan inte räkna cykel dagar överhuvudtaget. Jag kanske har mens två ggr ett år, medans andra året kanske ja har varannan månad och året där på regelbundet en vecka i månaden i tre månad i streck och sen inget resten av året. Sjukt jobbigt iallafall. Men nu räknar vi sagt efter ja ätit provera och pergo sen i januari :)

• Anonym

Sökte gyn för att jag blödde länge eller hade kort uppehåll mellan blödningarna. Tidigare haft 6v mellan mens ungefär. Fick p-piller och info om att jag lär behöva hjälp när jag vill bligravid men att det ofta inte är problem då man har många äggblåsor av hög kvalitet. Blev hur som gravid oplanerat då jag missat ppiller 2 v då jag glömt dem och tänkte ta igen i samband med mens som då aldrig kom. Lycka till hos gyn om du har pco och vill bli gravid se till att få gå till någon med mkt kunskap om det området

Svar på tråden Oregelbunden mens & PCO