• Anonym (ledsen)

Måste barnen fortsätta vara skrivna på tidigare adressen?

Ja, som rubriken lyder. Måste barnen vid en separation vara skrivna på den tidigare adressen om en av föräldrarna bor kvar där?

Vi ska skiljas. Det lutar åt att jag flyttar. Jag vill ändå ha barnen skrivna hos mig, inte för att kunna dra fördel i någon eventuell tvist senare (vi är helt överens och har tänkt skriva papper på detta) utan för att jag är den som har koll. Min man har inte alls samma koll, eller engagemang, i skola, förskola, BVC, hälsovård, sjukvård, kontakt med div myndigheter osv. Jag vill helt enkelt veta direkt vad som händer, inte när det gått en vecka eller är försent.
    I gengäld kommer jag då att sms:a/ringa/skicka meddelande på Facebook direkt när jag får något som rör barnen.

Men, FÅR man göra såhär? Har läst i flera trådar och på många andra ställen att barnen ALLTID ska stå kvar i tidigare hemmet om en förälder bor kvar där?

/Orolig

• Svar på tråden Måste barnen fortsätta vara skrivna på tidigare adressen?
  • Smecker

Så länge ni är överens så finns det inga hinder från att skriva barnen hos dig. Det är bara om det blir en tvist, om ditt ex vägrar skriva på papper på barnens adressändring till skatteverket och du blir tvungen att ta det till tingsrätten som det kan bli så.

Är du bara pantad eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Anonym (ledsen)

Tack för era snabba svar, en sak mindre att tänka på

• BioBonus

Absolut - är ni överens så skicka bara in pappren till folkbokföringen och skriv under båda två.
    Våra barn var under några år skrivna hos pappan (jag flyttade), och vi såg ingen anledning att skriva dem på annan ort. Sen fick pappan nytt jobb som innebar att han var bortrest mestadels av tiden han inte har barnen, och då skrev vi över dem på mig för att alla viktiga papper skulle kunna hanteras samma vecka de kom, och inte veckan efter. Inga problem :)

• Anonym

Som de andra redan har sagt, så länge ni föräldrar är överens så får ni välja hos vem av er barnet ska folkbokföras. Det är bara när föräldrarna inte kommer överens som skatteverkets regler om att den som bor kvar ska ha barnet folkbokfört hos sig och om båda föräldrarna flyttar ska barnet folkbokföras hos den som bor närmast dagis/skola.

Men är ni överens så gör ni som ni vill! 

• bbb01

Jag har läst på skatteverkets sida att det inte är föräldrarna som bestämmer, det låter ju helt sjukt, men så stod det. Jag är i precis samma situation och vill också ha barnen skrivna hos mig trots att det är jag som byter adress. Vi är överens och har skrivit på pappret om adressändring. Men jag blev orolig när jag läste på skatteverkets sida. Ni som säger att det är OK bara man är överens, är det helt säkert?  

• h8him
    bbb01 skrev 2013-07-15 12:59:47 följande:
    Jag har läst på skatteverkets sida att det inte är föräldrarna som bestämmer, det låter ju helt sjukt, men så stod det. Jag är i precis samma situation och vill också ha barnen skrivna hos mig trots att det är jag som byter adress. Vi är överens och har skrivit på pappret om adressändring. Men jag blev orolig när jag läste på skatteverkets sida. Ni som säger att det är OK bara man är överens, är det helt säkert?  
    Så länge den andra föräldern inte vägrar skriva under så går det säkert igenom. Trots att man enligt lag ska ha barnen skrivna på den tidigare adressen, om man har växelvis boende, och den ena föräldern bor kvar.
  • Kjell2

Barn, och vuxna, ska vara skrivna, folkbokförda, där de har sin huvudsakliga dygnsvila. Ska man följa reglerna går det t ex inta att barnen är skrivna hos en förälder som har varannnan helg om den andra har övrig tid.

Men så länge föräldrarna är överrens och det inte innebär någon form av bidragsfusk lär ingen bry sig.

Om det uppstår en tvist i samband med searationen kan det hela bli lite stökigt då vårdnad och boende går via soc/tingsrätt men frågan om folkbokföring går via skv/förvaltnignsrätten. I bland kan myndigheterna gå lite i otakt vilket gör att det kan bli stökigt innan allt landta.

Svar på tråden Måste barnen fortsätta vara skrivna på tidigare adressen?