• CMH

Vad äter era femåringar till frukost?

Min femåring har aldrig varit nån storätare av frukost, som sin pappa. Men jag tycker ändå det är viktigt att han får i sig en stadig frukost innan förskolan. Vad äter era barn? Fick min son bestämma skulle han äta rostade mackor med jordnötssmör och jordgubbskräm varje dag, men det får han endast på helgen.. Yoghurt av alla dess slag ratar han, filmjölk gillade han förut men det vill han inte ha längre.. Kokt ägg tycker han om men det är väl inte så bra att äta varje dag.. Annars gillar han mannagrynsgröt men då vill han ha socker på.. Vill ha nyttiga alternativ på morgonen, och så är han lite som mig som inte kan äta samma frukost varje dag, måste ha lite variation för att inte tröttna.. Han gillar bara vitt bröd men har börjat äta lite av vårat halvmörka bröd, han gillar skinka och leverpastej ibland men det innehåller ju bara massa E-ämnen och skit.. Har slut på idéer, hjälp mig :)

Egon 080109
  • Svar på tråden Vad äter era femåringar till frukost?
  • Javisstserru

Vi gör smothis av naturell yoghurt, frukt, bär och frön. Lätt att få i sig om man inte är någon frukostmänniska och lätt att variera.

• BeanBag

Ägg är ju ett kanon livsmedel.innehåller typ allt utom c-vitaminGlad
    Ge honom ägg,
    skinka utan e nr,
    gröt,
    grkeisk yoghurt med bär,
    smörgås med leverpastej med minimalt med enr
    plocktalrik med frukt och grönsaksstavar

• Liljan77

Min son är 7 år,men har alltid varit bra på att äta frukost.
    Han har alltid ätit vindruvor o någon/några tomaret,de små sorterna.
    Utöver de så äter vi fullkornsflingor med naturell yoggi o bär eller frukt i.Tex banan..
    Havregrynsgröt med mjölk o skivad banan. 
    Vi bakar bröd,så det kan bli en brödbulle med en tallrik blandade frukter o bär.

Sonen är alltid med o bestämmer o bakar bröd.
    Likaså är han med o handlar o får vara med o bestämma vad.

• CMH

Smoothies avskyr han tyvärr.. Tycker all skinka och leverpastej innehåller massa skit men får kolla det lite noggrannare då, tackar :) Då kör vi på ägg iaf, det är ju lite mättande om man får i sig lite smörgås också..

• Tow2Mater

Alternativ till vardags:
    Mannagrynsgröt med socker på (själv äter jag inte smorjan ens med socker).
    Grot med äppelmos på.
    Frukost bars (ja sotade).
    Lättsockrade flingor med eller utan mjolk.
    Stekt ägg.

• lövet2

Dottern har aldrig varit en storätare på morgonen. Hon äter samma frukost nu som när hon var 5 år:
    ½ glas Proviva
    ½ mjukmacka med messmör
    1 liten kopp mjölkchoklad

• M i l l a n

Det är inget fel på ägg. Det är bara nyttigt, och om han gillar det så låt han få det. Variera med att göra omelett eller äggröra? Tids nog hittar ni säkert fler saker som han gillar. Havregrynsgröt kokad på fet mjölk och frukt som ex. äpple kanske kunde vara något? Flatbröd med ost och gurka?

• Englia

Min dotter, 3 år, äter 1 liten drickyoghurt, 3 salamiskivor och en tallrik hallon eller jordgubbar. Brukar köpa frysta och tar fram en portion kvällen innan.

På helgen äter hon gröt och ägg, men den aptiten saknas tidigt på morgonen inför dagis.

• Hedebris

Ett kokt ägg, en macka med ost och smör och en skål med havregrynsgröt, kanel och mjölk

• Nape

Vi försöker också variera så mycket det går.

Pannkakor med havregryn i. (Jag steker många åt gången och fryser in i portioner.)

Nyponsoppa och smörgås.

Knäckebröd med paprika och gurkstavar.

Youghurt och banan.

Flingor. Ibland vill han inte ha mjölk i utan petar i sig dem torra. Och så dricker han mjölk till istället. *s*

Liten fruktsallad och smörgås.

Han gillar inte gröt, däremot risifrutti. (Eller, kall risgrynsgröt. *s*)

Fattiga riddare (helg).

Våfflor (enstaka helg).

musli och youghurt.

"Liten tapastallrik" (=gurkstavar, körsbärstomater, salami).

Vitlöksbaguette med mjukost.

Varma mackor (i micro).

Kokt ägg/ stekt ägg och smörgås.

Digestive med räkost och nyponsoppa.

Mörkt bröd och gravad lax (oftast på helgerna).

"Tunnbrödsrulle" (=tunnbröd med ost och skinka)

Pizzabullar.

• skogsvitter
    BeanBag skrev 2013-03-25 08:37:58 följande:
    Ägg är ju ett kanon livsmedel.innehåller typ allt utom c-vitaminGlad
    Ge honom ägg,
    skinka utan e nr,
    gröt,
    grkeisk yoghurt med bär,
    smörgås med leverpastej med minimalt med enr
    plocktalrik med frukt och grönsaksstavar
    Vart får du tag i skinka utan e-nummer? Vi har inga egna grisar för tillfället ska tilläggas...
  • skogsvitter

Ägg är ju superbra att äta dagligen så ser inte problemet där? Du kan ju också göra äggröra eller stekta ägg att ha på mackan för variation? Vår dotter är i en kaviarperiod nu, så hon äter mjukmacka med kaviar. Hon behöver också variation men med ganska långa mellanrum, så att stagnera vid något bara för att det fungerat bra ett tag är inte så bra! Ett tag skulle hon ha messmör istället för smör, samtidigt som hon hade skinka och ost ovanpå. Skum kombination men det var så hon ville ha det!

Angående gröten så kan du ju prova att använda andra kryddor istället, fungerar det inte med bara kanel tex? Eller testa lite vaniljpulver istället för socker? Mosade bär istället för sylt kan också piffa till gröten.

• mandelblomma

*pannkakor eller våfflor med fruktsallad och lite yoghurt
    *Äggröra, en vill ha rökt lax den andre vill ha kalkon
    *Omelett
    *Rostat bröd med ost o marmelad
    * Smothis
    *Kokt ägg och kaviar
    *Migas ( en slags äggröra med tortillabröd o grönsaker i
    *Fattiga riddare
    *Fruktsallad och yoghurt

• Selma1966

Fick sonen välja skulle han äta bacon varje dag. Ägg till är ok, men bacon är det viktiga Men det får bli under en sen lördagfrukost... Till vardags blir det havregrynsgröt eller skinkmacka... Beror på humör och hunger. Han får frukost på förskolan så egentligen är jag inte så oroad när han petar i maten på morgonen ... men vi går upp tidigt så jag vill inte att han ska behöva vänta från sex till halvnio om han är hungrig.

• CMH

Att det inte är bra att äta ägg varje dag är nog bara nåt jag fått för mig, glöm det ;) Tack allihop för era svar, känns som jag har mycket mer alternativ att prova på honom nu, även nya saker :)

• BeanBag
    skogsvitter skrev 2013-03-25 20:48:03 följande:
    Vart får du tag i skinka utan e-nummer? Vi har inga egna grisar för tillfället ska tilläggas...
    Jag köper skinka i charkdisken och då brukar vi köpa den som är från ett lokalt rökeri, den innehåller inga e-nr. Finns inte den så köper vi Fjällskinka från Ridderheims. Vi brukar köpa den rökta men jag tror den finns som kokt med
  • Linmin

Min femåring äter 2 mackor och en tallrik med yoggi, cornflakes, banan och ett glas mjölk....

• Busflickan

Dottern vill helst äta grönsaker, frukt och bär om hon får välja. Gurkstavar, kiwi i bitar, vindruvor, bananslantar, några jordgubbar och liknande. Utöver det äter hon några korv/skinka rullar. Ibland yoghurt eller ägg (hon ratar gulan). Rostat bröd med marmelad på helgen.

Svar på tråden Vad äter era femåringar till frukost?