Tjejer 30 år - vad fick ni för resultat på KUB?
Jag fick resultatet 1:1653. Vad fick ni för resultat och vad har ni för tankar det och tankar kring KUB?
Jag fick resultatet 1:1653. Vad fick ni för resultat och vad har ni för tankar det och tankar kring KUB?
Mitt värde var för Downs syndrom
Var 37 år med första barnet, KUB: 1:64 på trisomierna 13 och 18, 1:118 på trisomi 21. Så tre olika värden, fast två fick samma siffra. Gjorde MKP, allt var fint, fick en frisk pojk idag 16 månader
38 år med andra barnet, gjorde inte kub denna gång, direkt på MKP, allt var fint, fick en frisk pojk, idag 4 månader.
.
1:64 tyckte de inte var bra siffra, speciellt på de trisomierna som inte är förenligt med liv. Egentligen säger de att allt under 1:200 ligger inom riskzonen. Så vi valde göra MKP.
Nej det var inte läskigt faktiskt. Jag har alltid tyckt att nålar är obehagliga men jag är inte direkt rädd för dom. Och själva ingreppet tyckte jag inte gjorde ont alls första gången (det kändes mer året därpå när jag gjorde det igen, antar att moderkakan låg annorlunda till), däremot kan man känna en mer obehagskänsla. Men själva provet går fort, du kan titta på monitorn på bebis istället för på nålen, det kan killen få göra om han känner för det! ;0)
Väntan efter provet är jättejobbigt. Betydligt jobbigare än att göra provet. Aldrig har en vecka gått så långsamt, och här i Sthlm ringer de vid dåliga nyheter och skickar brev om det är goda nyheter (vanligtvis iaf). Hoppade högt varje gång mobilen ringde med dolt nummer!! Men vi fick ju det efterlängtade brevet - båda gångerna! :)
Lycka till med KUB! :)
Vi gjorde KUB-testet i tisdags, är gravid i v. 13 med tredje barnet. Är snart 28 år, och fick 1:28500 nånting... Siffror som en 15-åring tydligen, så det känns ju bra. Men man kan ju aldrig veta, det är ju bara en sannolikhetsbedömning.
Är 44, fick risk 1:759, känns skönt att en slippa fundera på mk eller fvp, legat sömnlös flera nätter av bara tanken att behöva ta den risken också. När jag såg hur bm måttade nackspalten till 2,1 2,2 och 2,1 igen så började det faktiskt rinna tårar av lättnad att allt såg normalt ut.
Nu har jag gjort KUB testet och allt gick bra! Fick bara en siffra med mig, 1:50000. Är glad att vi gick!