• MammanMu

Katten har börjat kissa och bajsa på dotterns saker:/

Vår kastrerade hankat på 8 år började för en månad sedan att göra sina behov på vår 5 åriga dotters saker, helst i hennes rum- på mattan, i sängen, i utklädningslådan...när vi började ha dörren till hennes rum stängd gav han sig på enbart hennes skor, ryggsäck och overall... Vi har tagit honom till veterinären och han är fullt frisk! vi har inte ändrat om något här hemma, allt är precis som vanligt... Och dottern är precis som vanligt mot honom, snäll och inte på!! Han har aldrig gjort sina behov bredvid lådan förut utan detta började för ca 4 månader sedan...antingen går han ut eller på lådan...till och med kräkningar gör han på lådan!! Har ni några tips vad som kan störa honom? Både vi och veterinären tror stt han protesterar mot något! Men vi kan Inte komma på vad eftersom precis allt är som vanligt här hemma,,

• Svar på tråden Katten har börjat kissa och bajsa på dotterns saker:/
  • MammanMu

4 veckor sedan skulle det stå!!

• ArgaKillen

Min hund gjorde liknande förut. Så fort vi kom hem till någon, som var okänd för hunden så smög den in och sket ner deras huvudkuddar. En fråga som aldrig fick något svar. Lyckligtvis upphörde det efter en period.

• Anna87an

Våran kastrerade hankatt började skita och pissa överallt i lägenheten. Vi tog honom till vätrinären, då vi fick höra att en frisk katt aldrig gör sina behov någon annan stans än i lådan. Dom hittade Inge fel. Jag bad då om ett ultraljud på han. Vilket visade sig att han hade hela magen full i njursten. Vilket i sin tur gör att han tycker det gör ont att kissa. Så katten sätter sig på vissa grejer för att försöka kissa, även skita. Jag tycker absolut att du ska kolla upp detta.

• Jill 79

Mammas och pappas katt pissar i min resväska en gång när jag var där. Dock endast på min sons kläder som var dränkta, mina hade inte en droppe på sig. Han har aldrig gillat min son och jag är övertygad om att han visste exakt vad han gjorde.

• nemo1

Togs urin/blodprover på honom? Hur tvättar ni sakerna? Ställ fram en låda till med mycket och grävvänlig klumpbildande sand.

• MammanMu

Vi har flera lådor och mycket sand i dem... Vi ger inte dottern mer uppmärksamhet än vi gjort innan så det tror jag inte är problemet heller.. många av sakerna har vi fått slänga för vi inte fått bort lukten, annars tvättar vi det som går i maskin

• Anna87an

Köp urinoff och gett off på det katten har kissat på. Men om katten är sjuk så hjälper inte det iaf. Finns på djur affären.

• nemo1

Frågar en gång till, togs urinprov? A och O att utesluta sjukdom först. Sakerna måste tvättas med antingen ytdesinfektionsmedel, ättika eller allra bäst är Scent stop. Har ni huv på lådorna? Hur ofta städas lådorna? Var är lådorna placerade? Kan han sitta helt ifred när han är där?

• ForReal
    nemo1 skrev 2013-03-27 07:41:31 följande:
    Togs urin/blodprover på honom? Hur tvättar ni sakerna? Ställ fram en låda till med mycket och grävvänlig klumpbildande sand.

Jag undrar också vad som gjordes på undersökningen? Det är inte sällan något fysiskt fel på katter som ändå är såpass gamla som börjar bajsa eller kissa "fel". Men undersökningarna skiljer sig väldigt åt och det verkar bero helt på vem som är veterinär.

Röntgen eller ultraljud skulle jag definitivt ha begärt. 

• DandelionDust

Testa Feliway, det kan hjälpa.

• MammanMu

De gjorde en ordentlig koll hos vet...urinprov togs! vi har 1 låda med huva och 2 utan! Han går på alla, men gör ofta 1 -2 gånger i veckan utanför! han äter och dricker precis som vanligt... Vi har haft samma sand i 8 år och det har aldrig varit något problem förut...kan de helt plötsligt sluta gilla en sand? Fast då borde han väl inte gå på lådan alls? senast idag bajsade han under hennes säng, sen sprang han nästan direkt och kissade på lådan.... usch vet inte vad jag ska göra, sambon börjar prata avlivning nu...och det är det sista jag vill... ngn skrev att det kunde vara åldern, men 8 år är ju inte mycket för en katt.. Våra 2 förra katter blev 16 och 23... Feliway tipsade de om på djuraffären och hos vet....får pröva det!!

• Birmafröken

Exakt vilken sorts sand har ni i lådorna och hur ofta rensas de från kissklumpar och avföring?

Katter kan absolut "få nog" ifall det finns brister när det gäller lådsituationen, även efter lång tid. Förutom själva lådsituationen kan det finnas något annat i kattens tillvaro som orsakat ytterligare stress och oro och som därmed utlöst beteendet, men oavsett vad det kan vara måste lådsituationen alltid göras så optimal som möjligt när katter börjar kissa/bajsa på andra ställen än i lådorna.

• lyckeliten22

Han vill stå i centrum. Han tycker just nu att flickan får mer kärlek!

• MammanMu

Nu har han inte gjort inne sedan i april....men IGÅR fick han ett ryck och kissade på en av dotterns barbiedockor! Någon frågade hur ofta jag rensat lådorna, minst 2-3 gånger om dagen....

• Laura Lynn

Hände det något speciellt igår som kan ha orsakat det?

• MammanMu

Nope, katten hoppade upp och la sig i dottern säng efter hon somnat, sen efter några min hoppade han ner och gick till dockan som låg på golvet och kissade...vi såg ifrån vardags rummet att hon sov hela tiden och katta kurrade ner sig vid hennes huvud som han gör varje kväll

Svar på tråden Katten har börjat kissa och bajsa på dotterns saker:/