• Sandy90

Hur ska jag göra detta snyggt och bra?

Jag har ett dilemma.

Jag fyller 23 i år, har en dotter på snart 1,5 år. Jag har sökt till förskollärarutbildningen till hösten och då är jag klar till jul 2016.
    Jag vill gärna ha ett syskon till min lilla tös när hon är ungefär 3,5år just för att jag har alltid velat att om jag ska ha två barn så vill jag att de ska kunna ha någorlunda nytta av varandra genom hela livet om ni förstår hur jag tänker.

Men nu kommer problemet, jag vill inte behöva avbryta min utbildning för att få ännu ett barn och sedan gå tillbaka till skolan och hamna i en ny grupp. Utan har jag påbörjat en utbildning så vill jag också göra klart den så snabbt som möjligt.
    Skulle jag nu vänta tills jag är klar med utbildningen så skulle syskonet komma samma år som dottern fyller 6 år och det tycker jag själv är för långt mellan dom.

På något sätt känns det som att kan jag inte få barnen så tätt/långt mellan som jag känner att jag vill så får de va med syskon, låter kanske jättekonstigt för en del men de är så jag känner.
    Sen bara tanken på att inte få syskon skär i en för jag har alltid drömt om att ha minst två barn.
    Just nu jobbar jag och har goda chanser att få jobba kvar tills sommaren 2015 (samma vår/sommar som de hade vart perfekt att få syskonet).

Och skulle jag börjat utbildningen efter de så skulle jag iaf vara klar innan min 30-årsdag.
    Jag vet att de kanske låter som att jag både vill ha kakan och äta upp den, men någonstans tycker jag nog att de borde finnas en bra kompromiss, har bara svårt att se ljuset i tunneln just nu. 

Hur tänker ni alla kring detta? Hur hade ni gjort?
    Tankar, idéer, tips och råd är mer än välkommet!

• Svar på tråden Hur ska jag göra detta snyggt och bra?
  • Vinterankan

Om jag var du så hade jag skaffat barn under utbildningen, det är inte hela världen att hamna med nya människor. De jag känner som fått barn när de pluggat tycker att det varit jättebra tidpunkt. Mig skulle det inte passat eftersom att jag var så fokuserad på fester när jag pluggade, men om jag hade varit lite mer mogen så känns det ju perfekt att skaffa barn i ett läge där man påbörjat en långsiktig plan för framtiden men samtidigt inte behöver bekymra sig för vad arbetsgivaren ska tycka, provanställningar och liknande.

• Juno

Hej

Jag undervisar på förskollärarutbildningen och har sett alla varianter: studieuppehåll för barnledigt, plugga och pappan är barnledig (sitter pappor i korridoren redo att lämna över barnet för amning i pausen), plugga med barn (bebisen är med på föreläsningarna).

Så vill du så går det. Men om du vill vänta och söka igen om ett eller två år så kommer du absolut inte vara för gammal. Vi har studenter som både närmar sig och har passerat 40.

• Dr to be

Jag å min syster har 6 år mellan oss. Jag är idag 25 och hon 19. Som små hade vi kanske inte så stor glädje av varandra men idag (och de senaste) 3-5 åren har vi blivit riktigt tighta. 

Så att skaffa barn med 6 års mellanrum ser jag inte som något negativt. Däremot så är det inte negativt att skaffa ban under studier heller. Vår dotter föddes på termin 7 (av 11) och jag har nu börjat igen men ny klass och det går bra det oxå. Du/ni får helt enkelt känna efter vad som är viktigast för er; färdig med utbildning eller tätt mellan barnen.

Lycka till! 

• Bonanza

Jag fick barn i juni och började utbildningen i september igen. Min man var föräldraledig och jag pluggade. Det var det bästa vi har gjort, en perfekt lösning!

• Kinya

Din man/sambo kan ju vara pappaledig större delen av tiden så kan du vara mammaledig under sommaren. Om ni delar upp det på ett annat sätt än det traditionella kanske nya möjligheter öppnar upp sig för dig?

Om ni har tur kanske ni kan tajma graviditeten så att barnet föds i början av sommaren och sen tar pappan över när din termin börjar?

Jag hade nog inte gjort så dock utan antingen väntat med utbildningen tills jag fått barn nr 2 eller skaffat barn mitt i utbildningen och bytt klass. Men jag har lätt för att lära känna och umgås med nytt folk så jag skulle inte se det som en nackdel.

• Sandy90

Visst är det sant de ni säger, det finns positiva saker med vad man än väljer. Det är kanske därför man blir lätt kluven också för att man inte vet vad man ska välja.
    Sen handlar de ju om ekonomi också, vi har hus och pluggar jag och maken är pappaledig så blir det inte så jättebra på pengafronten.
    Studielån är inte det roligaste att ha hängandes över sig i 20 år efter man slutat plugga, sen iofs så beror det väl på hur mycket tid och energi man lägger ner på att betala tillbaka det. Kan ju gå fort också såklart.

Mycket tankar och saker som spelar in för att allt ska funka men även skönt att få höra andra prata om det så man får lite perspektiv på allt.

Fler tankar och erfarenheter är sååå välkommet!

• Vilmagbg

Jag läste till förskollärare och fick mitt andra barn i slutet på utbildningen. Då skrev jag mitt examensarbete och det fungerade bra. Min man följde med endel till högskolan under en period (ca 1 dag/v) när V var nyfödd och var då f-ledigt.....han tyckte det var toppen. 
    Jag har nästan 6 år mellan mina två barn och dom är väldigt tighta och avgudar varandra. I allafall för det mesta .  

Svar på tråden Hur ska jag göra detta snyggt och bra?