• carinas

Vilket tvättsystem skulle passa er bäst?

Svara på det alternativ som passar bäst för dig och som du skulle vilja ha det för att få tvätten smidig i vardagen.

Tack snälla för att ni svarar på min undersökning!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket tvättsystem skulle passa er bäst?
  • Paisley

När det gäller förvaring så är det en del principer som gäller allmänt:

- föremålen ska förvaras så nära platsen där de ska användas som möjligt
    - förvaringen ska vara av rätt storlek och material, ska vara lätt att använda (anpassad för de personer som kommer att använda den)
    - man ska inte skaffa förvaringen innan man har bedömt behovet och storleken på det som ska förvaras     

Detaljerna är helheten
  • Annaeu

Har tre tvättkorgar; en för underkläder och lakan (60 grader) en för mörka färger och en för rött/vitt. Har vitt och rött för det är lätt att hitta rätt och sortera. Alla ansvarar för att lägga dit sin tvätt.

• Majsan70

De två stora barnen har egna tvättkorgar och from. nu skall de tvätta sina kläder helt själva,. Lilla barnet delartvättkorg med oss vuxna o den står i badrummet.

• Caladhiel

Annat: vi har en tvättkorg på övervåningen som vi alltid tar ner till tvättstugan då den är full eller vi ska tvätta. I tvättstugan har vi sedan ett skåp med hyllor som vi sorterar in tvätten i enligt färg. I skåpet finns sju hyllor och vi färgsorterar enligt: mörkt, helvitt, vitt som ljusaste färg, ljusblått/grått, rött/rosa, grönt/gult/beige och diverse. I diverse-hyllan sätter vi "specialtvätt" såsom fintvätt, ytterkläder etc. En full hylla motsvarar en full maskin.

• Mint

Jag skulle nog ha två korgar i bad/tvättrummet: en 40-graders och en 60-graders. Möjligen skulle man kunna ha en vittvätt också, men det är bara lite lakan och handdukar som skulle hamna där så det är egentligen inte nödvändigt. Utöver det skulle jag ha tvättkorgar i sovrummet, som man själv tömmer i rätt korg i badrummet. Så fort en badrumskorg är full så är det dags för tvätt.

• Lufsan

Har tänkt att det skulle vara skönt att ha allt sorterat på en gång. Men det går inte. Då skulle man ha två korgar för 60, två för 40 och två för 30 . Det skulle bli 6 korgar och ta upp onödigt mycket plats. 

En dag i sänder.
  • Pissenisse

Vi har två, en i tvättrummet och en i stora badrummet. Jag tycker inte att det tar särskilt mycket tid att sortera, det är ju bara att kasta in allt som hör ihop.

• Rottistjej

Vi har en tvättkorg i badrummet där vi blandar allt, sen har vi två korgar i tvättstugan där det sorteras efter ljus och mörk tvätt. 

• mrsStatham

Varför har man en tvättkorg i badrummet?
    Är det för att man har tvättmaskinen där? 

Bara två saker är oändliga
  • Pissenisse
    mrsStatham skrev 2013-03-28 23:27:26 följande:
    Varför har man en tvättkorg i badrummet?
    Är det för att man har tvättmaskinen där? 
    För att man kanske klär av sig där..
  • mrsStatham
    Pissenisse skrev 2013-03-28 23:28:44 följande:
    För att man kanske klär av sig där..
    Låter märkligt. Jag brukar klä av mig antingen i soffan i vardagsrummet eller i sovrummet när jag ska gå och lägga mig.
    Varför skulle man klä av sig i badrummet?? 
    Bara två saker är oändliga
  • Pissenisse
    mrsStatham skrev 2013-03-28 23:30:29 följande:
    Låter märkligt. Jag brukar klä av mig antingen i soffan i vardagsrummet eller i sovrummet när jag ska gå och lägga mig.
    För att man skall ta ett bad eller för att det är där man förbereder sig för natten med tandborstning etc, det hade varit ganska opraktiskt att smörja kroppen med lotion och sen klä på sig igen. Badrummet har ju hela familjen tillgång till, vi har ett skåp med nattkläder och underkläder i badrummet också.
  • chrissandra

Vi har en stor tvättkorg i badrummet eftersom vi duschar där oftast och kan då slänga all smutstvätt i den korgen.
    Den tas till tvättstugan när jag ska tvätta och där sorterar jag tvätten.
    Är galet noga så jag hade förmodligen (eller helt säkert) sorterat om tvätten om vi hade haft många tvättkorgar.

Jag tvättar blått i en maskin, rött i en, rosa i en, jeans i en, svart i två, en 60 och en 40, ljust/vitt i två 40 och 60, 30 gradiga plagg tvättas om de blivit två-tre stycken i samma färg, grönt+beige går i en maskin sedan är det alltid något plagg som är i diverse högen = har ingen passande kompis så det plagget för vänta länge oftast. :)

Jag använder inte sköljmedel och inte torktumlare men erkänner att det hade varit smidigt ibland men det är en klädmördare så det får vara. :)

Drömmen hade varit ett system är 10-12 tvättkorgar får plats bredvid varandra i tvättstugan och att alltid hålla de korgarna rättsorterade. :)

• chrissandra
    mrsStatham skrev 2013-03-28 23:30:29 följande:
    Jag tar alltid av mig i badrummet och tar på mig morgonrock på kvällen. På morgonen byter jag tillbaka till kläder från morgonrocken efter duschen. Hämtar rena från garderoben innan jag går in i badrummet, underkläder och sockor förvarar jag i badrummet.

För mig låter det märkligt att ta av sig kläderna (och lämna dem) i soffan. 
  • fluu

Har två tvättkorgar i sovrummet,en för mörk tvätt och en för ljus. När vi får fler barn kommer vi dock varje barn ha en tvättpåse i sitt rum för att lägga strumpor i så att man inte blandar ihop dem.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Kofot

Vi har en stor tvättkorg på ena toaletten och en mindre på den andra.

• chrissandra
    fluu skrev 2013-03-29 00:43:16 följande:
    Har två tvättkorgar i sovrummet,en för mörk tvätt och en för ljus. När vi får fler barn kommer vi dock varje barn ha en tvättpåse i sitt rum för att lägga strumpor i så att man inte blandar ihop dem.
    Smart tips. :)

• Alisa

Vi har en Ikeahylla med flera fack:
    Kulör 40,
    kulör 60,
    vit 40, vit 60,
    Barn 1,
    Barn 2,
    handdukar,
    lakan. 

Perfekt!!  

Svar på tråden Vilket tvättsystem skulle passa er bäst?