• längtan8402

Är det jobbigt med 2 småbarn tätt i ålder ? den yngsta är bara 1 år...?

jag vill nog ha ett syskon tidigt, ganska snart till bebisen som nu är 4 månader... jag är så himla kluven och vet inte om jag kommer orka med två små. är det slitsamt >? hur länge är det slitsamt ? hur blir det med sömnen ?

får man gå upp flera ggr på natten stup i ett när båda vaknar titt o tätt ??

får ni dåligt samvete att ni inte hinner med båda lika mkt ?? era erfarenhet både bra och dåliga !

vad rekomenderar ni som har två små `??

många jag frågat säger faktiskt att det inte är jobbigt och det bara är positivt osv....men jag är nog lite tveksam ändå, därför vill jag veta.

• Svar på tråden Är det jobbigt med 2 småbarn tätt i ålder ? den yngsta är bara 1 år...?
  • 040kille

Ja, det är jobbigt när de är små. Fördelen är när de blir lite äldre att de intresserar sig för ungefär samma saker. Det blir lätt att dra med dem på utflykter och liknande. För egen del ser jag mer fördelar med barn tätt än med flera år emellan dem, men inget snack om saken utan att ni får några hundår. :)

Det som kallas ödet är bara konsekvenserna av ens egen dumhet
  • enbär
    längtan8402 skrev 2013-03-29 10:28:54 följande:

tack så mkt för ditt positiva svar =) , jag som bara vill se det positiva och helst inte det negativa haha!
    ja jag tror det är både jobbigt och jätte bra med två tätt....absolut ! 
    jag vill ha tätt, kanske ett år emellan..eller några månader till på det, för att de kan leka bra med varandra förhoppningsvis, och får vi en pojke till så har bröderna varandra som hoppas man, blir bästa kompisar. de gillar samma lekar och samma saker, kanske såklart .

samtidigt som jag är orolig som sjutton att den stora inte kommer få lika mkt av vår tid som han kanske behöver för att känna sig extra trygg med mamma o pappa,  inte få oss för sig själv helt enkelt..?
    det är nog nästan det som mest hindrar mig från att just nu bara köra på nummer två !

får väll se hur ja känner om några månader,  varför jag hela tiden säger Jag, är för min sambo struntar lite i vilket, han tänker nog som  jag där.         
    Men tro mig, du behöver inte ha 13 månader mellan dem för att de ska leka. Jag har 24 månader mellan mina och de leker massor. Och jag tror faktiskt det är lite lättare att ha 24 månader mellan dem än 13.
  • Carla300

Jag tycker inte att det varit tungt med två barn tätt. 1 år och 8 månader har jag mellan mina. Den äldre började sova hela nätter innan ettåradagen så det underlättade! Nu leker de väldigt bra tillsammans fastän lillasyster bara är 14 månader:) Och om lite mer än fyra månader kommer en lillebror! Tyckte att första månaden var lite kämpig men jag var ensam hemma om dagarna med båda barnen från dag ett så det gjorde det lite jobbigare än det behöver vara. Barnen började sova i samma rum när lillasyster var 6 månader och de väcker inte varann på natten. Det går faktiskt riktigt bra med två tätt! Får se hur det blir när trean kommer:)

• Zinnas
    enbär skrev 2013-04-17 21:13:52 följande:
    Men tro mig, du behöver inte ha 13 månader mellan dem för att de ska leka. Jag har 24 månader mellan mina och de leker massor. Och jag tror faktiskt det är lite lättare att ha 24 månader mellan dem än 13.
    Jag tror tvärtom. Om äldsta är 2 år så minns ju det barnet tiden då det fick all uppmärksamhet. När det istället är tätt mellan dem så blir den äldre sällan svartsjuk.
    Vi kommer att ha 1 år och 8 månader mellan våra barn, och det ska bli superskojigt, för de kommer att ha så mycket nytta av varandra under uppväxten. Självklart har de också det om det skulle vara 2 år mellan dem, men jag tror det är bara positivt ju mindre åldersskillnad.
    Jag tror inte att det kommer att bli jobbigt, ts. Kanske lite intensivt det första året, men sen bara enklare och enklare. :) 
  • Dixie

Det beror på vilka barn du får hur jobbigt det blir, men jag hade inte valt att ha så tätt, jag har 23 mån mellan mina och det känns mer lagom - storebror var nästan 2 innan det kom ett syskon - han gick utan problem och kunde tom hjälpa till lite grann.

• Indianica

Har ett år mellan barnen, det är inte jobbigt. De är 10 och 11 år nu och hela tiden på samma nivå. Har man t ex en fyraåring när man får bebis eller ett skolbarn, då blir man mer kluven, man ska stå på fotbollsmatcher med bebis, hjälpa till med läxor, skjutsa runt, anpassa biofilmer  och högläsande efter barnens olika åldrar osv. Mina barn gör hela tiden samma typ av saker, jätteskönt är det.

• Indianica

Glömde sömnen: Ettan var kolikbarn och tvåan sov bättre, men inte bra. Vi samsov hela familjen i en stor säng (vi ställde ihop en 90-säng med dubbelsängen) Barnen sov bäst när vi var tillsammans, så behövde aldrig gå upp med dem. Jag dubbelammade dem samtidigt i två år ungefär, gick oxå bra. Barnen sov lite senare middag samma tid på dagen, s man fick en lugn stund då iaf.

Det jobbigaste var nog att man fick byta jävulskt mycket blöjor en period, less är bara förnamnet, men sen hade man gjort bort det.

• enbär
    Zinnas skrev 2013-04-17 21:25:12 följande:
    Jag tror tvärtom. Om äldsta är 2 år så minns ju det barnet tiden då det fick all uppmärksamhet. När det istället är tätt mellan dem så blir den äldre sällan svartsjuk.
    Vi kommer att ha 1 år och 8 månader mellan våra barn, och det ska bli superskojigt, för de kommer att ha så mycket nytta av varandra under uppväxten. Självklart har de också det om det skulle vara 2 år mellan dem, men jag tror det är bara positivt ju mindre åldersskillnad.
    Jag tror inte att det kommer att bli jobbigt, ts. Kanske lite intensivt det första året, men sen bara enklare och enklare. :) 
    Du kan ju tro (eftersom du ännu bara har ett barn) men jag råkar veta eftersom jag har två barn - mina barn som det skiljer 2 år mellan leker i princip jämt. De är nu snart 4 respektive snart 6 och har lekt bra sen minsta var 1,5 - 2 år.

Jag har aldrig upplevt svartsjuka som ett problem, det har nog mycket med annat än ålder att göra. Och är man 2 år när man får syskon glömmer man tämligen snabbt hur det var att vara enda barnet. Jag är 2,5 år äldre än mitt i ålder närmaste syskon och jag har inga minnen från tiden innan syskonet kom.

Om det är jobbigt med barn tätt beror väldigt mycket på hurdana barnen är. Om bebisen är mycket missnöjd är det förstås jobbigare än om det är en "enkel" bebis. 
  • hannis

Jag hade aldrig i livet skaffat syskon så tätt! Jag har 3 år mellan mina barn och jag tycker det är otroligt jobbigt och tungt. Vi är helt slut av sömnbrist båda två.

Min 3-åring är förresten inte det minsta svartsjuk och har aldrig varit så det är verkligen inte där problemet ligger. Nej, problemet är att ha två såpass små barn som kräver massor av tid, hjälp och uppmärksamhet.

Alla i min omgivning som har täta syskon säger detsamma och väldigt många går på knäna. Verkar finnas väldigt många supermorsor här på FL för här tycker ingen att det är det minsta jobbigt. Skumt!

• Tess26

Jag har 1 år och 10 månadee mellan. Perfekt. När bebis sov på dagen så sov jag med eftersom storasyster fortfarande sov på dagarna. Hade hon vart över 3 hade jag inte fått sova på dagarna.....plus att nu har dom stor nytta av varandra!

• Alexe

Vi har 19 mån mellan våra och var hemma tillsammans både jag och pappan de första 9 månaderna efter att lillebror kom. Då var det lite jobbigare än m bara ett barn. Men när sambon började jobba igen o jag blev ensam m båda (stora går inte på fsk) blev det rätt mycket jobbigare i typ tre månader innan vi alla vant oss o fått till rutiner. Efter det (de är nu 3 o 1,5) har det inte heller varit enkelt, men jobbigast här är sömnen. Lillebror har sovit/sover sjukt illa på nätterna, storebror har slutat sova på dagarna sen ett år tillbaka. Inte lätt att hålla sig pigg o glad. Men - när jag väl får sova mer än 5-6 timmar/dygn så kommer jag att tycka att det är härligt att de är så nära i ålder. Båda uppskattar typ samma saker, man slipper ha dina och mina leksaker, kläder ärvs direkt, de leker redan m varann... Och, bäst av allt, vi kommer aldrig att behöva göra småbarnsåren igen :)

• Tess26

Pappan tillmina jobbade 20milhemifrån från dag 1.Gick hur bra somhelst. ( det somvar positivt att båda barnen sov på dagen)

Svar på tråden Är det jobbigt med 2 småbarn tätt i ålder ? den yngsta är bara 1 år...?