• Catox9

Bästa djurparken?

Vi har bestämt att vi ska åka till en djurpark i sommar.
    Vilken är bäst?

Förr har vi nästan jämt åkt till Kolmården och vi har fina upplevelser därifrån.
    Men nu tipsade en kompis om Borås djurpark..
    Vad har vi annars för djurparker/zoo'n i Sverige?

Kolmården gillar jag för de har hajar i anslutning till parken.
    Dock så är det dyrt (vilket säkert alla alternativ är) och ibland är det alldeles för mycket folk.

Kan säga att Skansen är inte ett alternativ. 

Vi vill åka till en djurpark där det finns möjlighet till övernattning.
    Det får gärna finnas andra attraktioner i närheten eller i parken.

• Svar på tråden Bästa djurparken?
  • Litenåfin

Vi bor ganska nära Borås och var där förra året. Helt okej men inte i närheten av hur bra Kolmården är!
    Ölands djurpark är under all kritik, akta er! ;)

• Catox9
    Litenåfin skrev 2013-03-28 13:04:05 följande:
    Vi bor ganska nära Borås och var där förra året. Helt okej men inte i närheten av hur bra Kolmården är!
    Ölands djurpark är under all kritik, akta er! ;)
    Aha, är Kolmården större med fler djur?
    Mja Öland blir det nog inte iallafall :P
    Men bra att veta :)  
    Tack för ditt svar! 
  • Tangent

Nordens Ark I Bohuslän är fin. Djuren har stora hägn, nackdelen är att man inte får se alla djur. Har inte varit i Borås och Kolmårdens så jag kan inte jämföra.

• Dixie

Skånes Djurpark tycker jag om, de har dock bara nordiska djur.

• Busbellan

Jag tycker lätt Borås slår kolmården. I borås kommer man på något sätt närmare djuren och får alltså se mer på Kolmården tyckte jag mest man gick och gick och gick utan att få e så hemskt mycket.
    Dock så tycker barnen safariparken är  spännande

Mamma till Nora, August och Ella
  • fortsätt paddla

Kolmårdens tropikarium slår nog allt tycker jag. Åker gärna dit enkom för det.

• glassen

Jag tycker Kolmården är klart bäst. Om ni väljer en annan park finns risk att ni blir besvikna.
    Men Borås är också bra, förutom maten på restaurangen som är under all kritik. Den var så dålig när vi var där förra året att vi hade svårt att njuta av upplevelsen därefter.
    Längesen jag besökte Ölands djurpark, men minns att tivolit lockade mest. Skånes djurpark besökte vi när sonen var 1,5 år och för ett barn i den åldern var den perfekt, men tror inte jag skulle satsa på att bara åka dit om det inte var mer jag ville besöka i Skåne.
    Nordens Ark är fint, men vad jag minns så gick vi väldigt mycket och såg inte så många djur. 

• mia maria

Jag rekommenderar också Furuvik - lagom stor park med stor variation av djur, plus att de har tivoli o Wild Kids-ön som ovan skrev. 
    De har en fin camping alldeles intill med stugor, safaritält o möjlighet att övernatta i tåg (Orientexpressen).
    En vattenpark finns också i anslutning till djurparken.

Eskilstuna Zoo törs man väl knappt nämna efter skandalerna förra året, men jag har iaf alltid gillat den parken.

• Catox9

Furuvik blir det inte..
    Vi blev grymt besvikan när vi var där förra året och det knappt fanns några djur.
    Apor och lite hästar/grisar var vad som erbjöds. Och ett trångt terrariehus eller vad man kan kalla det.
    Gillar att det finns en pool men det är nog det enda som är bra med det stället :P
    Ja och sen finns det ett tivoli men det är inget för våra små barn och vi är inte heller så lockade av det.   

Jag tror att vi väljer mellan Kolmården och Borås helt enkelt...
    De verkar vara de största och bästa om jag förstått det hela rätt.

Nordens Ark har jag hört mycket bra om men den verkar rikta sig mot de som har lite äldre barn, mera att man får lära sig om djuren och så. Plus att man inte verkar kunna se alla djur.
    Jag har än så länge aldrig varit på Kolmården och inte fått sett alla djur som jag velat se.
    Tycker det är synd att de tagit bort bilgrejen, numer åker man ju någon sorts linbana över stället...

Åh så många val :P

Kolmården har ju oxå en fördel genom att de har vildmarkshotellet precis bredvid parken.
    Underbart att bara knalla nerför backen och sätta sig vid matbordet :D För att inte tala om poolgrejen som de har :D
    Dock så är nämnda backe inte lika underbar att ta sig uppför, speciellt inte med en fullastad dubbelvagn!
    Var tvungen att plocka av halva förra året för att komma genom snurran som de hade i entren nedanför backen :/ Inte så kul. Tur att vi var flera vuxna som kunde hjälpas åt att bära sakerna.

• MoaElis

Finns inga bra djurparker... Åk att se djur i sin naturliga miljö istället.

• Nyfikna72

Ta finlandsbåten till Helsingfors istället......nå nätter ombord och nästan en heldag i land. Deras djurpark ligger ute på en ö och det är riktigt fint där och på en helt annan nivå än svenska djurparker. Väl värt ett besök och med båt och allt är det precis lagom som utflykt för en barnfamilj. Båten till djurparken avgår från marknadsplatsen, gångavstånd från terminalen alltså och biljett inkluderar inträde.

• Catox9
    Nyfikna72 skrev 2013-03-30 11:23:32 följande:
    Ta finlandsbåten till Helsingfors istället......nå nätter ombord och nästan en heldag i land. Deras djurpark ligger ute på en ö och det är riktigt fint där och på en helt annan nivå än svenska djurparker. Väl värt ett besök och med båt och allt är det precis lagom som utflykt för en barnfamilj. Båten till djurparken avgår från marknadsplatsen, gångavstånd från terminalen alltså och biljett inkluderar inträde.

Är det sant! Det låter väl värt att kolla på.
    Tack!
  • Nyfikna72

Första gången vi var där var det nästan lite för overkligt........det fanns djur, underhållna byggnader och ett intresse att utveckla sig. Fina trädgårdsmiljöer är det också med serveringar av alla de slag. Helt fritt från sunkiga tivoliinslag var det då iallafall.

• pigglet

Kom hit norrut!  :)
    Lycksele djurpark har svenska djur, försöker man tajma matningarna så får man både se dem på någon meters avstånd och höra lite fakta om djuren. Barnen har testat mata såväl älgar, björnar som myskoxar, ser rätt kul ut. En avdelning med tamdjur som man kan gå runt och klappa. Ett "lekland" med klätterstälningar och hoppborg. Vi stortrivs där.
    Bilar ni upp så finns massor av stälen att stanna och ha kul på läng vägen.  

Svar på tråden Bästa djurparken?