Flickan och kråkan skrev 2013-03-29 13:26:37 följande:
Vilken trevlig tråd . Det är jättevanligt att barn i den åldern är "våldsamma". Det handlar inte om att de är ouppfostrade eller är elaka. Barn i den åldern har varken motoriken eller förmågan att sätta sig in i en annan människas situation. De har inte heller förmågan att generalisera och är i en period av "MIN/MITT", undersöker allt i sin omgivning (inte minst sina föräldrars reaktioner och agerande) och göra sig självständig. Att straffa ett litet barn på olika sätt - oavsett om det är genom aga, time out eller annan kränkande behandling - är totalt kontraproduktivt. Det är bara att vara oerhört konsekvent och tålmodig . Man visar tydligt och konkret att det aldrig är ok att göra illa någon annan. Man föregår, hindrar, punktmarkerar (när barnet är med andra barn) och tar barnet ur situationer han/hon inte kan hantera. Varje gång barnet är på gång eller gör illa någon så bryter man situationen, söker ögonkontakt, talar tydligt om att man aldrig får bita, slå, knuffa eller vad det nu är och så gör man det om och om och om igen. Man kan vara tydlig med gränssättning utan att bestraffa och kränka. Jag har två täta barn vilket innebär att konflikthantering har varit en stor del av vår vardag på olika sätt. Punktmarkering, hindra, föregå. Ibland blir man arg och det är ok eftersom det är en mänsklig reaktion och känsla (och också viktigt att visa), men som fostringsmetod är det rätt kontraproduktivt. De är idag 5 år respektive snart 4 år och gör inte en fluga förnär (de kan ryka på varandra ibland, men precis som när de var mindre så handlar det om situationer de hamnat i som de inte kan hantera och då behöver de hjälp snarare än en utskällning). Vi får höra från förskolans håll att de har lätt att umgås med alla barn, visar mycket empati, har lätt för turordning och att hålla på egna gränser. Det är ju också en viktig del av gränssättning. Att man lär sina barn att sätta gränser kring sin egen integritet och hur man kan göra det på ett vettigt sätt. Att hälla citronsaft i barnets mun är knappast vettigt . Svårt att veta om man ska skratta eller gråta åt vissa inlägg här. Trollvarning ?
TACK! Jag hoppades att du skulle svara

Tack även till er andra förnuftiga människor som svarat, ska läsa igenom era svar ordentligt lite senare. Nu lämnar jag nog denna tråd, det kom in så konstiga personer där i början...