• Antilopen

18-månaders gör illa oss och andra

Min 18-månaders kille är hur go, rolig och underbar som helst. Det finns bara ett problem, och det är att han gör illa oss föräldrar och andra barn. Han nyps, rivs, bits och slåss. Nu kanske ni tror att jag menar när han är arg, men då hade jag förstått honom. Nä, han kan vara på strålande humör och plötsligt bara komma upp och riva en jättehårt i ansiktet! Jag har börjat blöda flera gånger och fått blåmärken. När jag träffar kompisar med barn är jag på helspänn hela tiden eftersom han tar varje chans han får att putta eller riva de andra barnen. Hur ska jag handskas med det här? Det är så himla tråkigt. Ett tag röt vi till åt honom när han gjorde illa någon men jag har insett att det är fel väg att gå. Så nu tar jag bara bort honom när han gör nåt. Men hur ska jag få honom att sluta?

• Svar på tråden 18-månaders gör illa oss och andra
  • Flickan och kråkan

TS, du behöver punktmarkera ditt barn under en period då han är med andra barn. Så fort han är på väg att knuffa eller rivas så hindrar du honom. Det är ett tydligt nej att det inte är ett beteende som accepteras.

Rekommenderar varmt:
    Jesper Juul: Konsten att säga nej med gott samvete
    Ingegerd Gavelin: Att möta sitt barn - och sig själv 

• Gerdsmygen
    Flickan och kråkan skrev 2013-03-29 14:21:28 följande:
    TS, du behöver punktmarkera ditt barn under en period då han är med andra barn. Så fort han är på väg att knuffa eller rivas så hindrar du honom. Det är ett tydligt nej att det inte är ett beteende som accepteras.

Rekommenderar varmt:
    Jesper Juul: Konsten att säga nej med gott samvete
    Ingegerd Gavelin: Att möta sitt barn - och sig själv 
  • Christi38

MalinTherese, ja vi tror på att prata mycket, att redan från start visa honom att i vår familj slåss man inte utan "då gör man så här och så här" och "så där gör man inte för då blir den ledsen..." osv

Pedagogik är viktigt! Men också att använda olika röster för att förstå, inte bara en och samma. Det är skillnad på att snabbt ropa "Nej, rör inte spisen" och att sitta och prata med honom om något! Bara där använder vi iaf olika röstlägen.

Även om de inte förstår innebörden av sitt handlande (så klart, de är ju bara små barn) så förstår de mer än vad man tror. De kan få den där spjuveraktiga blicken när de närmar sig något de vet de inte får, öppna spisen t ex, långsamt backa dit och titta på oss med ett leende... Där räcker det för oss numera att bara säga hans namn lite bestämt så kommer han springandes ist. Men när han nu ska slå pappan i ansiktet, det är inte så ofta, då räcker det inte för oss att säg " nej klappa fint" alltid utan vi måste visa på annat sätt att det inte är ok. Sätta ner honom på golvet, sätta honom i sin säng. Dock inte som time out, det är han alldeles för liten för, utan bara för att han ska förstå att pappa inte vill fortsätta bära honom när han gör så, att det är inte ok att slåss osv.

• Christi38

Gerdsmygen,

Bita tillbaka!? Allvarligt, Fniss, ibland undrar man hur en del tänker! ;0)

.

• Gerdsmygen
    Christi38 skrev 2013-03-29 14:39:19 följande:
    Gerdsmygen,

Bita tillbaka!? Allvarligt, Fniss, ibland undrar man hur en del tänker! ;0)

.

Japp. Va jättesvårt att få hen att sluta bitas sen.. Inte så konstigt iofs. Man kan säga att få saker förvånar mig längre i mitt jobb Obestämd
  • Antilopen
    Flickan och kråkan skrev 2013-03-29 13:26:37 följande:
    Vilken trevlig tråd . Det är jättevanligt att barn i den åldern är "våldsamma". Det handlar inte om att de är ouppfostrade eller är elaka. Barn i den åldern har varken motoriken eller förmågan att sätta sig in i en annan människas situation. De har inte heller förmågan att generalisera och är i en period av "MIN/MITT", undersöker allt i sin omgivning (inte minst sina föräldrars reaktioner och agerande) och göra sig självständig. Att straffa ett litet barn på olika sätt - oavsett om det är genom aga, time out eller annan kränkande behandling - är totalt kontraproduktivt. Det är bara att vara oerhört konsekvent och tålmodig . Man visar tydligt och konkret att det aldrig är ok att göra illa någon annan. Man föregår, hindrar, punktmarkerar (när barnet är med andra barn) och tar barnet ur situationer han/hon inte kan hantera. Varje gång barnet är på gång eller gör illa någon så bryter man situationen, söker ögonkontakt, talar tydligt om att man aldrig får bita, slå, knuffa eller vad det nu är och så gör man det om och om och om igen. Man kan vara tydlig med gränssättning utan att bestraffa och kränka. Jag har två täta barn vilket innebär att konflikthantering har varit en stor del av vår vardag på olika sätt. Punktmarkering, hindra, föregå. Ibland blir man arg och det är ok eftersom det är en mänsklig reaktion och känsla (och också viktigt att visa), men som fostringsmetod är det rätt kontraproduktivt. De är idag 5 år respektive snart 4 år och gör inte en fluga förnär (de kan ryka på varandra ibland, men precis som när de var mindre så handlar det om situationer de hamnat i som de inte kan hantera och då behöver de hjälp snarare än en utskällning). Vi får höra från förskolans håll att de har lätt att umgås med alla barn, visar mycket empati, har lätt för turordning och att hålla på egna gränser. Det är ju också en viktig del av gränssättning. Att man lär sina barn att sätta gränser kring sin egen integritet och hur man kan göra det på ett vettigt sätt. Att hälla citronsaft i barnets mun är knappast vettigt . Svårt att veta om man ska skratta eller gråta åt vissa inlägg här. Trollvarning ?

TACK! Jag hoppades att du skulle svara Tack även till er andra förnuftiga människor som svarat, ska läsa igenom era svar ordentligt lite senare. Nu lämnar jag nog denna tråd, det kom in så konstiga personer där i början...
  • annasp

Jag har inte orkat läsa tidigare inlägg så du kanske redan fått detta råd men så kan det vara. Min son var precis likadan. Jag fick rådet att försöka att inte säga nej och skälla utan istället alltid belysa allt positivt han gör och försöka vara förebyggande. Tex ser jat att han ville leka med samma sak som någon annan sprang jag fral med en annan kul grej innan det blev fel. Det bygger på principen att om ett barn alltid får höra att den gör fel så upplever barnet sig själv så och blir ännu värre. Men i o med att jag gav han så enormt mycket beröm för de bra saker han gjorde så har han nästan slutat helt och hållet. Värt att prova i varje fall. Lycka till!

• Antilopen
    Christi38 skrev 2013-03-29 17:28:01 följande:
    Så du ville inte ens svara på vad du tyckte vi gjorde fel?

Okej, då. "...har han ibland rytit åt honom, eller satt honom i sin spjälsäng och "pratat allvar" med barsk röst..." Det låter helt galet att göra så med en ettåring och tro att det ska hjälpa. Det var det jag reagerade på. Det verkar som att du tog illa vid dig, det var inte alls min mening, jag menade mer att vi har försökt liknande (ryta till, prata allvar) men insett att det är fel sätt.
  • emmiz 01

Jag tycker det är jätte viktigt att vara tydlig och säga till lugnt men bestämt att man inte får slåss osv. Och det ska man göra konsekvent varje gång! Även ta honom bort från platsen det händer. Typ gå hem från lekplatsen om han slår barnen där. Det är aldrig okey oavsett ålder.
    Sen kommer det nog ge med sig med tiden.

• Harmagedon

Min 18 månaders gör också en del inte helt snälla saker. River och sliter i storebror. Lappar till oss föräldrar i ansiktet och knuffar gärna omkull mindre barn. Hon gillar när de gråter för då kan hon krama dem. Låter ju som att hon är på väg att bli fullblodsspykopat...

Men det är bara att vara på sin vakt. Lugnt säga att så gör man inte. Det är inte snällt. Och aldrig vara mer än ett steg bort från henne när hon leker med sin lillkusin.

Det kommer att gå över. De har bara inte utvecklat empati särskilt väl i den åldern.

• Christi38

Jasså var det så du menade. Ja vi gör det vi ser fungerar för oss, att prata och visa om och om igen att något inte är okej, som att slåss. De förstår inte till en början men till slut lär det sig vad som är rätt och vad som är fel... :)

Man får ha tålamod!

Svar på tråden 18-månaders gör illa oss och andra