Anonym (lite förståelse?) skrev 2013-03-30 14:04:41 följande:
Men hörni....TS är, får vi väl anta en tonåring. De brukar ju inte vara så smidiga i hur de uttrycker sig i vardagslag heller och humörsvängninngar är vanliga. Kallar sina mödrar för kärringjävel och smäller i dörrar och sådär.
Nu har pappan träffat en ny och ts har svårt för att acceptera det. Kanske har hon/han hoppats på att mamman och pappan skulle bli tillsammans igen. En skilsmässa kan ta hårt på ett barn.
När pappan så ska ha ett nytt barn så blir ts förtvivlad och arg. Ventilerar här och vräker ur sig en massa i sin vanmakt och ilska. Gott uppförande är det ju inte, men hon/han verkar vara i chock.
TS, det finns nog inte så mycket du kan göra utöver att gilla läget och låta känslorna svalna. Kanske kan du prata med skolsköterskan och givetvis med din mamma och pappa. Hjälper det dig att skriva ut din ilska här så skadar det ju inte heller nån, men när du använder så hetska uttryck som du gör så får du ju räkna med att det finns folk som reagerar.
Du lär dig säkert leva med det som hänt vad det lider och kanske kan du tom lära dig att uppskatta ditt nya syskon. Om inte, så måste du iaf lära dig att behandla din fars nya och ditt syskon med respekt.
Ge dig tid att känna det du gör, men akta dig för att ventilera din ilska alltför mycket inför din m´pappas nya så du inte bränner dina broar.
Det finns VUXNA som reagerar så här.......min bästa vän fyller 41 i höst och det är "tusen fel" på hennes pappas nya fru.
Och pappans nya fru hatar min vän & hennes mamma..........min väns pappa får inte ens träffa mamman för den nya och det är typ 30 år sedan de skildes.