• Anonym

Berusad inför barnen?

Har själv inga barn, men min sambo har en 11-åring.

Vi hade en diskussion i helgen om det här med att dricka alkohol inför barn. Han tycker att det är okej att dricka sig berusad, för enligt han så märks det ju inte. Men jo, det gör det. Blir fnittrig, ögona far lite hit och dit och blir väldigt pratglad. Detta gillar visserligen hans barn. Sonen visar inget obehag, men är det inte oansvarigt av honom?

Skulle själv aldrig kunna dricka en dryck som innehöll alkohol om det finns barn i närheten. Tänk om det hade kunnat hända nåt? 

Vad anser ni om saken? 
    Har googlat runt och enligt undersökningar är män mer accepterande till detta än vad kvinnor är.

• Svar på tråden Berusad inför barnen?
  • Litet My
    Whitetrash86 skrev 2013-03-31 16:11:16 följande:
    Jag drick inte alls och tycker inte att alkohol och barn går ihop.

DOCK kan sambon få dricka en öl eller 2.  Och med det så blir han INTE märkbart berusad.  Men där går min gräns.

Instämmer.
  • flisan58

Vi har alltid druckit alkohol öppet inför våra barn.

Varför ska man smussla med det och göra det ännu mer dramatiskt än det är.

Jag menar nu dricka med måtta förstås.     

• artemis01

Min farsa drack framför mig när jag var liten. Han kanske blev berusad men aldrig full. Jag har aldrig tagit skada av det. Tvärtom så avdramatiserades hela alkoholgrejen. Jag började inte dricka förena efter 20åra åldern och hade då alltid en öppen dialog med pappa om det. Så det blev en mer balanserad form av drickande.

Men naturligtvis är detmånga faktorer som spelar in och alla barn och föräldrar är olika. Så det går inte att dra alla över en kam. Men jag kommer att dricka framför vårt barn. Dock måttligt.

• Hemlig123

En-två öl till middagen, lr ett glas vin är helt ok anser jag.. Supa sig full inför sina barn, liten som stor tycker jag är ett wt-beteende och ser bara riktigt illa ut.

• lövet2

Jag tycker det är förkastligt, men det är ju jag det. Supa sig full i ungarnas närvaro ... *suckar*

• Anonym (Nykteralkoholist)

Men TS skriver ju att hennes man är berusad=full! 

• artemis01

Det beror ju på hur man tolkar orden. Jag tolkade det som lullig inte full. Men jag har inte kollat upp definitionen.

• Anonym

Dricka alkohol framför barnen, fine. Inte olagligt. Men då ska man ha kontroll över det. I sverige är smygmissbruket stort och enligt min sambo när han är på jobbet måndag morgon så är det redan nedräkning för många svenska småbarnsföräldrar

• Anonym (--)

Mina barns pappa resonerar som din sambo gör, att barnen inte märker och att det inte är obehagligt för dem. Så han dricker på och blir berusad varje fredags- och lördagskväll. Barnen kom tillbaka till mig efter umgänget och pratade om att pappa var full och vinglig, pappa var full och sentimental, pappa var full och sjöng så högt att grannarna knackade på. Efter några år kom det fram att pappa inte bara var full och vinglig, utan han krockade med barnen inomhus så att de for i backen (flertal gånger). Vid det laget hade den äldsta redan vägrat umgänge i några år pga andra orsaker, den mellersta mörkade allt för att skydda pappa men den yngsta (12 år) var rädd inför umgänget pga pappas fylla.

Sen i höstas har de inget regelrätt umgänge med pappan. De bjuder in sig själva på lunch någon gång i månaden, eller middag en vardagskväll, för att träffa pappa men de vägrar vara där en kväll när de vet att han kommer dricka vin. I pappans ögon är barnen pjoskiga och han förnekar (direkt till barnen) att han någonsin har krockat med barnen på fyllan.

Grejen är att det inte handlar om att han blir stupfull/asberusad, han dricker så att han blir rejält lullig men inte så att han ligger och krälar på marken. Och det är tillräckligt för att barnen ska bli påverkade.   

• Igelkotten

Det är SJÄLVKLART att barnen blir påverkade, frågan är om de tar skada av det eller inte.

Om det får barnen mindre intresserade av alkohol eller om de tycker att det verkar kul och vill prova....?

Men påverkade blir de, definitivt.  

• RockingSkåne

Det är svårt det där. Vi har alltid serverat alkohol i hemmet, inga konstigheter. Min pappa blev berusad vid festligheter ibland, spydde då ganska lätt men inget vi led av. Mamma var ju alltid nykter och vi kände oss aldrig otrygga. Pappa är dessutom världens gulligaste och är väldigt lugn när han druckit. Nu har jag själv barn och alkohol (vin och special öl) dricks i vårt hem, men jag och min man blir inte fulla. Jag tar ett glas vin el 2 sen e jag nöjd. Att bli full känns inte alls positivt och skulle jag vara ensam med mitt barn skulle jag inte dricka mig full- det är ok med fest ibland men då måste en person vara ansvarig. Skulle något hända så bor vi så centralt att vi kata en taxi om vi måste iväg. Man får helt enkelt ha en plan och kunna ta ansvar även om man dricker!

• Anonym

Jag drack mig full flera gånger inför mitt äldsta barn när han var omkring 4-5 år, vet en gång när jag varit på systemet o köpt vin så sa han till mig: Snälla mamma drick inte vin idag. Jag gjorde det ändå, Jag var aldrig dum el våldsam på fyllan men blev väldigt avtrubbad o instängd i mig själv. Nu var jag alkoholist o ensamstående.. Idag är jag nykter o jag känner ett obehag att folk dricker sig fulla inför barnen men min toleransnivå har väl sjunkit i o m mina egna problem. Jag tycker inte barn ska behöva se sånt, 1-2 glas vin el öl gör väl inget men fylla o barn hör inte ihop. 

• Anonym (bambam)

Det verkar som att en del av dem (i den här tråden) som är emot att man dricker framför barn refererar till erfarenheter där någon part i familjen haft problem med alkohol, spytt framför barnen eller varit full.

För mig är inte det samma sak som att ta 1-2 glas vin någon gång då och då, det jag i värsta fall kallar lullig. Så det är två HELT separata diskutioner. Lullig tycker jag är OK. 1-2 glas tycker jag är helt ok om man inte har problem med att hantera det.

• M166

Nej, det är inte ok att dricka sig berusad inför barnen, däremot att dricka alkohol i måttliga mängder är helt ok, anser jag, bättre än att dricka i smyg. 

• Anonym (Nejje)

Ett eller två glas vin kan jag tycka är ok. Att vara full framför sitt/sina barn är ett pinsamt beteende. Vill man absolut dricka sig berusad så får man väl ordna barnvakt eller så. Man ska ju ändå vara någon sorts förebild för sitt barn, och det tycker jag inte att man är om man är berusad.

Svar på tråden Berusad inför barnen?