• Tom 771

    Vad ska jag göra???

    Hej Alla Pappor och Mammor :) Vänder mig till er för att skriva av mig och höra vad ni tycker jag ska göra!?

    Träffade En tjej för X antal år sedan, och vi bestämde oss att vid hösten 2011 skaffa barn.
    Under hennes graviditet fick hon flertal utbrott på mig för det lilla minsta jag gjorde, och det gjorde ju mig ledsen och besviken. Tänkte att det kunde vara hormonerna som spelade ett spratt hos tjejen. Vid 25 juni -12 föddes våran son, men utbrotten kom oftare och oftare. så jag bad henne att vi skulle kontakta SOC så vi kan få hjälp och bli stöttade, Men då påbörjade SOC en utredning om hur kapabla föräldrar vi är, från September till Januari fick vi ha en person hemma hos oss varje torsdag, och utredningen blev klar och jag var helt prickfri medans tjejen hade massor av svaga sidor hon behöver ha hjälp med. men eftersom vi skulle leva ihop såg inte SOC det som något problem.

    Redan under graviditeten bad jag tjejen att hon måste kolla om hon har någon diagnos då hennes föräldrar inte tagit hand om henne under hennes uppväxt och det fanns 2st Utredningar hos HAB som inte var slutförda. så hon har gått på tester hela hösten och vid Mars i år skulle hon få slutbeskedet, men när hon började få utbrott mot våran son blev jag ännu mer ledsen och besviken, men nu när våran son fick magsjuka vid 8 månaders ålder fick hon ett utbrott på honom och ruskade om honom så han blev väldigt ledsen, och det gjorde så ont inom mig så jag sa att jag inte pallade mer och att vi kunde gå vidare som vänner och sammarbeta och tänka på sonens bästa...

    Eftersom vi har gemensam vårdnad sa jag att jag kunde börja ha sonen en vecka och att hon kunde komma på söndagen och hämta honom, hon kom söndagen 17 mars och hämtade sonen som planerat och stack sedan till sina föräldrar hon hade klippt kontakten med angående hennes uppväxt osv, men nu gick dem visst bra. Hos föräldrarna är det ett dårhus, Röker inne, Slåss, skriker, dricker alkohol för det mesta, Vid Augusti -12 berättade hon precis hur det låg till hemma hos hennes föräldrar, och det som jag skrivit ovan är vad hon själv sagt till SOC med sina egna ord.
    men nu kom hon inte hit med Leo den 24 mars som vi gjort upp och hon har sagt till SOC nu att jag ska ha slagit Sonen och klämt han blodig i köksluckor och polisanmält mig för Barnmisshandel, för att hon ska få egen vårdnad om honom och SOC såg detta som allvarligt och tror på hennes version.

    Eftersom vi gick isär innan slutbesked kom om hennes Diagnos, så har hon sagt till HAB OCH SOC att jag inte skulle få veta något angående hennes diagnos, vilket jag väl har rätt till nu när det är vårdnadstvist??
    Så jag började luska runt och ringa och det visade sig att hon är Förståndshandikappad.

    Vet inte vad jag ska ta mig till då jag aldrig krökt ett hårstrå från min sons huvud och att SOC lyssnar bara på ena parten (henne). har fått väldigt fin stötning från Mamma, Pappa och syrrans familj, men nu måste jag ta tag i saken själv känner jag, Men hur?

    Enligt tjejen ska hon ha Polisanmält mig för det mesta, och att hon ska ha kontaktat tingsrätten, men ingen tingsrätt hör aldrig av sig eller att jag får hem något brev från polisen om något anmälan, hon bara förhalar det hela för att få ha sonen längre och längre, frågat runt lite osv, och jag kan väl anmäla henne för :

    Förtal: om jag har något polisanmälan mot mig för det första ?

    Egenmäktigt förfarande ?

    vad ska jag göra? eftersom hon sagt till soc att hon inte är sammarbetsvillig så lär det ju bli Tingsrätten av det hela, men eftersom jag inte gjort något fel så har jag inget att oroa mig för, men vet ju att Mammor har många ESS i handen när det gäller egenvårdnad, men då undrar jag, hur det är vid Funktionsnedsättning som Hon nu har, ska jag kontakta en SOC i en annan kommun och fråga hur dem ser på saken angående detta? hur ska jag göra, hjälp mig...

    skickar med ett kort på min ögonsten, han är mitt allt <3.


  • Svar på tråden Vad ska jag göra???
  • Tom 771
    Tow2Mater skrev 2013-04-01 03:25:49 följande:
    Anlita en bra advokat/juridiskt ombud.
    Hej! Jag får ta och göra det, har Rättskydd i hemförsäkringen, Någon som vet någon bra Jurist/advokat Nära Vansbro Kommun? (Dalarna)
  • EllinorS

    Hej,
    för det första låter det som att du hamnat i en påfrestande situation! Jag hoppas du håller ut även om det kan ta tid innan saker och ting rett ut sig och lugnat ner sig. Vid anmälan till soc samt vårdnadstvister ser man alltid till barnets bästa och utredningar ska utgå från vad som är bäst för er son.
    Soc är skyldiga att gära en noggrann utredning som ligger till grund för vidare insatser, och i ditt fall har de hittat brister hos mamman och åtgärder bör alltså tillsättas därefter. Det är tex föräldrautbildning, stöd, avlastning, samtal mm. Om barnets mor har en begåvningsnedsättning är detta skäl som soc ska ta hänsyn till, och ävenb tingsrätten vid ett tvistemål.
    Vad barnets mamma säger om dig eller anklagar dig för kommer att tas på allvar för sonens skull, men ska givetvis utredas även det  och all ogrundad kritik dvs saker hon säger att du gjort som du inte alls gjort upptäcks vid dessa noggranna utredningar.
    Jag tycker du ska vara lugn, saklig, tydlig och ärlig i detta. Det visar att du inte har något att dölja och att du vill det bästa för din son. Smutskastning och att anklaga varandra faller oftast tillbaka på en själv. Som sagt går barnets bästa alltid först och en förälder som inte tar sitt ansvar eller riskerar barnets väl kan bedömas som olämplig och då fråntas vårdnaden i tingsrätten. 

    Om det är som du beskriver så är jag övertygad om att det går din väg. Jag hoppas din son mår bra i allt detta för det är viktigast. Kämpa på och stay cool ;) 
    Hälsningar Ellinor 

Svar på tråden Vad ska jag göra???