• Lotus86

Vi som valt att lägga ner

Hej alla! Tänkte att det skulle vara bra med en tråd för oss som har problem med amningen och fått lägga ner. Själv har jag nu kämpat med sår och mjölkstockning i två veckor. Det blir bara värre och stressen gör att jag inte får ut så mycket mjölk heller. Känner mig så otroligt ledsen och arg för att det inte funkar. Jag vill ju ge mitt barn ser bästa. Dock mår jag inte bra och då mår ju inte min bebis heller bra. Men det tar verkligen emot att lägga ner amningen och ge ersättning. Finns det fler som jag? Vi kan stötta varandra!

• Svar på tråden Vi som valt att lägga ner
  • Lotus86

Jag har hört en massa olika bud nu när det gäller ersättningen, nu snackar vi blandad och inte drickfärdig. En del säger att den håller ett par timmar i kyl, medans andra säger två dygn. Två dygn låter rimligt eftersom det är så länge en öppnad drickfärdig håller. Personligen gör jag en stor sats varje dag som räcker ca ett dygn. Sedan värmer jag upp portionerna i mikron. Jag räknar med att ersättning bör hålla i rumstemp ca en eller två timmar.
    Utan hysteri nu.....vad anser ni andra?

PS: Nån som låter andra än ni och pappan mata barnet med flaska? Sambon tillät det och jag kände mig kränkt =O    

• cloudberry79
    Lotus86 skrev 2013-04-07 09:19:17 följande:
    Jag har hört en massa olika bud nu när det gäller ersättningen, nu snackar vi blandad och inte drickfärdig. En del säger att den håller ett par timmar i kyl, medans andra säger två dygn. Två dygn låter rimligt eftersom det är så länge en öppnad drickfärdig håller. Personligen gör jag en stor sats varje dag som räcker ca ett dygn. Sedan värmer jag upp portionerna i mikron. Jag räknar med att ersättning bör hålla i rumstemp ca en eller två timmar.
    Utan hysteri nu.....vad anser ni andra?

PS: Nån som låter andra än ni och pappan mata barnet med flaska? Sambon tillät det och jag kände mig kränkt =O    
    ABSOLUT INTE låta någon annan än föräldrarna mata!! Jag hade fan mördat min man om han hade gjort något sådant.

Tolv timmar säger flera tillverkare om färdigblandat, max EN timme när den är värmd. 
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Lotus86

Jo jag blev jätteledsen när han lät sin styvmamma mata =( Jag hade precis lagt ner amningen och det e ju känsligt. Sen säger hon: "Jasså, det ammas inte längre...." Nu e jag en sån som inte kan säga ifrån, men jag pratade sen med sambon och sa att jag tyckte det var fel. Som tur var fattade han. Detta e ett till skäl till att jag funderar på att ta upp amningen igen.

• blåbär02

Jag kommer inte ta så illa vid mig om någon annan (mormor, morfar lr farmor å farfar) matar.
    Våra föräldrar bor 50 och 150 mil härifrån så vi ses inte så ofta så om dom matar enstaka gånger när dom väl är här är okej för mig, men inte varje gång!

Varför känns det inte okej för er?   

• Isola88

Om vi lägger ner amningen så skulle jag inte ha problem med att mor/far föräldrar matar ibland när man hälsar på. Det är ju ändå vi som föräldrar som står för matningen 99% av tiden. Men däremot kan dom inte kräva att få mata bara för att dom plötsligt kan.

• cloudberry79
    blåbär02 skrev 2013-04-07 12:01:41 följande:
    Jag kommer inte ta så illa vid mig om någon annan (mormor, morfar lr farmor å farfar) matar.
    Våra föräldrar bor 50 och 150 mil härifrån så vi ses inte så ofta så om dom matar enstaka gånger när dom väl är här är okej för mig, men inte varje gång!

Varför känns det inte okej för er?   
    För mig är matningen en stund då man knyter an, det är lugnt och skönt, barnet får total kontakt med mig eller pappan. Då är det viktigt för mig att det är en trygg person som sköter den delen, eftersom det trots allt är ett substitut för amningen. Jag skulle inte vilja att min mamma tryckte in sitt bröst i mina barns mun lika lite som hon får ge dem flaska.
  • blåbär02
    cloudberry79 skrev 2013-04-07 16:54:04 följande:
    För mig är matningen en stund då man knyter an, det är lugnt och skönt, barnet får total kontakt med mig eller pappan. Då är det viktigt för mig att det är en trygg person som sköter den delen, eftersom det trots allt är ett substitut för amningen. Jag skulle inte vilja att min mamma tryckte in sitt bröst i mina barns mun lika lite som hon får ge dem flaska.

Förstår absolut.
    Jag och sambon pratade om detta också, och vi vill inte heller att andra ska mata hela tiden. 

Men om mormor, som bor 50 mil härifrån, vill mata en gång så är det okej.
    Samma med morfar. Och med farmor och farfar som bor 150 mil härifrån.
    En gång så pass sällan som vi ses tycker vi är okej, men inte mer.    
  • ojsanojsan

Hej alla ni som ska lägga ner!
    Jag vill ge er en stor kram o önskar att jag kunde överföra mina erfarenheter till er. Jag har 4 barn som helammats, helflaskats och däremellan beroende på barn o rådande omständigheter. Så här i efterhand kan jag utvärdera och kommer bara fram till 1 enda stor slutsats: vad än omständigheterna var,  oavsett om jag helammade i månader eller gav flaska dag 1 eller kämpade med pump på nätterna eller inte behövde kämpa alls för att mjölken flödade eller för att jag redan gav flaska:

jag önskar att jag då, i stunderna jag våndades med beslutet som ni gör nu inte hade våndats o brytt mig o funderat så himla mkt o gjort nån grej av det för efter några månader äter de mat istället o hur de åt nu är glömt  och de är aldrig sådär pyttepyttesmå mer så varje sekund ni lägger på¨att fundera eller pumpa eller vad som helst,
    GÖR INTE DET utan titta på er ljuva underbara yttepyttelilla bebis istället  o strunt i vad de äter det spelar ingen roll bara ni pussar o klappar den där lilla varelsen som är så liten så oerhört kort tid.

• Caspersmama

Bra skrivet ojsanojsan!

Jag har funderat sen dag 2 på att lägga ner eftersom det strulat av många anledningar. Mjölk har jag, utdrivningen funkar men hon tar inte bröstet, amningsnapp funkar inte. Blev bunden till pumpen och ge mjölken på flaska

• Lotus86
    cloudberry79 skrev 2013-04-07 16:54:04 följande:

Precis så känner jag med. Speciellt den här första tiden. När barnen sedan äter mat spelar det ju mindre roll.

Jag har dock beslutat igår att göra ett till försök med amningen. Idag ska det ske! Jag ska börja med att erbjuda bröstet och se hur lillan reagerar. Sen får vi se.....men hoppas att det funkar! 
  • cloudberry79
    Lotus86 skrev 2013-04-08 10:53:08 följande:

Precis så känner jag med. Speciellt den här första tiden. När barnen sedan äter mat spelar det ju mindre roll.

Jag har dock beslutat igår att göra ett till försök med amningen. Idag ska det ske! Jag ska börja med att erbjuda bröstet och se hur lillan reagerar. Sen får vi se.....men hoppas att det funkar! 
    Om du vill optimera möjligheterna, så ta det när barnet är trött, kanske nästan nyvaket. Många som börjar om tycker att det är lättare att få barnet att ta bröstet på kvällen eller natten. Blir bebisen arg - avbryt. Ligg länge hud mot hud och försök slappna av så oxytocinet maximeras. Lycka till med omstarten och går det inte så är ersättning ett fullgott alternativ!
Svar på tråden Vi som valt att lägga ner