Petrol skrev 2013-04-02 11:51:54 följande:
Jag personligen ser ju giftemål som en i någon mening religiös grej, och iom separeringen av kyrka och stat blir det då en smula märkligt.
Om man däremot inte ser det som en religiös grej alls så föreligger däremot inte problemet.
Så jag antar att det är helt beroende av vilken värdering man lägger i att gifta sig :)
Fast det finns ju borgerliga bröllop och bröllop i alla olika religioner, så det har ju ingenting speciellt med kyrkan att göra...
Anonym (sambo) skrev 2013-04-02 12:11:46 följande:
Håller med, att man kan skriva på ett papper pappa, utan att vara gift på pappret, men ändå har samma rättigheter. Man behöver ju inte skriva på dessa papper direkt när man har blivit sambos.
Har man barn så är det en trygghet, men känns surt att man måste gifta sig oavsett om det är gratis bara för att få det juridiska.
Jag kanske är trög, men jag har så svårt att förstå varför det känns surt att skriva på ett sorts papper men inte ett annat? Möjligheten finns ju alltså redan för samboende att få samma juridiska status som ett gift par - det kallas för äktenskap. Det är den enda möjligheten.
Men man behöver ju som sagt inte tala om för någon att man är gift, utan bara gå till stadshuset eller vart man nu går i sin kommun för att gifta sig borgerligt och skriva på det där pappret. Inte svårare än så...
Vad är det som är negativt med att gifta sig menar du? Att man kallas för gift?