• Coxia

skriva på papper som ge samma rättigheter som giftapar

Varför inte bara gifta sig för papprets skull. Det gjorde vi. 

Senare när vi hade lust så ställde vi till med bröllop. Ingen visste att vi redan skrivit på pappret långt innan.  

• Coxia
    Anonym (sambo) skrev 2013-04-01 20:46:01 följande:
    trist att man måste gifta sig, vill helt enkelt inte det.
    Varför inte, det är ju bara en signatur på en papper. Vad är nackdelen som du ser det?
  • Coxia
    sextiotalist skrev 2013-04-01 22:28:56 följande:
    Det är mycket mer än en signatur på ett papper, det är ett juridiskt avtal man skriver under, det kan finnas massor av orsaker till att man inte vill gifta sig, man kanske inte vill ta del av hela det juridiska konceptet

Ts, skriv testamente, fixa med försäkringar och skriv fullmakter åt varandra, för ekonomi, sjukvård och annat.  
    Men nu ville ju Ts ha samma rättigheter. Och då blir det ju bara signaturer på papper. skillnaden är att det i det ena fallet blir många papper som ska skrivas och i det andra fallet bara ett. Kokar man ner det hela till bara en juridisk handling är det ju inte ett bröllop vi pratar om. 
  • Coxia
    Mrs Moneybags skrev 2013-04-02 10:56:06 följande:
    Ett bröllop är ju i grunden en juridisk handling.

Sedan kan man ju lägga in andra betydelser i det också, men det är ju som juridisk handling som det verkligen har betydelse i vardagen.

Det jag så otydlige menade med bröllop var själva festen och allt som hör till med klänning, ringar osv. 

Vi "gick och skrev på" en vanlig tisdag på lunchen. Ingen visste något alls. 

Sedan hade vi kyrkbröllop och hela balunsen när vi var mogna för det. Enda skillnaden då är att man inte har med tager du.... allt annat är helt likt. 
  • Coxia
    Petrol skrev 2013-04-02 11:13:02 följande:
    En nackdel är ju faktiskt att det förutsätter att du är med i svenska kyrkan (inbillar jag mig iallafall, rätta mig gärna här)
    tvärtom, man behöver ju inte skriva på pappret i en kyrka
  • Coxia
    Petrol skrev 2013-04-02 11:31:03 följande:
    Ah, okej, det var ju både bra och dåliga nyheter så att säga.

Tacksamt för att även den som gått ur kyrkan får möjligheten, men mer obegripligt varför man inte skulle kunna få samma juridiska arrangemang utan att formelt gifta sig.
    Fast ligger det inte lite i saken natur att man inte kan det?

För om man kan det blir ju enda skillnaden ceremonin. Och den kan man ju idag välja att lägga upp hur man vill. Som sagt allt från att på ett kontor skriva på papper till statsbröllop i Storkyrkan. 

Och som någon skrev, om sambos har samma krav och rättigheter skulle man ju inte våga flytta ihop. 

• Coxia
    Anonym skrev 2013-04-02 11:38:52 följande:

Vad är den stora skillnaden mellan att formellt skriva på papper där man ger sin livskamrat samma rättigheter som om man var gifta, och att formellt gifta sig?
    Att skriva på det färdiga formuläret vid giftemålet är i princip gratis, men att genom en jurist få till alla papper som ger exakt samma rättigheter kostar skjortan. 
  • Coxia

Men rent praktiskt är det ju svårare att gå igenom en skilsmässa än att riva alla de pappren som man skrev med juristen. 

• Coxia
    Petrol skrev 2013-04-02 11:51:54 följande:
    Jag personligen ser ju giftemål som en i någon mening religiös grej, och iom separeringen av kyrka och stat blir det då en smula märkligt.

Om man däremot inte ser det som en religiös grej alls så föreligger däremot inte problemet.

Så jag antar att det är helt beroende av vilken värdering man lägger i att gifta sig :)
    Just av den här anledningen gjorde vi som vi gjorde. 

När vi köpte hus tillsammans så valde vi att vilja vara lagligt gifta och varandras närmaste anhörig vid skada och  så vidare. Men vi var långt ifrån så säkra på varandra att vi ville lova till döden skiljer oss åt inför hela tjocka släkten. Dvs vi ville skriva nödvändiga papper för tryggheten, men inte gå igenom det känslomässiga engagemanget i ett bröllop. Därav att vi valde att gifta oss på ett kontor med främmande människor en helt vanlig vardag. Och med gifta sig menar jag skriva på ett papper. 

Sedan kom önskan om att få visa hela värden att det är vi. Dela ringar och allt det där. Och då gjorde vi det.

Så vi delade upp det i det praktiska och det känslomässiga. Och det var helt rätt för oss.  
  • Coxia
    Anonym (sambo) skrev 2013-04-02 13:06:26 följande:
    Det är inte medeltiden nu, utan 2000-talet, måste ändå finnas fler än jag som inte vill vara gift, men ändå har en trygghet ifall något händer, tex om någon av oss avlider. Därför startade jag tråden för att kolla vad andra ogifta "syndare " har gjort.
    Jag är verkligen genuint intresserad av varför du inte vill. 

Exakt var ligger skillnaden för dig att gifta sig rent juridiskt och skriva alla avtal som behövs för att få samma status? 

Är det känslomässigt, eller något annat? 
  • Coxia
    Anonym (sambo) skrev 2013-04-02 13:59:37 följande:
    Har alltid haft en flickdröm med bröllop, men just ju som läget är så kommer det aldrig kunna bli som jag vill har det, har inte ork att ordna ett bröllop, sen har jag inte så mycket vänner som man hade innan samt bråk mellan familjen. För att göra det kortfattat. Men förstår om ingen förstår det.  Därför känns just att gifta sig borgligt som en misslyckande och inte alls som jag har tänkt mig. Vill har bra papper skrivna som en trygghet ifall om någon dör eller händer något.
    Vet att man kan gifta sig senare även om man har gjort det borgligt, men känns ändå som att tåget har gått.
    Kan tyvärr inte förklara det bättre. Just nu vet jag inte ens om jag vill vara gift heller. Men vill självklart leva med sambon resten av mitt liv, annars hade jag/vi inte skaffat barn.
    Blev väldigt rörigt detta. 
    Nej jag förstår precis. Det var ju så jag kände. 

Men det är mer känslomässigt för dig än för mig. Jag hade lättare att separera det juridiska och det känslomässiga i en ceremoni. För mig var det helt ok att de inföll vid två helt olika tillfällen.

Och sina känslor kan man inte rå för eller påverka. 

För mig var det en sak med att skriva på äktenskapspappret som gjorde att det övervägde det känslomässiga att inte vara redo för bröllop. Det var svärmor.  Hur snäll och trevlig hon än är så är hon en mycket dominerande människa. Och min man och jag var rädd för att om min man skulle råka ut för en olycka och ligga i koma eller dö så skulle hon in och bestämma vad som ska hända och domdera på sjukhuset som närmaste anhörig. Som gifta kunde ingen ta det ifrån mig. 
  • Coxia
    sextiotalist skrev 2013-04-02 14:07:35 följande:
    Det jag önskade att det fanns koncept där man kunde få välja de delar man vill omfattas av.
    Ah, som en checklista där man kan bocka i de punker man vill. Ja det vore ju smart. 
Svar på tråden skriva på papper som ge samma rättigheter som giftapar