Anonym (sambo) skrev 2013-04-02 13:59:37 följande:
Har alltid haft en flickdröm med bröllop, men just ju som läget är så kommer det aldrig kunna bli som jag vill har det, har inte ork att ordna ett bröllop, sen har jag inte så mycket vänner som man hade innan samt bråk mellan familjen. För att göra det kortfattat. Men förstår om ingen förstår det. Därför känns just att gifta sig borgligt som en misslyckande och inte alls som jag har tänkt mig. Vill har bra papper skrivna som en trygghet ifall om någon dör eller händer något.
Vet att man kan gifta sig senare även om man har gjort det borgligt, men känns ändå som att tåget har gått.
Kan tyvärr inte förklara det bättre. Just nu vet jag inte ens om jag vill vara gift heller. Men vill självklart leva med sambon resten av mitt liv, annars hade jag/vi inte skaffat barn.
Blev väldigt rörigt detta.
Nej jag förstår precis. Det var ju så jag kände.
Men det är mer känslomässigt för dig än för mig. Jag hade lättare att separera det juridiska och det känslomässiga i en ceremoni. För mig var det helt ok att de inföll vid två helt olika tillfällen.
Och sina känslor kan man inte rå för eller påverka.
För mig var det en sak med att skriva på äktenskapspappret som gjorde att det övervägde det känslomässiga att inte vara redo för bröllop. Det var svärmor. Hur snäll och trevlig hon än är så är hon en mycket dominerande människa. Och min man och jag var rädd för att om min man skulle råka ut för en olycka och ligga i koma eller dö så skulle hon in och bestämma vad som ska hända och domdera på sjukhuset som närmaste anhörig. Som gifta kunde ingen ta det ifrån mig.