• Mamma302

Min dotter träffar en 5 år äldre kille

Hej vet ej om jag gör rätt nu, men jag testar mig fram. Som rubriken lyder så är det så att min 14 åriga dotter träffar en kille som är 5 år äldre, och dem har träffats utan min vetskap om detta, hon har ej sagt något till mig, utan det var "kuratorn" på skolan som ringde mig och sa att hon träffade honom och att dem skulle tydligen göra de i vecka igen( vilket dem ej gjorde), men när jag fick reda på det så frågade jag min dotter om hon hade något att berätta i stallet, (hon hade sagt till kuratorn att hon ville säga de när vi var i stallet.) Hon berättade för mig o jag ställde frågor, jag har sagt att hon ej får träffa honom mer. Jag blir så klart orolig som förälder över mitt barn. Hon säger att ålderns kanske bara är en siffra, men jag tkr inte att en 19 åring hat något att göra med en 14 åring. Hennes kompisar tycker att det är konstigare att hon ej får träffa honom än att hon får.. O en av dem får vara tsm med en som är 18år för sina föräldrar. Vad tycker ni om det jag har sagt till henne? Skulle ni låtit eran dotter träffa en så mke äldre kille? Vill gärna höra era åsikter o tankar. Kram.

• Svar på tråden Min dotter träffar en 5 år äldre kille
  • Lindsey Egot the only one

När man pratar allvar med sina barn kan man som förälder kräva att barnen har ögonkontakt när man pratar med dom. Det gör jag och min man och då förstår de innebörden bättre om de kan se allvaret, oron osv i våra ansiktsuttryck.

• Sarakechi

"Tkr" och "tsm" är fjortisspråk!

• Kat91

Jag tycker att du gör fel. Man vinner ingenting genom att förbjuda. När jag var 16 åkte jag på festival, hookade upp med en kille som var 24, alltså 8 år äldre. Min mamma var galen och han fick inte komma och hälsa på och jag fick inte åka till honom och det var ett jäkla liv enbart på grund av hans och min ålder. Givetvis fortsatte jag vara tillsammans med honom enbart för att reta morsan om inte annat.
    Pappa har alltid varit mer lugn och typ "sålänge det känns bra..." osv. och det tog MYCKET hårdare när han nån gång sa ifrån.

Jag hade till exempel en killkompis som var 2 år äldre än mig ett par år innan (jag 14, han 16) som var ganska obehaglig, gjorde mig ofta ledsen osv med saker han sa och morsan gapade som vanligt om "inga killar sover över", "han är mycket äldre än du", jag sket i henne och provocerade men så en dag sa min pappa ifrån för att han såg att jag mådde dåligt inte för hans ålder, och jag bröt med killen.

Jag träffade min nuvarande när jag var 17 och han 23 och vi är tillsammans än 4,5 år, 1 hund och 1 son senare och har ett stabilt familjeliv.
    Så länge din dotter mår bra tror jag att du vinner mer på att stötta henne, finnas där om hon vill prata och varför inte se till att träffa killen? Du kanske gillar honom.

(min mamma erkände nyligen att hon faktiskt gillade mitt ex som person men tyckte att han var för gammal vilket hon medger att hon egentligen inte kan förklara eftersom det är 6 år mellan henne och pappa. Hon ångar att hon gjorde som hon gjorde...)

• Sucker

Har själv en fjortonårig dotter, skulle nog aldrig tolerera det utan skrämt iväg pojkrackaren! Å andra sidan kan jag vara så förbaskat konservativ ibland! Så hur skall man tänka? Vad gör man i ett sådant läge?

• Griseknoen35

Är det inte bättre att låta henne träffa honom? Bjud hem honom och skapa en relation med honom också så du lär känna honom. En kompis till mig träffade en 14 åring när han snart skulle bli 20. Dom var tillsammans i flera år och är fortfarande bra vänner.

• goofy

Jag träffade min pojkvän när jag var 14 och han 19, vi är fortfarande tillsammans, 9 år senare! Glad

• Flamedream

Jag är glad för er vart förhållande har funkat med den ålders skillnaden i så unga år. Jag är själv 19 år och har en lillasyster som är 14. Mina föräldrar hade inte vart så glada om hon började dejta någon i min ålder då de inte alls ligger på samma nivå mentalt. Min syster är väldigt mogen för sin ålder men det hade inte spelat någon roll i mina föräldrars ögon. Jag är 19 och är tillsammans med en kille som är 2 år äldre än mig, vi träffades när jag va 17 och han 19. De såg de inget fel på men då de skiljer 5 år på detta "paret" så skulle jag anse att det var fel.. Kanske pga att jag skulle tycka det var konstigt att en 19 åring i min ålder vill vara tillsammans med en tjej i min systers ålder utan någon tanke på att ha sex.. De är nästa. Det ända killar idag tänker på i den åldern om de inte är väldigt mogna. Så jag tycker du gör rätt som säger att hon inte får. Du får la straffa henne på något sätt om hon nu träffar honom ändå så att hon fattar.

• DexX

De kan ju vara så att dom är ganska hyffsat på samma nivå mentalt, han kanske är en jätte fin kille som inte alls tänker på sex alkohol osv. Men jag håller med om att 14 vs 19 är en stor ålders skillnad , men om din dotter verkligen är jätte kär, be henne bjuda hem honom så du får försöka lära känna honom, och verkar han okej kan du ju ha regler tex. Att om du går ut och festar eller gör dittan eller Dattan så får du inte träffa han mer! Men så länge du sköter dig och han sköter sig är de okej!för då blir de ändå din dotter och killens val! Förhållandet eller bus! Sorry för rörig text hoppas du kan läsa! (Och Har bara läst TS )

• liv

Hon är 14 år! Herregud vad har hänt med alla föräldrar. Du har ett ansvar som mamma här. Och de här dumheterna som folk skriver att de kommer träffas ändå. Jaha då är det väl ingen ide att uppfostra barn överhuvudtaget för de kan ändå göra vad de vill? För ja hon är ett barn. Och han är vuxen. 

• Mamma302
    Sarakechi skrev 2013-04-02 04:21:23 följande:
    "Tkr" och "tsm" är fjortisspråk!

De blir väl att man skriver så me 2 tonåringar i huset..
  • Mamma302

Tack för alla svar, väldigt olika men tack för era åsikter jag ska verkligen tänka igenom allt o ta ett snack ned henne o hoppas att hon förstår de farliga i de hela.

• Sucker
    liv skrev 2013-04-02 09:27:54 följande:
    Hon är 14 år! Herregud vad har hänt med alla föräldrar. Du har ett ansvar som mamma här. Och de här dumheterna som folk skriver att de kommer träffas ändå. Jaha då är det väl ingen ide att uppfostra barn överhuvudtaget för de kan ändå göra vad de vill? För ja hon är ett barn. Och han är vuxen. 
    Får nog hålla med skribenten här...
  • Parel
    liv skrev 2013-04-02 09:27:54 följande:
    Du har ingen aning om hur tonåringar fungerar idag va?
  • Parel

Men vad tänker du om tillåtelsen att de får träffas hemma hos er? När du är hemma tex. Då får ni ju lite koll bättre koll...

• Barasanna

Haha när jag va yngre och bodde hemma hade jag och min pappa denna disskutionen ett antal gånger , jag har aldrig haft något gemensamt men killar i min egen ålder och ALDRIG lyckats falla för någon i min egen ålder heller , min första pojkvän skaffade jag tidigt (13 år gammal) och han va 17, de höll 2,5 år och dom fick gilla läget när jag sen va 15-16 va nästa pojkvän 21 och hur mycket mina föräldrar än försökte hindra mig från att vara tillsammans med min dåvarande pojkvän lyckades dom aldrig , ju mer dom nekade ju mer gick jag hemifrån på kvällarna utan att de visste , sov borta utan att de visste osv . Idag ser både jag och mina föräldrar tillbaka på de och alla anser att de va ganska onödigt att jiddra om de eftersom att de trots allt va mitt val . Än idag är de äldre män som gäller jag är snart 21 och min sambo 32 och de funkar kanon , Din dotter är förmodligen inte dum och därför tror jag att hon vet vad hon gör och nog klarar av sina val själv man styr inte sina känslor och så länge killen behandlar henne bra osv tycker inte jag att förhållandet borde vara ett problem men de e min åsikt av mina egna erfarenheter

• Indiansommar
    Mamma302 skrev 2013-04-02 01:31:05 följande:

Okej, hur regerade dina föräldrar om de är något du kommer ihåg? Grattis till förhållandet förresten.
    De sa inte så mycket, de var själva 15 & 19 när de träffades! (Och är gifta än idag) De tyckte om min man omgående, och var nog aldrig direkt oroliga tror jag... 
Svar på tråden Min dotter träffar en 5 år äldre kille