• Anonym

Problem med min styvmamma. Hur hantera?

Hej!
    Jag har sedan 11 år tillbaka en styvmamma i min familj. Vi har alltid haft mycket stora problem och min pappa och hon har även "nästan" skiljt sig 3 ggr på grund av problem som har med mig och henne att göra. Men jag vill inte gå in på allt som hänt i just denna tråden utan något speciellt hände idag som verkligen tynger mig och jag behöver verkligen få höra lite vad folk säger och hur jag ska hantera min ilska. Scenariot:

Min syster vill sova över hos en kompis. När hon nästan är utanför dörren säger min styvmamma att hon inte kan gå ut för att hon kom på att hon måste jobba tidigt imrgn och att någon då behöver ta hand om min andra lillasyster. Hon säger: "Du får inte gå för att jag vill inte lämna lillasyster ENSAM HEMMA". Även fast jag var där. Jag brukar sova till 12 på morgnarna, men det betyder väl inte att hon är ensam? Självklart kan jag ta hand om min lillasyster denna dag. Så det som verkligen tynger mig är att hon inte ens räknar mig som en människa. "Du kan inte gå för att din syster blir ensam hemma...": Jag är så fruktansvärt arg och vet inte vad jag ska göra. Och att "prata med henne" är inget alternativ, det har testats och har aldrig fungerat, så jag vill mer veta vad man borde göra i en sådan situation med så stor ilska inom sig. Tack för att jag får skriva av mig!

• Svar på tråden Problem med min styvmamma. Hur hantera?
  • Christi38

Jag är 4.5 år äldre än min lillebror. Nog har jag fått passa honom en timme här och var, varken jag eller han har några men i livet av det. Tycker det är självklart om man visar sig vara mogen och ansvarsfull som 11 åring att ta hand om ett syskon en kortare tid om det är nödvändigt. Givetvis ska det vara nån gång ibland bara och inte alltför lång tid, men ändå, ser inga konstigheter i det.

.

• M166
    MatteusMamma86 skrev 2013-04-02 14:59:38 följande:
    Det där med barnpassning har jag delade meningar av, min 6-åriga son är ensam hemma när jag e i stallet. Sen har vi 50m dit och han sitter alltid å glor på tv.
    Det beror nog mycket på hur 11-åringen är, om det finns någon "back up" nära till hands och så vidare. Jag passade grannens 4-åring i flera timmar när jag var 11, men situationen tilllät det då vi bodde granne med en äldre kvinna som fanns där ifall de skulle ha hänt något. Däremot skulle jag inte be bonusdottern att passa hennes lillasyster i flera timmar i och med mognadsgraden och en helt annan relation till grannarna. 
  • Anonym
    Christi38 skrev 2013-04-02 15:13:10 följande:
    Jag är 4.5 år äldre än min lillebror. Nog har jag fått passa honom en timme här och var, varken jag eller han har några men i livet av det. Tycker det är självklart om man visar sig vara mogen och ansvarsfull som 11 åring att ta hand om ett syskon en kortare tid om det är nödvändigt. Givetvis ska det vara nån gång ibland bara och inte alltför lång tid, men ändå, ser inga konstigheter i det.

.

Men det gör jag.
    Det är 4,5 år mellan mina barn också.
    Men aldrig att storebror när han var 11 hade fått ta ett sånt ansvar,  nog för att det säkert går bra 99 gånger av hundra, men den hundrade gången kan det hända något allvarligt, något som det stora barnet varken har förmåga att kunna förutse eller reda upp.
    Du förstår vilken rädsla, ångest och samvetskval det ska ge den stora om det händer något med den lilla under barnvaktsperioden, det måste sen den stora leva med.
    Det vill jag inte göra mot mina barn.     
  • Christi38

Anonym, nä min mamma hade inte lämnat min bror ensam med ett yngre syskon heller när han var 11 år. Det beror ju helt på mognad och hur ansvarsfull barnet är. I vår familj fungerade det. Vi hade även grannar vi kunde gå till om det var något. Men för att mamma skulle hinna fram och tillbaka till affären gick det för oss strålande.

Alla är vi olika!

• Apmor2

det kanske har med att du sover till tolv och tror att det gör dig lämplig till att vara barnvakt!!??

En 11 åring kan vara barnvakt beroende på vilken 11åring och hur gammal lillen är. 

• Lindsey Egot the only one

M166

Du kan aldrig veta vad som kan hända och det kan hända hemska saker. Saker ett barn ska ta ansvar för eftersom det var barnet som var barnvakt. Barn kan dö pga vuxnas försummelse.

• M166
    LindaEfraim skrev 2013-04-02 16:42:35 följande:
    M166

Du kan aldrig veta vad som kan hända och det kan hända hemska saker. Saker ett barn ska ta ansvar för eftersom det var barnet som var barnvakt. Barn kan dö pga vuxnas försummelse.
    Som sagt, vi har helt olika uppfattningar om saken. 
    Många barn skadas under uppsikt av vuxna i situationen som jag inte hade tillåtit när jag passade grannens barn (barn ensam i badkar är min speciella "favorit" t.ex.). Visst kan hemska saker hända. Faktumet är dock att hemska saker händer ganska sällan om man har lagt lite möda på att göra hemmet / området där barnet befinner sig halvvägs säker. 

M166

Men att lägga ansvaret på ett annat barn är fel. Tydligen ser du inte det för du är förblindad av att kunna få barnvakt och kunna göra saker själv. Då tar man till idiotiska lösningar.

Tänk scenariot att ett barn knyter ett snöre/badrocksskärpet/hopprepet runt halsen och barnvakten på 11 år inte får upp det i tid och barnet dör. Vem bär ansvaret?

• Ess
    Anonym skrev 2013-04-02 14:53:48 följande:
    Till att börja med måste jag instämma i det dom andra skrivit, en 11-åring är definitivt inte mogen för att vara barnvakt, det är ett alldeles för stort ansvar och inte schysst att lägga på en 11-åring.
    Men en 18-åring skulle jag inte ha några problem att be om det, frågan är varför hon inte frågar dig?
    Litar hon inte på dig? 
    Då kanske det handlar om att du måste visa dig pålitlig, eller så har hon bestämt sig för att inte lita på dig, och då spelar det ingen roll vad du gör.

Det handlar nog mer om att deras relation inte är bra.

Själv har jag ingen tip top relation med min mans stora barn, har därför aldrig heller bett dem om en tjänst någonsin. 
  • M166
    LindaEfraim skrev 2013-04-02 17:31:44 följande:
    M166

Men att lägga ansvaret på ett annat barn är fel. Tydligen ser du inte det för du är förblindad av att kunna få barnvakt och kunna göra saker själv. Då tar man till idiotiska lösningar.

Tänk scenariot att ett barn knyter ett snöre/badrocksskärpet/hopprepet runt halsen och barnvakten på 11 år inte får upp det i tid och barnet dör. Vem bär ansvaret?
    Fråga - har ditt barn någonsin luvtröja med snören på och klättrar? 

Om 11-åringen inte avbryter ett sådant "lek" som du beskriver redan när den börjar är 11-åringen så klart inte tillräckligt mogen för att vara barnvakt. En 11-åring bör absolut fatta att sådant är farligt.   
  • Anonym
    LindaEfraim skrev 2013-04-02 17:31:44 följande:
    M166

Precis, det är exakt något sånt jag tänker på också.
    En olycka kan hända sekundsnabbt.  

M166

Du verkar inte förstå hur barn jan skuldbelägga sig själva fast det är de vuxnas ansvar som brister.

Jag blir mörkrädd!

• M166
    LindaEfraim skrev 2013-04-02 20:02:18 följande:
    M166

Du verkar inte förstå hur barn jan skuldbelägga sig själva fast det är de vuxnas ansvar som brister.

Jag blir mörkrädd!
    Nej, jag vet hur det är att vara barnvakt i denna ålder. Det är DU som inte fattar att inte alla barn är lika omogna, och att vissa barn visst kan ta större ansvar i tidigt ålder. Tro inte att de barnen jag och mina vänner från den tiden varit barnvakt till, var mindre älskade och deras föräldrar var mindre rädda om sina barn. 

Och besvara gärna frågan jag ställde, för jag VET att jag kan räkna upp en MASSA potentiella faror som du, utan att veta om det, utsätter dina barn för.  

Det är skit samma M166
    Jag vet hur det är att förlora ett barn.
    Det räcker för mig och jag skulle aldrig låta något barn vara ansvarig över mina barn en längre tid för den känslan när ens barn inte finns mer den skulle jag aldrig vilja att min värsta fiende skulle få uppleva. Barn tar lätt på sig skulden utan att de bär ansvaret.

• M166

Väldigt tråkigt att du fick uppleva detta, men projicera inte din rädsla på andra. Du har dina erfarenheter andra har sina. 

M166

Folk är naiva. Det är man ända tills man blir drabbad. Så nej jag projicerar ingenting. Jag tänker på barnens bästa inte de vuxna idioternas bästa.

Varför skaffar du inte en vuxen barnvakt M166?

Svar på tråden Problem med min styvmamma. Hur hantera?