Resurs i förskolan för Autistiskt Syndrom?
Hej!
Vår son fick för drygt en månad sedan diagnosen Autistiskt Syndrom. På bup som utredde sonen sa de att han behöver "konstant vuxenstöd" med mera. Detta erkänner förskolepedagogerna att de idag inte kan tillgodose men att de gör så gott de kan. (Och ja, de gör ett jättebra jobb med den personal som finns, inget snack om saken.)
Men så har vi frågat om det här med resurs för när jag läser på mer och mer verkar det som att många har det till barnen eller att barnen går i specialförskola? Här finns bara en förskola så tyvärr kan vi inte bara byta. I alla fall har vi frågat pedagogerna vem vi ska kontakta om de kan kontakta någon etc. Men de bara säger att budgeten si och resurser så och att det är svårt. Och det känns tungt, att veta att ens barn inte utvecklas maximalt pga att kommunen har dålig budget - nästan så jag funderar på att vara hemma och sköta allt själv men då försvinner ju den sociala biten helt för mig och dessutom för sonen som behöver den träningen han också.
Nu har jag i alla fall skrivit till "skolans" (för för och grundskola) specialpedagog och hoppas kunna få hjälp av henne. Vi skulle kunna kontakta förskolechefen direkt,men pedagogerna tyckte det var bättre att involvera specialpedagogen då denne var med på återkopplingen med bup.
Så vad gör man? Ni andra som har barn med denna diagnos, hur många % av tiden har ert barn resurs? Någon som har sitt barn hemma och sköter allt själv, hur orkar man?
Så många frågor - funderar på om någon har svar eller råd och tackar ödmjukast om så är fallet!?
(Vi har varit på ett första möte med hab och de har sagt att de kan hjälpa oss om vi nekas hjälp, däremot tar ju det tid, det är lång väntetid där, många som behöver hjälp)