• Silversvans

Resurs i förskolan för Autistiskt Syndrom?

Hej!

Vår son fick för drygt en månad sedan diagnosen Autistiskt Syndrom. På bup som utredde sonen sa de att han behöver "konstant vuxenstöd" med mera. Detta erkänner förskolepedagogerna att de idag inte kan tillgodose men att de gör så gott de kan. (Och ja, de gör ett jättebra jobb med den personal som finns, inget snack om saken.) 

Men så har vi frågat om det här med resurs för när jag läser på mer och mer verkar det som att många har det till barnen eller att barnen går i specialförskola? Här finns bara en förskola så tyvärr kan vi inte bara byta. I alla fall har vi frågat pedagogerna vem vi ska kontakta om de kan kontakta någon etc. Men de bara säger att budgeten si och resurser så och att det är svårt. Och det känns tungt, att veta att ens barn inte utvecklas maximalt pga att kommunen har dålig budget - nästan så jag funderar på att vara hemma och sköta allt själv men då försvinner ju den sociala biten helt för mig och dessutom för sonen som behöver den träningen han också.

Nu har jag i alla fall skrivit till "skolans" (för för och grundskola) specialpedagog och hoppas kunna få hjälp av henne. Vi skulle kunna kontakta förskolechefen direkt,men pedagogerna tyckte det var bättre att involvera specialpedagogen då denne var med på återkopplingen med bup.

Så vad gör man? Ni andra som har barn med denna diagnos, hur många % av tiden har ert barn resurs? Någon som har sitt barn hemma och sköter allt själv, hur orkar man?

Så många frågor - funderar på om någon har svar eller råd och tackar ödmjukast om så är fallet!?

(Vi har varit på ett första möte med hab och de har sagt att de kan hjälpa oss om vi nekas hjälp, däremot tar ju det tid, det är lång väntetid där, många som behöver hjälp) 

• Svar på tråden Resurs i förskolan för Autistiskt Syndrom?
  • UnikFamilj

Visst kompletterar de varandra, men det går ju inte att säga att LSS-rättigheter per automatik ska finnas i förskolan. LSS är ett särskilt lagrum, och de rättigheterna går mycket sällan in under skoltid eftersom skolans eget ansvar enligt skollagen är så stort. I Skollagen regleras behovet av särskilt stöd under skoltid, det går inte att hänvisa till LSS för att få assistent under skoltid - annat än i mycket speciella fall då en LSS -handläggare faktiskt beviljar personlig assistans enl LSS även under skoltid. Det sker väldigt sällan.

Väldigt få barn har ju insatser enl LSS i någon större omfattning, så att hänvisa till "likvärdighet" under skoltid blir att skjuta sig själv i foten...

Jag håller med om att man inte ska acceptera ett nej. Man ska kämpa för barnets rätt, men den rätten regleras framför allt i skollagen. Där sägs att barnet har rätt till stöd för att utvecklas, och få barn inom autismspektrat klarar sig ju helt utan stöd. För många innebär ett tillräckligt stöd att ha en pedagogisk resurs under hela sin vistelsetid. 

• Busbellan

Min son med autism och utv.störning hade i förskolan resurs på 10 timmar/vecka. Detta trots att han i praktiken utan tvekan krävde en vuxen all tid.

Dock hade vi världens bästa förskola som löste det så att sonen hade en och samma person hela tiden, men fick inte timmar från kommunen till detta utan det var förskolan som fick pussla själva för att lösa det 

Mamma till Nora, August och Ella
  • sabiha

unik:
    nej då man skjuter inte sig själv;) argumentera exakt så:
    "om ett barn kräver stöd i en sådan omfattning som lss lagen täcker, bör samma barn få likvärdigt stöd i skolan/förskolan där dessutom kraven är högre än övrig tid."
    om du mot argumenterar detta svara såhär:
    "jag vill veta på vilka grunder ni nekar detta och jag vill att ni stärker detta genom hänvisningar till skollagen eftersom jag vill tydligt veta vilka lagar tillämpas resp inte tillämpas. Ni får gärna fundera på det och svara skriftligt för att jag kommer definitivt överklaga ett nekande svar, tack för hjälpen i förhand"

• UnikFamilj
    sabiha skrev 2013-04-03 16:46:43 följande:
    unik: nej då man skjuter inte sig själv;) argumentera exakt så: "om ett barn kräver stöd i en sådan omfattning som lss lagen täcker, bör samma barn få likvärdigt stöd i skolan/förskolan där dessutom kraven är högre än övrig tid." om du mot argumenterar detta svara såhär: "jag vill veta på vilka grunder ni nekar detta och jag vill att ni stärker detta genom hänvisningar till skollagen eftersom jag vill tydligt veta vilka lagar tillämpas resp inte tillämpas. Ni får gärna fundera på det och svara skriftligt för att jag kommer definitivt överklaga ett nekande svar, tack för hjälpen i förhand"

Men grejen är ju just att såvida du inte är berättigad personlig assistans, är även LSS en rätt "vek" lag. Den lagen ger inget tydligt stöd för utveckling på det sätt som Skollagen gör. LSS intention med "goda levnadsvillkor" är bra, men det lämnar mycket åt tolkaren. Insatserna är stödjande, och på flera sätt faktiskt mer stödjande för barnets föräldrar. Endast om du är beviljad personligt assistans och har kommit upp i 20 timmar grundläggande behov och får räkna "träning" etc pratar du egentligen utveckling. Du kanske lyckas skrämma nån till lydnad, men det kan likaväl gå åt andra hållet för förskola och skolan skyr LSS som pesten i de allra flesta fall. Lägg kraften där den ska vara istället, på att barnet enligt Skollagen - som styr deras verksamhet - har rätt till stöd och utveckling. Sorry TS för OT-snacket...
  • sabiha

jag tycker att skolan inte har nåt kryphåll att neka stöd för ett barn som behöver det. de kan gilla/ogilla läget men de har inte rätten att neka stöd. Lagar går före skolans intresse för vinst, tyvärr. Som vilken verksamhet som helst kan de ibland räkna med även svinn i värsta fall, Ungefär så ja!!! och om jag har förstått rätt så får ju skolan/förskolan tex extra pengar från kommunen för resursen så skolan förlorar inte på det egentligen men om kommunen snålar kan det vara svårt för skolan att ge det stödet dock är inte detta ett skälig nekande och värd att kämpa emot.

• UnikFamilj
    sabiha skrev 2013-04-03 18:50:28 följande:
    jag tycker att skolan inte har nåt kryphåll att neka stöd för ett barn som behöver det. de kan gilla/ogilla läget men de har inte rätten att neka stöd. Lagar går före skolans intresse för vinst, tyvärr. Som vilken verksamhet som helst kan de ibland räkna med även svinn i värsta fall, Ungefär så ja!!! och om jag har förstått rätt så får ju skolan/förskolan tex extra pengar från kommunen för resursen så skolan förlorar inte på det egentligen men om kommunen snålar kan det vara svårt för skolan att ge det stödet dock är inte detta ett skälig nekande och värd att kämpa emot.
    Nej visst, de ska inte neka stöd. Men lagen som stöder dig i frågan, är Skollagen - that´s my point. Förskolan får i de flesta fall extra pengar från kommunen för "BIBASS" - barn i behov av särskilt stöd (eller liknande beteckning). Summan är dock begränsad, och jag tror knappt det finns någon kommun där kostnaden rent krasst täcker en extra heltid. I många kommuner motsvarar pengarna ungefär en halvtid. Så visst handlar det om struktur och prioritering inom förskolan, det handlar om samordning av resurser för att se till att alla mår bra. De ska inte kunna neka, men gör det ofta ändå. I flera kommuner har man minskat pengen med hänvisning till att andra kommuner ger mindre, och i ytterligare några kommuner har man helt tagit bort detta extra stöd med hänvisning till att "det ska rymmas inom förskolans/skolans verksamhet".  

Det gäller att ha en bra dialog med förskolan, vara tydlig med att behovet är STORT och att stödet är en grundförutsättning för utveckling. Prata om vinsterna på sikt, och rättigheterna enligt Skollagen - som faktiskt är rätt tydlig på den punkten nu egentligen. Och slåss vid behov..! Många som först fått nej, får igenom "kraven" efter lite bråk, efter att ha gått ihop med andra föräldrar, efter att inte ha gett sig utan dragit det i tillräckligt många instanser. Andra får se sig slagna och ha barnen hemma. Så ser det ut.
  • sabiha

ja återigen väldigt synd att man måste som förälder kämpa för nåt som man redan har rätt till. jag påstår inte att sk inte gäller det gör det såklart men att stödet i sig ska inte skilja så markant under och efter skoltid och den jämförelsen kan användas som argument enligt mig, för att barnet och behovet är samma och t o m mer under skoltid. att de ska neka det är för mig oacceptabelt och de har inte den rätten enligt sk. Det är tydligt att rättigheterna finns men det är också tydligt att dessa inte tillämpas på verkligheten som de ska. det viktigaste är att de ger det stödet till slut, hur vi föräldrar argumenterar har mindre betydelse, ellerhur. Viktigaste är att inte acceptera vad som helst och stå på sig.

• Silversvans

Tack till alla er som skrivit! Igår var jag i kontakt med hab och har möte med dem i nästa vecka om främst vårdbidrag, men även resurs.

Även förskolan har jag pratat med och det visade sig att jag pratat med fel pedagog typ. Alltså det var inte fel men den som håller i det har inte vatit där vid hämtning helt enkelt, därför det verkat rörigare och värre än det nog är.

Så nästa torsdag ska pedagogen och specialpedagogen diskutera vad de anser sonen behöver och efter det ska de även informera övrig personal om hans problematik. Sedan är det dags för möte om resurs, går detta inte Som vi vill blandar vi in hab!

• Kattskatt

Hur har det gått Silversvans? Hur ser denna terminen ut? 

Våran familj ska ha möte med förskolan/rektor idag angående hans "träning" och jag vill verkligen att dom ska sätta in resurs för annars ser inte jag hur det ska fungera. Har via habilitering intensivinlärning.

I nästan två år har jag varit och "tjatat" om resurs till mitt barn men rektorn säger bara att pengarna är slut och att dom pengar han har har han delat ut som han anser vara bäst för dom olika grupperna på förskolan.

Min son äter på allt och har inget språk. Han tar inte bilder eller tecken men han förstår rutiner och är en väldigt lycklig pojk som inte skadar någon annan. Ja, han har autism med och är 4 år.

Tror inte att detta möte kommer leda till något är jag rädd.

• Silversvans

Hej!

Det har inte gått helt bra tyvärr :(

Den korta varianten är att förskolan skulle tillsätta resurs och vi blev glada. Men sen hörde vi inget utan jag mailade och frågade hur det gått. Då fick vi ett halvdant svar som egentligen varken sa bu eller bä utan mer att det skulle komma in en person, mycket vagt med andra ord. 

När vi gick på sommarlov kom hab på hembesök och då får vi veta att sonen fått resurs men att det är en delad resurs för hela kommunens förskolor. Denna person skulle alltså vara på sonens avdelning som avlastning så att sonen och några fler elever ett par timmar om onsdagarna kunde sitta för sig själva med denna pedagog. Tyvärr blev det inte så för då denna pedagog kom passade en annan på att vara ledig så personaltätheten var precis oförändrad.

Den här terminen har vi inte hunnit/orkat ta tag i, men vi ska få hjälp från hab vilket jag är tacksam för. 

Själv har jag fått medicin för jag är och har varit svårt deprimerad och orken är verkligen noll och ingenting. Jag skäms för att säga det, men denna helg hade vi barnvakt så sonen sov över från lördagen till söndagen hos sin mormor och det var så skönt. :(

• amela67

Hej, 

min flicka har  autism och jag måste erkänna att jag kämpat som faaan, har till och med dragit in skolinspektion för att få det som min flicka har rätt till. De lyssnade inte ett dugg på vad jag sa dels pga snålheten dels pga att jag är invandrare. Så jag fick nog, började läsa  böcker om autism, gick med i olika autismföreningar, surfade och letade efter nformation, gick på föreläsningar, läste om min flickans rättigheter mm och till slut när förskolan sa att min flicka inte kommer  att ha en resurs utan hela personalen kommer att turas om  blev jag så ledsen och deprimerad har nästan tappat all ork, LSS har inte hjälpt någonting  då bestämde jag mig att ta sista försök och fråga skolinspektion  och som tur var svarade de med ett brev där det stod såhär:

Jag har fått i uppdrag att svara på dina frågor om tid i förskolan för din flicka.

Det finns några bestämmelser i skollagen som gäller detta.  Jag utgår ifrån att detta är en kommunal förskola.

När det gäller din fråga om assistent så är det också kommunen som avgör på vilket sätt stödet ska ges. Det finns inget krav på att kommunen måste erbjuda en assistent. Men enligt skollagen ska särskilt stöd ges på det sätt som din flickas speciella behov kräver. Och det innebär  att du kan kräva att någon som har kompetens  om ditt barns funktionsnedsättning i detta fall autism i första hand stöder din flicka i förskolan. Det finns också krav i skollagen på att du ska ges möjlighet delta i utformningen av de särskilda stödinsatserna     

Hoppas du har fått svar på dina frågor och du har även möjlighet att anmäla saken  till oss. .          

Med vänlig hälsning

Alf

När jg visade det till rektorn och LSS förvaltningschefen då blev det ploligt  frt på de. Hon fick en resurs på bara två dagar och ett shema som jag tjatade om i nästan tr månader. Resur har ingen pedagogiskt utbildning är inte ens barnskötare och inga efarnhet nom autism men jag kommer att se till att habiliteringen blandar i sig och lär de som mycket det går. Så av mina erfarenheter kan jag bara säga att om föräldrarna inte ställer krav och hot kommer de att strunta i era barn för de bryr sig bara om att spara pengar. En sak till vill jag säga att kommunen får extra pengar för barn med funktionshider.

Svar på tråden Resurs i förskolan för Autistiskt Syndrom?