Hur dela upp vårdnadèn för funktionshindrat barn?
Hej! Skulle vara tacksam om någon hade några råd till mig..
Har en son på 4 år till sommaren som vi inte fått någon diagnos på. Pratar inte, har bara sina läten för sig, går inte själv, går när vi håller honom i händerna, det blir bättre och bättre. Men han är väldigt krävande då han fastnar i sina felaktiga beteenden och låter väldigt illa och högt, detta är väldigt energikrävande. Vi har fått assistans, men är fortfarande i "inskolningsfasen". Nu är det inte detta jag behöver råd om, utan om min och pappans vårdnad. Vi är separerade sen drygt 1 år tillbaka och har sen dess haft sonen varannan vecka. Jag är helt slut efter en vecka med sonen (tyvärr) men det hör inte heller hit. Men pappan var inte redo att bli pappa och jag är alltid orolig när sonen är där att han inte får den kärlek och närhet han behöver då pappan inte "orkar". Han är väldigt egoistiskt och sätter inte alltid sonens behov främst. Det kommer liksom inte av sig själv och han har bara inte den där papparollen i sig eller hur jag ska säga, trots att sonen var planerad osv.
Pappan har själv sagt att han inte orkar ha sonen en hel vecka, och då känner jag direkt att jag borde ha sonen MER och att pappan kanske ska ha sonen mindre. Jag känner väll bara att jag egentligen inte orkar men att jag måste får sonens bästa. Önskar att pappan bara var mer engagerad och VILLE vara pappa så att vi kunde ha varannan vecka och att jag kunde känna mig trygg när sonen är där.
Tänkte bara om ni har några tips / erfarenheter på hur man skulle kunna dela upp vårdnaden? Känner mig jätte snurrig vad gäller detta..