• Anonym (mesiga)

Är föräldrar till v.v barn mer mesiga än föräldrar till barn som bor heltid?

Jag är sambo med en man som har en tonåring sedan innan och ett barn på 3 tillsammans. Nu kan jag ju bara utgå från mina egna erfarenheter och vad jag har läst här och i andra sajter.

När det kommer till min sambo så anser jag att han ibland är aningen för mesig när det kommer till hans barn sedan innan. Han orkar inte ta "bråken" utan låter saker vara bara för att det är vv känns det som. 

Så hur är det för era bonusbarns föräldrar? Anser ni dem vara lite mesiga när det kommer till deras vv, vh barn? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 14:55
    Jo med mesiga så menar jag t.ex. att de tillåter saker som de kanske inte tillåter för andra medlemmar i familjen, tillåter mer än vad de annars skulle göra bara för att barnet inte bor där heltid.

• Svar på tråden Är föräldrar till v.v barn mer mesiga än föräldrar till barn som bor heltid?
  • Anonym (hmm)

Vet inte om det räknas som mesig, men min far var en riktig tyrann så när det var dags för mammas vecka så var hon extra snäll (mesig) hos henne fick vi göra som vi ville..

• Anonym

Kan känna igen det där. Man vill inte bråka med barnen man ses ju inte så ofta. Sedan blir man kanske rädd att barnen inte vill komma mer. Jag tycker det är helt fel att inte behandla barnet som vilket annat barn som helst i familjen. Märkte att ett ex var så med sina söner som kom varannan vecka,de fick göra nästan vad de ville men mina barn som alltid bodde hos var det inte samma sak med. Jag orkade inte utan bröt med honom.

• The bad seed

Nej min sambo är inte mesig (hans dotter är här vh). Däremot kan jag ibland, när det gäller vissa saker, undra när han ska fatta att hans dotter inte är någon bebis. Tror inte helt mamman fattat det heller. Tänker på saker som att gå till/från skolan själv, hjälpa till med småsaker hemma osv. Men det är klart, här är hon ju bara på helgbesök. Blir lite annorlunda.

• Anonym (mesiga)
    Vinterankan skrev 2013-04-03 15:56:31 följande:
    Jag skulle nog vara mesig om jag bara hade barnen varannan vecka. Men det är för att jag är lite mesigare än sambon så jag blir ju lite tuffare för att jag anpassar mig till honom. Tänker på det också i ts inlägg om att mannen är inkonsekvent och inte följer de regler som hon ställt upp för hur man ska bete sig i hemmet. Det kan ju helt enkelt vara så att han inte håller med helt och fullt om de reglerna. Och då eftersom att du inte är mamma åt bonusen så går han mer på sin egen vilja där än vad han kanske gör när det gäller era biologiska barn. Om det var hans regler som gällde så kanske han skulle vara precis lika mesig mot alla barn och inte alls behandla bonusen annorlunda. Jag är inte helt överens med min sambo om alla regler och de flesta regler han satt upp som jag inte håller med om struntar jag fullständigt i när inte han är hemma. På samma sätt så struntar han i mina regler när inte jag är där.
    Regler som jag ställt upp....

De regler vi har pratat om är de gemensamma reglerna som han håller med om och själv anser att så borde det vara. Skillnaden är att han har svårt för att se till att reglerna följs.  
  • Anonym (mesiga)

De kanske inte behöver vara mesiga men till stor del inkonsekventa. Vilket min sambo är till stor del. Som sagt vi har bestämt regler (VI, inte jag, som sig brukligt görs i en familj)

I familjer där alla barn bor heltid och med båda bioföräldrar så kanske ena föräldern ser till att vissa regler osv följs mer än den andra och vice versa. I bonusfamiljer så har bioföräldern ansvaret att se till att alla de gemensamma reglerna följs för sina barn oavsett hur mycket de är där eller inte, anser då jag. 

För att visa ett exempel på hur jag menar med mesig när det kommer till min sambo. Jag kan ibland ta någon snacks, godis eller något sådant på kvällen även när det inte är fredagsmys, då kan min sambo börja sura om att det inte är fredag och VI får ju bara äta sådant då. Han är väldigt mån om att vi i familjen inte bör småäta godsaker och sådant. Men hans dotter går ständigt och småäter, tar godis så fort det finns. Han säger knappt ett ljud om det.

Vi kan sitta i soffan och kommer jag med en chipspåse och godis så får jag onda blicken och en sur kommentar men kommer hans tonåring med snacks så är det ingenting.

Jag som vuxen är safe och säga till när han anser något är fel, vilket jag anser är fel. Ja vi är sambos men jag är vuxen och har rätten och bestämma själv. Däremot kan han inte med och säga till hans dotter som är tonåring för att henne orkar, vågar han inte bråka med men kan göra det med dig.

• Vinterankan

Ok, då behandlar han helt klart olika. Det var det att du skrev "de regler jag kan kräva som respekt..." Som gjorde att jag tolkade det som att det mest var du som satt upp reglerna och att han kanske mest bara lallat med men egentligen inte brytt sig.

• Anonym

Vi hade varannan vecka i början men det fungerade inte sen jag och dottern valde att flytta från stan. Jag har varit desamma hela tiden. Hård men rättviss. Om man ger med sig och är mesig så kör barnet över en direkt och det får pappan känna av. Han har varit mesig sen dag 1 med dottern.
    Dottern vet vad för regler som gäller här. Men hos pappan kan hon gör lite som hon vill. Hon tycker det är bättre att ha rutiner och regler i längden. 

• Anonym (mesiga)
    Vinterankan skrev 2013-04-04 14:24:12 följande:
    Ok, då behandlar han helt klart olika. Det var det att du skrev "de regler jag kan kräva som respekt..." Som gjorde att jag tolkade det som att det mest var du som satt upp reglerna och att han kanske mest bara lallat med men egentligen inte brytt sig.
    Med det menade jag att vi tilltalar inte varandra på ett fult sätt, håll käften osv, plockar undan efter sig. Hon tackar för maten men behöver inte tycka om den osv. På det sättet. Alltså vanligt hyffs är vad jag kräver för att vi alla ska trivas. Det andra får hennes pappa vara drivande i men tyvärr är han väldigt inkonsekvent. 
  • Anonym (säkert)

Jag tror inte att man är mesigare som vv-förälder men precis som andra sagt så är man ofta mer inkonsekvent och håller inte på regler tror jag.

Min sambo han håller inte på någonting, men så har han ju INGA regler överhuvud taget... 
    Som ett exempel så kan han få för sig att ta sin son på bio en vardagkväll utan att ens läxor är gjorda till dagen efter, det knapras knäckebröd gåendes runt i hela huset och kylvaror lämnas framme på bordet och disk sprids runtom i hela huset. Han har platt-TV, X-box, dator och senaste mobiltelefonen plus en Ipad vilken han sitter med varje sekund som han inte sitter framför dator eller TV och spelar...Ipaden sitter han med även när vi tittar på TV tillsammans (En film han själv bett att få se typ)  vilket jag INTE tycker är ok, då kan han lika gärna vara på sitt rum. 
    Trots att vi för alla barnen har begränsat med speltid (Läs: helger och lov inget spelande mitt på dagen mellan 12-16) så ignoreras det så fort jag inte är hemma, vilket alltså gör att barnen inte förstår att det gäller eftersom han inte efterlever det vi har bestämt.  
    Till detta så ska hans barn som är 11 år skjutsas till och från skola trots att övriga klasskamrater cyklar/går, han däremot ska ha privatchaufför. Tydligen klarar han sig inte hemma 1 timme själv efter skolan heller för då måste alltid någon vara hemma - för vad? bre en macka?
    Jag får heller inte ihop ekvationen för  han kan ju vara ensam all övrig tid när pappan får för sig att ta en sväng på motorcykel eller åker och handlar eller gör något som tar betydligt längre tid än den ynka timman efter skolan...

För vissa varannanveckasföräldrar stannar tiden och precis allt kretsar kring barnet sedan innan, men i de flesta fall hade dessa föräldrar aldrig något ansvar för barnen innan heller när de bodde med den andra föräldern. Det är dock JÄTTEsvårt när man inte har samma syn på barnuppfostran och ska försöka leva tillsammans med lika regler när det inte är lika regler Rynkar på näsan

• M166

Här försöker vi att inte mesa alls. Regler är regler och de ska följas. Barnen har mindre uppgifter i hushållet och trots att de är så lite här fungerar det i stort sett väldigt bra. Måste dock säga att vi har det lätt i och med att de inte får hjälpa till hos sin biomamma, då blir dammsugning plötsligt en intressant aktivitet. Likaså med matlagning, det finns inga krav att hjälpa till, men det gör de automatiskt.

Ibland ser jag att pappan är inkonsekvent, i vissa fall reagerar jag på det, i andra kan jag tycka att resulterande bråk är inte värt detta. Intressant var dock att barnen själv säger att de vet att min sista varning ÄR den absolut sista och efter pappans sista kommer flertals till "sista varningar". Det krävdes dock några inställda roligheter innan insikten kom. I stunden kan det bli bråk, men i längden ser jag att de ger dem trygghet - de vet vad som förväntas och de vet vad konsekvensen blir. En viktig aspekt är nog också att de får positiva konsekvenser när de är riktigt duktiga. Tar de själv initiativ belönas det med roliga aktiviteter och ibland saker extempore. 

• Anonym (mes till sambo)

Jepp, stämmer på min sambo. Han vågar inte ställa några som helst krav på sina tonåringar för tänkt om de skulle bli arga på honom!!

I början när vi flyttat ihop så ville både barn och sambon att jag skulle vara med och uppfostra och bestämma osv. Men det var ju lite svårt när jag inte visste vilka regler som gällde, så sambon och jag satte oss ner och diskuterade igenom reglerna.
    Men det visade sig rätt snabbt att dom reglerna gällde bara när jag var hemma och i närheten vilket även barnen lärde sig, så de började med att gå undan och ropa på pappa när de ville nått. För de visste att de alltid fick ett ja om inte jag var där.... Och får man inte ett ja på första försöket så tjatar man tills man får ett ja, funkar alltid.
    När jag ifrågasatte min sambo varför han inte följde reglerna vi bestämt fick jag tillsvar att regler är bara riktlinjer...suck.

Så efter det och efter att ha sagt till några gånger när de gjort något de egentligen inte skulle och fått till svar att "jag fick för pappa" fick jag nog och struntade i allt. Sambon får ta hand om sina ungar själv. Han kan gnälla ibland men jag är inte det minsta intresserad av att vara betjänt och plånbok åt hans tonåringar.

• Anonym (:))

Jag tror att ibland är skilda föräldrar rädda för att barnen inte ska tycka om dem eller vilja vara hos dem och då försöker de göra det roligt för barnen när de är hos den, och då kan det bli att de är lite mesiga istället.

• Anonym (KE)

Ja, min man säger själv det. "Man vill ju inte bråka när de kommer" (tex att de inte plockar efter sig, hjälpa till med disk mm)

Jag stör mig sjukt mycket. Äldsta som är arton tycker jag borde kunna göra ett handtag hemma, men nej se det går inte.

Längtar tills de flyttar hemifrån. Undviker de mest för jag retar mig på detta. Vet att det inte är barnens fel, men de får mig och min man att bli osams ang. vad man bör göra i ett hem. Tex lägger viker han och lägger in deras tvätt på rummen - det tycker jag är bara för mycket när man är vuxen! Bortskämda är vad de är!

• Anonym
    Anonym (mes till sambo) skrev 2013-04-05 12:35:05 följande:
    Jepp, stämmer på min sambo. Han vågar inte ställa några som helst krav på sina tonåringar för tänkt om de skulle bli arga på honom!!

I början när vi flyttat ihop så ville både barn och sambon att jag skulle vara med och uppfostra och bestämma osv. Men det var ju lite svårt när jag inte visste vilka regler som gällde, så sambon och jag satte oss ner och diskuterade igenom reglerna.
    Men det visade sig rätt snabbt att dom reglerna gällde bara när jag var hemma och i närheten vilket även barnen lärde sig, så de började med att gå undan och ropa på pappa när de ville nått. För de visste att de alltid fick ett ja om inte jag var där.... Och får man inte ett ja på första försöket så tjatar man tills man får ett ja, funkar alltid.
    När jag ifrågasatte min sambo varför han inte följde reglerna vi bestämt fick jag tillsvar att regler är bara riktlinjer...suck.

Så efter det och efter att ha sagt till några gånger när de gjort något de egentligen inte skulle och fått till svar att "jag fick för pappa" fick jag nog och struntade i allt. Sambon får ta hand om sina ungar själv. Han kan gnälla ibland men jag är inte det minsta intresserad av att vara betjänt och plånbok åt hans tonåringar.
    Haha samma här, sambons barn är visserligen 11 men beter sig som en diva. Och precis samma med reglerna är jag inte hemma så tillåts allt som inte tillåts när jag är hemma. Har sagt flera gånger att sambon gör mig till en syndabock/elaka häxan men nej så blir det inte säger han. Så kom den dagen när bonus snörvlade hemma hos mamman om att jag var elak och bara bestämmde, och vad gjorde sambon då. Jo ringer mig och säger att barnet inte vill komma för att jag bara bestämmer allt och då naturligtvis tycker illa om barnet.

Hann och avbryta honom med frågan : Jaha och detta har jag ju sagt till dig flera gånger att det kommer hända, ELLER HUR?????? då vart han tyst mumlade ja och la på.

Blir så less på det, men är jag hemma så gäller reglerna passar det inte får väl både sambo och barn fixa eget. Jag vägrar sitta och titta på cartoon hela veckorna, jag vägrar ha tvspelet i vardagsrummet hela kvällarna när barnet har egen tv på rummet , jag vägrar äta nudlar 7 dagar i veckan bara för hans barn vill det osv osv. Så är det och passar det inte så ja flytta då.
  • VIDE MI

Enligt minaerfarenheter är det så, man orkar hålla ut med olater i en vecka

Svar på tråden Är föräldrar till v.v barn mer mesiga än föräldrar till barn som bor heltid?