• Anonym (ledsen och arg)

Nu slutar jag vara bonusmamma, Jag är mamma till mitt egna barn!

Är så jävla ledsen och känner mig kränkt och arg och ledsen..

Jag gör allt för min bonusdotter, jag och sambon delar ansvaret när hon är här och det gör jag med GLÄDJE. Jag går ut till parken med henne, tar med henne på bio, lagar mat, har bytt hennes blöjor och ja allt detta gör pappan också då.

Nu väntar vi vårat första gemensamma. Men i alla fall så har dom bestämt på familjerätten att pappan ska få prata med sin dotter på telefon, och jag får inte prata med henne tydligen för att biomamman kanske inte vill. Det är ok att jag ska ta hand om henne men inte får jag prata i telefon med henne?? Tack så jävla mycket.

Skiter i allt då, då är hon inte i min familj heller och då kommer jag endast ta hand om mitt egna barn! ¨ Är sjukt arg och ledsen. 

• Svar på tråden Nu slutar jag vara bonusmamma, Jag är mamma till mitt egna barn!
  • Anonym (Jemma)
    LFF skrev 2013-04-05 15:15:10 följande:
    Och gör man det så får man skit för att man inte "tar ansvar för sin partners barn som om de vore ens egna" etc har vi ju också märkt här på FL.

Där kom offerkoftan på.
  • willy
    LindaEfraim skrev 2013-04-05 13:31:30 följande:
    Tänk så mycket enklare det skulle vara om man inte titulerade sig bonusmamma/styvmor utan va precis som man är mot alla sina vänners barn. En god förebild utan ansvar men ändå säger till om barnet inte uppför sig och lämnar över fostran på föräldrarna.
    fast personen man bor med är ingen vän, utan mycket mer...och det är inte alls samma sak med barn man träffar till och från och barn man bor med
  • Ess
    Anonym (ledsen och arg) skrev 2013-04-05 15:32:50 följande:
    Ha... Du skämtar.. Dottern är ju bara 5!!!!!!! Det dröjer ju hur lång tid som helst!Förvånad
    Jepp!

Men det kan ju lugna ner sig också, fast det är jobbigt det går inte att komma ifrån. Oavsett om man kommer överrens med sin partner om ett gemensamt förhållningssätt gentemot henne, så sliter det.
  • LFF
    Anonym (Jemma) skrev 2013-04-05 16:04:33 följande:
    Där kom offerkoftan på.

Anonym (Jemma) skrev 2013-04-05 16:04:33 följande:
    Där kom offerkoftan på.

Nope, jag har inga bonusbarn, jag har varit ett o tycker det är skoj att läsa i denna del av forumet o har där märkt den inställningen, att man minsann ska ta hand om en partners barn som om de vore ens egna.
  • Gung Ho

Känns som männen i dessa historier har en viss skuldbörda att dra.. I ena stunden har de en konflikt med sitt ex som de inte kan hantera, vilket inte behöver vara deras fel endast även om de är en part. I nästa stund tar de beslut gällande barn med ex som påverkar deras nya familj utan att rådfråga denna (därmed startar en ny konflikt).
    Man får ofta en bild av ngn som är relativt oförstående för hur eget agerande påverkar andra...

• Anonym (Oxå vart där)

Vet hon (exet) att du är gravid?
    Isåfall har du en stor del där till varför hon beter sig sådär....
    Min sambos ex gjorde likadant, jag fick inte komma hit och inte komma dit, hon hade ingen aning om vem jag var eller hur jag såg ut. Helt plötsligt så ville hon träffas på familjerätten och det var enbart för att få veta vem jag var.
    Väl där vågade hon inte titta upp från golvet när hon kommit in och slängt ett snabbt  öga på mig.

Nu snart 8 år senare och många problem hit och dit så lever jag och min sambo fortfarande tillsammans och planerar för vårt andra barn tillsammans (försöken ska börja i maj Glad ), dessutom så har vi planer på att gifta oss för att förenkla alla papper och arv och sånt.

Jag försökte vara trevlig mot henne, men fick bara skit tillbaka. Så sen några år tillbaka så behandlar jag henne som luft och pratar bara med henne om jag riktigt måste. Tycker mycket om mina bonusar, men skiter fullständigt i deras mamma. Då har mitt liv blivit lättare, och jag följer min sambo på alla möten jag kan och borde följa på, sen skiter jag fullständigt i hur sur hon blir.

Jag tycker att du ska följa din sambo på till flickans skola då vet personalen även vem du är, ifall du ska till exempel  hämta henne någon gång Glad

• Anonym (Oxå vart där)
    Anonym (ledsen och arg) skrev 2013-04-04 12:32:04 följande:
    Nej precis, detta har dom inte diskuterat på FR utan det är bara så det är. Men jag håller mig hellre från att prata med bonusdottern, tills hon kommer hit än att riskera att mamman ska dra in umgänge eller göra nåt annat dumt (eftersom hon har gjort det väldigt många gånger förut) så vet jag att det är sånt hon gör. Och jag vill inte att dottern ska sakna pappan ännu mer och inte få träffa han. För nu har dottern varit sjuk så då har vi inte träffat henne på ett tag.
    Bara en fråga har de gemensam vårdnad eller har exet hela vårdnaden och din sambo bara umgängesrätt?

För om han även har vårdnad så kan hon inte hota med att dra in vårdnad för då blir det faktiskt "egenmäktighet med barn" .   Är det gemensam vårdnad så kan hon inte hindra honom från att träffa barnet....
    Anonym (Oxå vart där) skrev 2013-04-07 10:25:23 följande:
    Bara en fråga har de gemensam vårdnad eller har exet hela vårdnaden och din sambo bara umgängesrätt?

För om han även har vårdnad så kan hon inte hota med att dra in vårdnad för då blir det faktiskt "egenmäktighet med barn" .   Är det gemensam vårdnad så kan hon inte hindra honom från att träffa barnet....
    Dom har gemensam vårdnad, men hon gör så ändå..

Och ja, hon vet att jag är gravid. Vet ni vad hon gjorde den dagen hon fick reda på det? Haha jag orkar nog inte ens skriva det, men hon ställde till med en jäkla massa problem 
  • Anonym

Men om nu biomamman är så knäpp som du beskriver borde ju er (för jag tar för givet att du ändå betraktar henne som "din" också eftersom du ju är en viktig person i hennes liv och som har tagit hand om henne) dotter verkligen i högre grad vara i behov av att du finns kvar i hennes liv och fortsätter ta hand om henne. HUr kan du ens tänka på att sluta ta hand om henne bara för att mamman är knepig?

Anonym skrev 2013-04-07 13:36:23 följande:
    Men om nu biomamman är så knäpp som du beskriver borde ju er (för jag tar för givet att du ändå betraktar henne som "din" också eftersom du ju är en viktig person i hennes liv och som har tagit hand om henne) dotter verkligen i högre grad vara i behov av att du finns kvar i hennes liv och fortsätter ta hand om henne. HUr kan du ens tänka på att sluta ta hand om henne bara för att mamman är knepig?
    Jag vet inte, jag börjar må riktigt dåligt av det här, får skit om jag tar hand om henne och får skit om jag inte gör det. Jag älskar ju henne, men jag hatar att jag måste betala ett jävla pris för det.
  • willy
    Anonym (ledsen och arg) skrev 2013-04-07 15:58:03 följande:
    Jag vet inte, jag börjar må riktigt dåligt av det här, får skit om jag tar hand om henne och får skit om jag inte gör det. Jag älskar ju henne, men jag hatar att jag måste betala ett jävla pris för det.
    allt känns mycket värre när man är gravid också

din sambo borde ta ställning och insistera på att du är en del av hans familj nu
  • Anonym
    Anonym (Oxå vart där) skrev 2013-04-07 10:25:23 följande:

Stämmer inte.
  • castillo

Förstår att du känner dig sårad och ledsen och känner som du känner nu. Men straffa inte ett barn för att en vuxen beter sig dumt och svartsjuk. Fortsätter du vara finn som du varit med barnet så kommer du och din partner ha en mycket lycklig familj och kontakten mellan barnen kommer att vara stark. Låt inte en omogen vuxen förstöra ditt familjeliv. Jag är skilsmässobarn och min mammas ex man va som du tig hand om mig under hela mitt liv. En idag fast dom är skilda så är han en del av min familj. Och han är morfar till mitt barn precis som min egna bio pappa. Har aldrig behövt känna mig avunfsjuk eller utanför för att jag inte va hans biologiska. Och jag och mina syskon har en jätte bra kontakt tack vare det då vi firar visa högtider hemma hos honom. Va stolt över att du är en bra människa och lått inte ditt sambos ex göra dig till en sämre människa. Vist man blir sårad men så läge du är lycklig så är du alltid vinnaren

Anonym (ledsen och arg) skrev 2013-04-03 19:19:39 följande:
    Är så jävla ledsen och känner mig kränkt och arg och ledsen.. Jag gör allt för min bonusdotter, jag och sambon delar ansvaret när hon är här och det gör jag med GLÄDJE. Jag går ut till parken med henne, tar med henne på bio, lagar mat, har bytt hennes blöjor och ja allt detta gör pappan också då. Nu väntar vi vårat första gemensamma. Men i alla fall så har dom bestämt på familjerätten att pappan ska få prata med sin dotter på telefon, och jag får inte prata med henne tydligen för att biomamman kanske inte vill. Det är ok att jag ska ta hand om henne men inte får jag prata i telefon med henne?? Tack så jävla mycket. Skiter i allt då, då är hon inte i min familj heller och då kommer jag endast ta hand om mitt egna barn! ¨ Är sjukt arg och ledsen. 

Anonym (ledsen och arg) skrev 2013-04-03 19:19:39 följande:
    Är så jävla ledsen och känner mig kränkt och arg och ledsen.. Jag gör allt för min bonusdotter, jag och sambon delar ansvaret när hon är här och det gör jag med GLÄDJE. Jag går ut till parken med henne, tar med henne på bio, lagar mat, har bytt hennes blöjor och ja allt detta gör pappan också då. Nu väntar vi vårat första gemensamma. Men i alla fall så har dom bestämt på familjerätten att pappan ska få prata med sin dotter på telefon, och jag får inte prata med henne tydligen för att biomamman kanske inte vill. Det är ok att jag ska ta hand om henne men inte får jag prata i telefon med henne?? Tack så jävla mycket. Skiter i allt då, då är hon inte i min familj heller och då kommer jag endast ta hand om mitt egna barn! ¨ Är sjukt arg och ledsen. 

• Anonym (Oxå vart där)
    Anonym skrev 2013-04-07 16:14:28 följande:
    Stämmer inte.
    Jodå, det är visst "egenmäktighet med barn"    och det går att ta upp med rätten men det är till fördel om det finns mer att gå på som till exempel misskötsel och annat som sabbar umgänget för den andre föräldern.
    Har som sagt själv varit där och mamman till mina bonusar vandrar på en extremt tunn tråd pga allt som hänt, men hon har lovat att sköta sig och det finns myndigheter som flåsar henne i nacken så det är bäst hon sköter sig, annars kan vi välja att ta det till tinget och då kan jag säga att hon har tur om hon får umgänge varannan helg utan övervakning.
  • Anonym (Oxå vart där)

Men vi har valt att försöka vara mänskliga och inte köra över henne.... Men inte några fler "misstag" från hennes sida tolereras.... VI har varit mer än generösa men tillåter inte att barnens hälsa står på spel

• Anonym

Ts.. Inte är det väl barnets fel iaf? Så du kanske ska andas 3 djupa andetag och tänka till en gång innan du straffar henne för vad hennes mor gör... just saying... 
    Hur jäkligt det än må vara så har den biologiska mamman rätt i sak och vill du vara tillsammans med killen så får du snällt finna dig i det hur pissigt det än är. Men snälla sluta straffa barnet för den sakens skull.. Hon kan tyvärr inte bestämma över sin mamma.

Det kommer troligtvis inte bli lättare med tiden så bit ihop eller dra. Hårt men så är det. Lycka till! 

• Anonym (bibo)

Jag känner igen det med att bara vilja skita i allt och ta hand om sig själv eller sina som man kan bestämma över på ett annat sätt. Men det stannar vid tankar varje gång för jag inser ju att det är inte barnens fel och inte dom jag är arg på. Bara situationen. Så jag tror att du också inser det. Så mycket skit man svalt genom åren känns inte mänskligt. OM jag och min sambo går isär i framtiden så kommer jag inte bo med en man med egna barn igen. Aldrig mer att jag skulle välja att leva med ett ex i bakgrunden igen. Jag klarar detta men skulle inte göra om det igen. Absolut INTE för barnen för dom är fina men att leva med en kvinna i bakgrunden. Förstår att det måste vara jobbigt för henne också men saker som hänt går inte att ursäkta. Alla barnen och vi vuxna har fått lida...

Bonusdottern är här nu, och alla dom där ilskekänslorna har försvunnit, eller snarare så känner jag dom mot ett annat håll än mot henne, jag borde i alla fall vara det bästa jag kan till henne, för hon förtjänar inget agg. Vi har i alla fall bakat kärleksmums, gått till lekparken och så har jag sytt barbiekläder till henne. Jag lägger alla mina känslor, allt som jag känner till något bra istället. Det är lika bra det, eller hur?

• Anonym

Efter att ha läst tråden så kan jag inte låta bli att fundera över några saker...Hur avslutades relationen mellan din man och hans ex? Fanns det massa outklarat svek lögner och tom otrohet?..Kan det tom vara så att det är din man som skyller på sitt ex för att han inte själv klarar situationen?Kan ju vara lättare att skylla på bio mamman istället för att erkänna sina egna tillkortahavanden.Kan det vara så att han inte hanterar situationer där ni två tex träffas?.
    Solkart i denna tråd är att bio mamman är roten till allt ont,men i de flesta fall finns 2 sidor av saken och då hon uppenbarligen är betrodd att vara vårdnadshavare så måste hon ändå anses stabil nog att ta hand om ett barn.
    Varför måste du med på öppet hus i skolan om det är så uppenbart att någon inte hanterar din närvaro där?.Det kan såklart stämma att det bara är exet som inte vill att du kommer men det kanske även är så att din man inte skulle hantera situationen.Det är trots allt de som är de biologiska föräldrarna.Om man har ett väldigt ansträngt förhållande med exet vinner inte alla på att du backar i situationer som denna?.Din man kan säkert återberätta filma ta kort osv så att även du känner dig delaktig i info från skolan.Sen undrar jag vem som förväntar sig att du skall ta hand om tjejen som om hon vore din egen?.Är det din man ?exet eller du själv?.Om det är på ditt eget initiativ så kanske du inte kan förvänta dig att få så mycket uppskattning mer än att du faktiskt kommer närmare tjejen.Om jag vore du så skulle jag bygga upp en bra relation med tjejen när hon är hos er,be hennes pappa att hälsa till henne från dig när de pratar i telefon och inte tränga mig på i situationer där det uttalat finns en önskan om det.Chansen är nog betydligt större att exet på så sätt accepterar dig med tiden.Sen så måste det vara jättespännande att bli storasyster så du har allt att vinna på att låta henne känna att hon är delaktig i bebisen och att hon blir en stolt och glad storasyter.  

Svar på tråden Nu slutar jag vara bonusmamma, Jag är mamma till mitt egna barn!