• Boarder

Mammalediga med 100% arbetande pappor, hur fördelar ni hushållssysslor/egentid?

Jag är hemma och är mammaledig till en bebis på ca 8 mån och pappan jobbar 100%. Han åker till jobbet 05.30 kommer hem ca 16.

Jag har hela tiden gjort allt i städ/plockväg i hemmet, och tar huvudansvaret för barnet hela tiden (eller iaf 90%) i veckorna och merparten av tiden på helger o annan ledighet.
    Jag tänker såklart att han är trött efter att han har jobbat en hel dag / vecka, medan jag är hemma med en glad och lättsam bebis och inte direkt har det körigt om dagarna.

Men hur går det till hos er andra mammor o pappor i liknande förhållanden? Vad gör du/den jobbande föräldern efter arbetstid? Hur ser det ut hos er? Vem gör sysslorna hemma? Har ni föräldralediga någon egentid?

Nyfiken :)

• Svar på tråden Mammalediga med 100% arbetande pappor, hur fördelar ni hushållssysslor/egentid?
  • iser

Jag gör så mycket jag kan och hinner. Vi har lika mycket "egentid" i veckorna. Jag tränar två kvällar i veckan och han två kvällar i veckan. Jag sköter tvätt och storstäd och han plockar och lagar mest mat och storhandlar efter sina träningar eftersom han använder bilden då. Barnen är 3 år och en 6 månaders. jag tycker att man blir trött på olika sätt när man arbetar och är hemma med barn. För min del är det extra viktigt att komma i väg och bara vara jag ett tag nu som föräldraledig. Annars har man ju socialt och vuxet umgänge på jobbet.

• Baktakt

Papsen tog över barnet när han kom hem och jag gjorde kvällsmat. Efter kvällsmaten delade vi 50/50 på hushållsarbetet och barnet. Vår dotter var inte ett enkelt barn på något vis och jag hann/orkade sällan med mer än omsorgen om henne, min dagliga dusch & fix, samt att fixa min egen mat under dagarna när hon väl sov.

Situationen var den omvända vid 8 mån när pappan och jag bytte plats, förutom att dottern sov så pass långa lurar att han hann med att baka. Kan sakna att komma hem till bulldoften, men är rätt säker på att han inte saknar att komma hem till en deprimerad, storgråtande sambo som sovit 45 minuter i stöten med tre timmars mellanrum

• Cornellia

Jag gör det jag hinner och har lust med.
    Det enda jag har som "måste" är att planera och förbereda middagen, så att vi kan äta ganska omgående när maken kommer hem. 

På kvällen så brukar vi hjälpas åt att fixa det som behövs göras, och när sonen somnat är vi båda fria att göra precis vad vi vill. 
    På helgen (fre-sön) så har jag egentligen helt ledigt från sonen (om jag vill), eftersom maken knappt hunnit träffa sonen så vill han ju umgås med honom.

• MickeNike

Hej
    Vi har en bebis på sju månader, som jag är hemma med på heltid. Bebisens humör är ganska varierande, så det är väldigt olika hur mycket jag kan göra på dagarna. Men jag brukar börja dagen med att plocka ur och fylla på diskmaskinen och plocka undan lite, för på morgonen/förmiddan brukar bebisen vara på bäst humör. Under dagen brukar jag se till att plocka undan efter oss, men inte städa så mycket. När sambon kommer hem på kvällen (vid 18-tiden) så tar han bebisen, så lagar jag mat. Jag brukar försöka hinna förbereda maten under eftermiddagen, typ tina frysta saker och skära grönsaker, så att maten snabbt blir klar. Sen lägger jag bebisen vid åtta, och då plockar han undan lite, och sen sitter vi uppe nån timma för att få lite tid tillsammans.
    På helgen brukar sambon gå ut några timmar med bebisen (som fortfarande helammar, så det går inte att vara isär så många timmar åt gången) så att jag antingen kan vara hemma själv och bara sitta i soffan och ta det lugnt, eller så sticker jag iväg och träffar någon kompis ett par timmar. Ibland blir det två tillfällen på en helg, ibland bara ett, men vi försöker se till att det verkligen blir av.
    Vi brukar även ta några timmar varje helg och tillsammans städa lite ordentligare; dammsuga, skura golven, dammtorka, städa kök och badrum ordentligt och tvätta kläder+sängkläder.

• 1005H

Sambon jobbar 7-16. Jag är hemma. 

När sambon kommer hem så tar han antingen barnen själv och jag får liten egentid eller så gör vi något ihop allesammans.

Jag lagar alltid middagen. Sambon sköter resten dvs städning, tvätt, räkningar mm. Självklart hjälper jag ibland till med städningen eller tvätt men han gör 90% av jobbet.

Jag å andra sidan tar mer andra ansvar, så som fixa med försäkringskassan, förskolan osv. Jag sköter även i princip alla inköp av kläder och sådant då jag tycker det är skoj!

Handla gör vi alltid tillsammans.

Ungefär så! :) 

• Vinterankan

Jag ser till att det är städat varje dag när sambon kommer hem, han gjorde samma när han var ledig. Går ju inte runt och dammar och fejar utan det är mer att jag plockar bort allt som vi dragit fram under dagen. Han kommer hem rätt sent så då är det liksom laga mat, äta, plocka undan maten och sedan börjar det bli dags att lägga första barnet och sedan andra barnet så det är inte så mycket tid till egentid då. Den ena har hand om barnen och den andra har hand om fixandet typ. Vi har faktiskt väldigt lite egentid, vi försöker att ge varandra mer men det blir lite att eftersom att det är så lite tid tillsammans så vill vi helst inte vara utan den.

• Vinterankan

Vi nekar alltså aldrig varandra egentid, handlar mer om att ingen av oss egentligen tar så mycket initiativ till det utan vi trivs hemma båda två.

• Cornellia
    Vinterankan skrev 2013-04-04 05:45:06 följande:
    Vi nekar alltså aldrig varandra egentid, handlar mer om att ingen av oss egentligen tar så mycket initiativ till det utan vi trivs hemma båda två.
     Fast man måste väl inte lämna hemmet för egentid? 

På min egentid så syr jag mycket, eller spelar datorspel.  
Svar på tråden Mammalediga med 100% arbetande pappor, hur fördelar ni hushållssysslor/egentid?