• Anonym

Bostadslös bebis

Känner mig skamfull men kan inte hjälpa att jag känner
    som att jag villt a livet av mig.

Jag är en nybliven mamma med en vacker underbar bebis på snart fem månader. 

Pappan till ´bebis är min fästman sen fem år tillbaka, men när jag blev gravid så gick han in i en kris...Nu är bebis här och sakta men säkert så lappar vi ihop de brustna bitarna...Vi vill bo ihop igen men lyckas inte få lägenhet. jag söker med ljus och lykta och ringer till hyresvärdar, skickar brev men mötts bara av en vägg, fast jag är trevlig.

men varje dag känner jag mig totalt värdelös, för vi är bostadslösa.

5år i stockholms bostads kö och vi får inget. Vi kan bara inte flytta ut till shottaheiti i en anna svensk ort för det är alldelles för långt från våra andra nära och kära.Vi gjorde det i två år för att komma längre fram i sthlm bostadskö men det knäckte oss nästan. Fästmannen tar sömnmedicin varje kväll för att sova...

Nu bor jag med min bebis hemma hos min 70åriga pappa och det tär. Lillan lär inte kännsa sin pappa. Jag känner mig totalt värdelös...Vill ta livet av mig, men vet att ni tycker jag är löjlig..

Nej,. jag ska inte ta livet av mig, men jag är sååå himla ledsen..Känns som jag ger min bebis en fördjävlig start i livet. och jag är en människa som vill göra allting gott, men jag misslyckas som en inkapabel lort.

• Svar på tråden Bostadslös bebis
  • Lilia

Efter fem år bör ni kunna få en lägenhet i t.ex Rågsved, Högdalen, Norsborg eller någon annan förort. Låt dig inte avskräckas för att du har en dålig plats då du anmäler intresse för en lägenhet i bostadskön. Jag hade plats 40 någonting och jag fick lägenheten.

• Vinterankan

Eskilstuna och Västerås har bra och snabba tågförbindelser till Stockholm så även om ni bor där under några år så kan ni fortfarande ha ett liv med vänner, familj och arbete i Stockholm.

• Lilia
    viseversa skrev 2013-04-04 14:17:25 följande:
    Tycker du 5 år i Sthlm bostadskö är lång tid ts? Jag har stått i 30 år och får INTE lägenheter i innerstan. Ni får helt enkelt svälja stoltheten och flytta ut i tjotahejti eller bo kvar hos pappsen. 

Fem år är ändå en ganska lång tid. Hon borde få en lägenhet i ett ruffigare område på tunnelbanelinjen för det. I Hagsätra, Rågsved, Högdalen är snittkötiden 4,5 år t.ex. Så det stämmer inte att man måste ha stått i 20 år i kö. Har du stått i 30 år borde du kunna få en lägenhet i stan. Snittkötiden för Odenplan är 18 år t.ex.
  • Mithra

Ibland får man svälja stoltheten och flytta till dom där "jobbiga" områdena i väntan på något bättre. Dessa "jobbiga" områdena kanske inte är så dumma trots allt. Hellre ett hem i lite sämre område än inget hem alls.

Kolla Salem/Rönninge då? Jag är därifrån och kan säga att det är ett bra område nu trots allt som varit förut. Tumba?

• Anonym

Tack för tipsen!
    jag överväger dem

stockholmbostadskö är ju längre nu än den varit förr...men jag ska ha is i magen tror jag...

salem rönninge vågar jag inte bo på. Min bebis är indisk-svensk och det årliga nazist fackeltåget i salem är inget jag vill bo nära intill. men jag överväger järna, södertälje. söka söka på stockholm bostadskö...tjata mera på hässelbyhem...nån som förstår hur hässelby hem fungerar??? dom har inget kösystem och väljer den dom vill,,,vad innebär det??      

har kollat botkyrka kön också eftersom en av oss är skriven där, men har för dålig köplats där.  

• Mithra
    Anonym skrev 2013-04-04 18:05:54 följande:

Tack för tipsen!
    jag överväger dem

stockholmbostadskö är ju längre nu än den varit förr...men jag ska ha is i magen tror jag...

salem rönninge vågar jag inte bo på. Min bebis är indisk-svensk och det årliga nazist fackeltåget i salem är inget jag vill bo nära intill. men jag överväger järna, södertälje. söka söka på stockholm bostadskö...tjata mera på hässelbyhem...nån som förstår hur hässelby hem fungerar??? dom har inget kösystem och väljer den dom vill,,,vad innebär det??      

har kollat botkyrka kön också eftersom en av oss är skriven där, men har för dålig köplats där.  

Men ge dig. Detta "fackeltåg" bryr sig inte om din unge, dom är inte där för att mörda invandrare. Du är väldigt lite påläst. Och mig veterligen så blev det aldrig någon marsch varken 2011 eller 2012.

Visste du ens att Salem blivit utsedd till en av Sveriges tryggaste kommuner?
  • Prissan

Förstår att du inte vill bo i Salem, hade jag heller inte velat.
    Kan du inte annonsera i några dagstidningar?

• arianne03

Gottsunda har mer eller mindre trevliga områden, har själv bott där! Är nog lugnare än Södertälje iallafall.

• Mithra
    arianne03 skrev 2013-04-04 22:40:51 följande:
    Gottsunda har mer eller mindre trevliga områden, har själv bott där! Är nog lugnare än Södertälje iallafall.
    Samma med Salem.. lugnare än Södertälje. Allt är väl bättre än Södertälje? Tyst
  • Anonym

Jag flyttade till märsta i ren desperation för ett tag sen och vad jag hört är bostadskön inte alls lång om man inte är kräsen (har bostadsrätt så vet inte med säkerhet dock). Om jag förstått det rätt kan man i princip få en lägenhet på en gång i de mindre populära delarna. Det är inte så häftigt att bo i märsta men det är mycket bättre än att vara bostadslös. Och man behöver ju inte se märsta som den slutgiltiga lösningen men det kan vara skönt att ha ett fast och stabilt boende tills vidare när man har en bebis.

• Anonym

Tyvärr är det sån bostadsbrist i Stockholm nu så det finns inte så mycket att göra än att bita ihop, ställa sig i alla köer och INTE GLÖMMA att uppdatera.

Bor själv i andra hand med min son och har hoppat runt en del. Har tyvärr ingen familj jag kan bo hos men tack och lov så har jag hittat boenden i sista sekund. Har dock bott på vandrarhem ett tag.

Mitt råd är att om du har någon familjemedlem som ställer upp på dig och ditt barn, bo kvar hos dom så länge tills du får en egen lägenhet.

• Anonym (Usch)
    arianne03 skrev 2013-04-04 22:40:51 följande:
    Nu var det  några år sedan jag tvingades bo i Gottsunda, men barnen fick stryk i lekparken varje dag och ibland hittade vi gamla kanyler i sandlådorna. Krossat glas nästan jämt.
    Ingen vettig människa bosätter sig i Brottsunda med barn.
  • Anonym
    Anonym (Usch) skrev 2013-04-09 11:13:18 följande:
    Nu var det  några år sedan jag tvingades bo i Gottsunda, men barnen fick stryk i lekparken varje dag och ibland hittade vi gamla kanyler i sandlådorna. Krossat glas nästan jämt. Ingen vettig människa bosätter sig i Brottsunda med barn.

Beror nog på hur kräsen man kan vara.. Själv skulle jag mycket hellre bosätta mig i gottsunda än bo på gatan liksom.. Och också hellre det än att flytta runt varannan månad i andra hand med en liten bebis. Man behöver inte älska sitt boende och kan se det som en tillfällig lösning medans man ordnar upp sitt liv.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-09 22:44:59 följande:

Beror nog på hur kräsen man kan vara.. Själv skulle jag mycket hellre bosätta mig i gottsunda än bo på gatan liksom.. Och också hellre det än att flytta runt varannan månad i andra hand med en liten bebis. Man behöver inte älska sitt boende och kan se det som en tillfällig lösning medans man ordnar upp sitt liv.
    Man kan hitta andra hans boenden där man kan bo under en längre tid. Så som ett år eller om man har tur mer! Oftast har man en uppsägningstid så man går ju aldrig säker om man säger så men man får ju en uppfattning om hur personen är och varför han eller hon ska hyra ut.

Jag har haft tur som hittade ett boende på ett år med förlängning. Tyvärr så separerade kvinnan med sin sambo så efter ett år exakt behövde vi flytta.
    I sista sekund hittade vi ett andra hands boende där jag skrev kontrakt på ett år och efter det så skulle jag få fortsätta hyra. Lutar åt det hållet. Känns bra.

Vill bara påpeka att det inte är hopplöst, även om det känns så ibland.
    Man kan hitta men det krävs enormt mycket tid och bra om man man prata med alla man känner och be dom höra vidare och sedan be dom höra vidare.
    Jag gjorde på det sättet. Jag använde mig också utav betalsidor och gratis sidor på nätet, tillexempel blocket. Tyvärr ingen napp där. Gått på några visningar bara.
    Satte även upp lappar i centrum. 

Självklart är ett boende där man inte trivs eller känner sig trygg bättre än att bo på gatan men oftast så finns alltid andra alternativ, man kan oftast få hjälp från familj eller vänner, annars kan man vända sig till kommunen. I sverige behöver man inte bo på gatan om man inte väljer det själv.
    Man ska inte behöva bo någonstans där man inte känner sig trygg. 
  • Anonym

Tack för lite råd och peppning.

Till situationen hör ju att min bebis inte lär känna sin far. Hon kan hur som helst sitta o le i knät på sin morfar men gråter i knät på sin pappa. Vi står ganska bra till i Telge kön och akelius med chans..Nu har vi fått visningerbjudande på en i järna, dyr men det är ändå ett hem,´fast pappan i bilden kan inte bo där för det finns inga kommunikationer när han kommer hem sen från jobbet i sommar, samt då ligger det si sådär tre timmar från den skola han går på. han kan byta skola, men kvarstår gör jobbavståndet..jag kommer att fortsätta,leta och ligga på konstant varje dag tills vi får nåt som kommer funka ok.

men era tips och egna erfarenheter är jättebra!!

Vi bor jättegärna i Märsta en tid, men kön där har blivit jättelång...jag har ringt. Jag står i två köer därifrån och har skrivit till andra hyresvärdar.   

Så förbannad för att jag inte ställde mig i stockholm bostadskö ett par år tidigare. Jag söker lägenheter där hela tiden men kön har verkligen blivit jättelång!! Det visar på statistiken och på mina sökningar att man ska stå 6-7-8 år för att få i de minst attraktiva områdena...Jag har stått 5, men om ett år (om man ska kolla) statistiken) så kanske man behöver ha stått 7-8-9 för att få lägenhet i de minst attraktiva..Flyttar jag till eskilstuna, västerås, nyköping eller stannar uppsala så får jag bo ensam med lillan utan pappan, då är det lika bra att stanna hos morfar...Hur rutten jag än känner mig...Men jag lär mig. Min pappa som är morfar är iallafall underbar.  

har ni några fler tips så är dom såååå mycket välkomna! 

Men jag överväger allt.. andra hand också, men det känns mycket osäkert, dyrt och osäkert, otryggt.

Går om dagarna och funderar på att dö, men seriöst så menar jag det inte, bara ledsen...Trodde aldrig att jag skulle stå utan bostad då mitt första barn kommit till världen. 

• Kerubmamman

Var bor pappan idag? Bor han också hos sina föräldrar?

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym

Nej, pappan bor inte hos sina föräldrar, han är 37 år, själv är jag 29. Ingen av oss har bott hos våra föräldrar på många herrans år. Men jag flyttade då till morfadern (min pappa), då pappan krisade och åkte i förväg till stockholm och jobbade, sedan sade jag upp vår lägenhet på landet för att flytta tillbaka mot Stockholm eftersom det är där vi hör hemma, utbildar oss, jobbar och har familj, Han bor på folkhögskoleinternat för tillfället.

• linnéa001

Har du kollat Ikano? Jag hyrde av dem i Hagsätra förut. Inte världens roligaste område, men helt ok. Kolla flera kranskommuner. Haninge, Huddinge, Nynäshamn, Upplands Väsby, Upplands-Bro. Annonsera på Blocket, så hittade jag andrahandshyresgäster till min lägenhet. 

• Anonym (P)

Annonsera i lokalpress, så lokalt som möjligt. Skriv positivt och lyft gärna fram om du har något specialintresse eller liknande. Någon som gillar precis det som du gillar kan nappa, det hände mig.

Svar på tråden Bostadslös bebis