Hur gör jag för att få en resursperson till mitt barn i förskolan?
Jag har ett barn med funktionsnedsättning utan att han har fått någon riktig diagnos än för att man vill avvakta. Han är snart 4 och har en utvecklingsförsening på flera områden och pratar inte än. Han har även autistiska drag och sociala svårigheter. Sedan ett halvår tillbaka har en resurs tilldela förskolan som en förstärkning till hela barngruppen. Det betyder alltså att det finns en extra förskolelärare/barnskötare men inte att det sker några riktade insatser till honom. De påstår att i denna kommunen får man inte riktade insatser utan bara en förstärkning till hela barngruppen. Men nu är saken den att min son behöver få någon som arbetar med honom på dagarna för att stimulera talutveckling, hjälpa honom med kommunikation och sociala färdigheter och motorisk förmåga.
Jag fick idag dessutom reda på att de antagligen ska dra in den extra personal som finns!! Helt tokigt!
Jag undrar alltså hur jag kan göra för att min son ska få en resursperson som jobbar direkt med honom! Är det verkligen omöjligt bara för att förskolechefen säger det? Eller är det en rättighet i hela landet oavsett kommun? Ska man vända sig till förskolechefens chef eller ska man höra av sig till skolverket? Vad ska man trycka på, hur ska man gå till väga och vilka rättigheter finns egentligen?
Jag har fått tipset om att utgå från förskolans läroplan och trycka på att förskolan har ett ansvar att tillgodose barnets behov av hjälp för att utvecklas och att de ska förbereda honom för att klara av skolan. Dessutom är de skyldiga att lägga upp en särskild åtgärdsplan eller vad det heter, där de ska skriva hur man tänker sig hur detta ska gå till. Vilket inte är gjort.
Snälla hjälp mig! Det är jättesvårt att föra denna kamp själv.