• Fiamedbarn

Hur gör jag för att få en resursperson till mitt barn i förskolan?

Jag har ett barn med funktionsnedsättning utan att han har fått någon riktig diagnos än för att man vill avvakta. Han är snart 4 och har en utvecklingsförsening på flera områden och pratar inte än. Han har även autistiska drag och sociala svårigheter. Sedan ett halvår tillbaka har en resurs tilldela förskolan som en förstärkning till hela barngruppen. Det betyder alltså att det finns en extra förskolelärare/barnskötare men inte att det sker några riktade insatser till honom. De påstår att i denna kommunen får man inte riktade insatser utan bara en förstärkning till hela barngruppen. Men nu är saken den att min son behöver få någon som arbetar med honom på dagarna för att stimulera talutveckling, hjälpa honom med kommunikation och sociala färdigheter och motorisk förmåga. 

Jag fick idag dessutom reda på att de antagligen ska dra in den extra personal som finns!! Helt tokigt!

Jag undrar alltså hur jag kan göra för att min son ska få en resursperson som jobbar direkt med honom! Är det verkligen omöjligt bara för att förskolechefen säger det? Eller är det en rättighet i hela landet oavsett kommun? Ska man vända sig till förskolechefens chef eller ska man höra av sig till skolverket? Vad ska man trycka på, hur ska man gå till väga och vilka rättigheter finns egentligen?

Jag har fått tipset om att utgå från förskolans läroplan och trycka på att förskolan har ett ansvar att tillgodose barnets behov av hjälp för att utvecklas och att de ska förbereda honom för att klara av skolan. Dessutom är de skyldiga att lägga upp en särskild åtgärdsplan eller vad det heter, där de ska skriva hur man tänker sig hur detta ska gå till. Vilket inte är gjort.

Snälla hjälp mig! Det är jättesvårt att föra denna kamp själv. 

• Svar på tråden Hur gör jag för att få en resursperson till mitt barn i förskolan?
  • Lindsey Egot the only one

Kräv att ett återgärdsprogram. Har det skrivits har förskolan skyldigheter att följa återgärdsprogrammet och då kan man upptäcka att barnet behöver en egen resurs. Och ja många kommuner har en resurs för specifika barn

Kräv att ett återgärdsprogram skrivs.

• sofiahivall
    LindaEfraim skrev 2013-05-04 09:14:56 följande:
    Kräv att ett återgärdsprogram skrivs.

Vad är ett åtgärdsprogram? Aldrig hört tala om det. På förskolan? Har förskolelärarba koll på vad det är? Får google lite tror jag:)

Ett återgärdsprogram ska man upprätthålla om barnet har särskilda behov. Det kan vara allt från de barn som har olika former av funktionsnedsättningar till svårigheter i de olika ämnena i skolan. Då behöver dessa barn extra stöd och det skrivs ned i ett återgärdsprogram som rektor/lärare/pedagoger och föräldrarna är med och upprätthåller. Man går igenom vilket problematik barnet har och vad man kan göra för att hjälpa barnet. Sedan har man uppföljningssamtal varje halvår och kollar över om det blivit förbättringar och hur man ska hjälpa för att det ska bli ännu bättre. SPC brukar ha dessa på sin hemsida och skola/förskolan vet också vad detta är. Ibland kan det även vara bra att bjuda in en ur personalen (om ni får resurs ska denna gå) till habiliteringsmöterna ni har på hab för att alla ska se helheten. Man kan även bjuda in rektorn så rektorn får en helhetsbild. Oftast är det svårt för förskolan att förstå behovet. Men har de varit med på ett habmöte brukar de förstå bättre men det är bara ni som föräldrar som kan bjuda in förskolan.
    www.skolverket.se/forskola-och-skola/grundskoleutbildning/stodmaterial/allmanna-rad/atgardsprogram-1.196156

www.spsm.se/sv/Stod-i-skolan/Lagar-och-rattigheter/Atgardsprogram/

• summerhunter

Åtgärdsprogram ska upprättas snarast alt. Ska rektorn ta beslut att inget ska upprättas. Och du kan överklaga till skolverkets överklagande nämnd.

Vi överklagade och fick rätt. Bara att kämpa på! Googla, ring och fråga och var påläst!

Om du vill ha någon att bolla med (vår son har också språkstörning som diagnos) så pm:a mig.

• ECO line

Har inte läst hela tråden.
    Jag förstår dig till fullo, har själv ett barn som har autism och ev. utvecklingsstörning....visade sig på lite samma sätt som du beskriver.
    Man får tyvärr ofta dålig förståelse och få eller inga insatser i många kommuner i landet, jag själv antar att det kommer bli ett evigt tjatande av oss föräldrar för att få det barnen har rätt till!
    Ett tips bara sådär som jag kom att tänka på är att man faktiskt kan ta kontakt med Socialtjänsten ang. detta, av min erfarenhet så har skolan gjort precis det man tjatat om i flera månader/år så fort socialen blivit inkopplad och "tvingat" skolan att ge det barnet behöver, vilket i ditt barns fall är en resurs.
    Lycka till! 

• Fiamedbarn
    LindaEfraim skrev 2013-04-05 10:10:10 följande:
    Kräv att ett återgärdsprogram. Har det skrivits har förskolan skyldigheter att följa återgärdsprogrammet och då kan man upptäcka att barnet behöver en egen resurs. Och ja många kommuner har en resurs för specifika barn
    Nej det är bara skolor som är skyldiga att göra särskilda åtgärdsprogram. Men de är skyldiga att göra någon slags planering!
    Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Fiamedbarn

Tack för era svar! Jag återkommer med reflektioner i helgen när jag har mer tid att skriva!

Kan tillägga att förskolan fått en resursperson som förstärkning till hela barngruppen men att den ska tas bort till hösten. Som jag har förstått det är det anmälningsbart till skolverket, dvs oacceptabelt. Som tur är har jag förskolelärare och specialpedagog på min sida!

Fiamedbarn

Nä förskolan har också skyldighet att göra det. Jag har nämligen arbetat med barn med speciella behov och där hade vi återgärdsprogram just för att det var så mycket runt om med habiliteringen och olika andra inom sjukvården pga det speciella behovet.

• Eva Fa

Är resursteam /specialpedagog eller vad det kallas i din kommun inkallad så skall det upprättas ett åtgärdsprogram.
    Men frågan är om de kan kringgå det om de säger att stödet är till hela gruppen? Det tror jag inte och i min kommun så är det "populärt" att säga att det är till gruppen och inte specifikt till något barn.

• Fiamedbarn
    LindaEfraim skrev 2013-06-04 18:34:55 följande:
    Fiamedbarn

Nä förskolan har också skyldighet att göra det. Jag har nämligen arbetat med barn med speciella behov och där hade vi återgärdsprogram just för att det var så mycket runt om med habiliteringen och olika andra inom sjukvården pga det speciella behovet.
    Nej förskolelärarna blev nekade att gå en utbildning om särskilda åtgärdsprogram för att de inte var skyldiga till det. Och det står inget på skolverket om att förskolor ska göra det, bara skolor. Jag kan tänka mig att många förskolor gör det i alla fall. Men det är tydligen ingen skyldighet. 

Fiamedbarn

Ring Skolverket och hör.

• Fiamedbarn

Linda, det ska jag försöka göra snarast! Det är så svårt att veta vad man har rätt till. Förskolan hänvisar till habiliteringen, att de skulle ha det "yttersta ansvaret" och att de inte vet så mycket hur man ska jobba. Det stämmer tydligen inte med hur habiliteringen ser det.

Förskolan har sin del, habiliteringen sin del. Sedan kan de samarbeta för barnets bästa. Hur ska man kunna ha en individuell utvecklingsplan om inget återgärdsprogram där de speciella behoven finns nedtecknade fungerar. Det verkar som om rektorn inte vet vilka skyldigheter de har till individuella behov. Förskolan är till alla barn och då ska förskolan anpassas till individen och definitivt när det finns speciella behov.

Får jag fråga vilka speciella behov det rör sig om?

• Fiamedbarn
    LindaEfraim skrev 2013-06-04 19:56:13 följande:
    Förskolan har sin del, habiliteringen sin del. Sedan kan de samarbeta för barnets bästa. Hur ska man kunna ha en individuell utvecklingsplan om inget återgärdsprogram där de speciella behoven finns nedtecknade fungerar. Det verkar som om rektorn inte vet vilka skyldigheter de har till individuella behov. Förskolan är till alla barn och då ska förskolan anpassas till individen och definitivt när det finns speciella behov.

Får jag fråga vilka speciella behov det rör sig om?
    Han pratar inte alls utan använder tecken. Han har en kraftig utvecklingsförsening och autistiska drag. Han kan bitas och slåss och behöver social träning. Och språklig och motorisk stimulans. Han skulle kanske kunna få både en utvecklingsstörningsdiagnos och en autismspektrumdiagnos men han är bara 4 år än så man vill avvakta med en utredning tills det blir tydligare hur han fungerar. Hittills har han bara diagnosen allmän språkstörning men vi är beviljade 3/4 vårdbidrag eftersom hans behov av särskild tillsyn, hjälp och stimulans är stora jämfört med andra barn i hans ålder (jag tror vi kommer att få ett helt när vi har en diagnos).

Vet ni hur hans intelligens är? Vi började med bliss med ett barn som de aldrig trodde skulle kunna ha en kommunikation. Den dagen det barnet lyste på tecknen
    Tycka om
    Assistent
    L

Då grät jag! Då visste jag att man ska tro på de barn som andra vuxna klassat ut som en grönsak. För de kan så mycket mer än vi tror. Och de är små och kan lära.

• Fiamedbarn
    LindaEfraim skrev 2013-06-04 20:08:12 följande:
    Vet ni hur hans intelligens är? Vi började med bliss med ett barn som de aldrig trodde skulle kunna ha en kommunikation. Den dagen det barnet lyste på tecknen
    Tycka om
    Assistent
    L

Då grät jag! Då visste jag att man ska tro på de barn som andra vuxna klassat ut som en grönsak. För de kan så mycket mer än vi tror. Och de är små och kan lära.
    Jo han kommunicerar med tecken och pekar och så. Men det är antagligen ändå en låg kognitiv begåvning det handlar om, utvecklingsstörning eller svagbegåvning antar jag men jag hade gärna haft fel!

Vad stort det måste varit att vara med om! Och att han skrev just om sina känslor för dig!! Fantastiskt  
Svar på tråden Hur gör jag för att få en resursperson till mitt barn i förskolan?