• Fiamedbarn

Hur gör jag för att få en resursperson till mitt barn i förskolan?

Jag har ett barn med funktionsnedsättning utan att han har fått någon riktig diagnos än för att man vill avvakta. Han är snart 4 och har en utvecklingsförsening på flera områden och pratar inte än. Han har även autistiska drag och sociala svårigheter. Sedan ett halvår tillbaka har en resurs tilldela förskolan som en förstärkning till hela barngruppen. Det betyder alltså att det finns en extra förskolelärare/barnskötare men inte att det sker några riktade insatser till honom. De påstår att i denna kommunen får man inte riktade insatser utan bara en förstärkning till hela barngruppen. Men nu är saken den att min son behöver få någon som arbetar med honom på dagarna för att stimulera talutveckling, hjälpa honom med kommunikation och sociala färdigheter och motorisk förmåga. 

Jag fick idag dessutom reda på att de antagligen ska dra in den extra personal som finns!! Helt tokigt!

Jag undrar alltså hur jag kan göra för att min son ska få en resursperson som jobbar direkt med honom! Är det verkligen omöjligt bara för att förskolechefen säger det? Eller är det en rättighet i hela landet oavsett kommun? Ska man vända sig till förskolechefens chef eller ska man höra av sig till skolverket? Vad ska man trycka på, hur ska man gå till väga och vilka rättigheter finns egentligen?

Jag har fått tipset om att utgå från förskolans läroplan och trycka på att förskolan har ett ansvar att tillgodose barnets behov av hjälp för att utvecklas och att de ska förbereda honom för att klara av skolan. Dessutom är de skyldiga att lägga upp en särskild åtgärdsplan eller vad det heter, där de ska skriva hur man tänker sig hur detta ska gå till. Vilket inte är gjort.

Snälla hjälp mig! Det är jättesvårt att föra denna kamp själv. 

• Svar på tråden Hur gör jag för att få en resursperson till mitt barn i förskolan?
  • Fiamedbarn

Vi har haft kontakt med barnhälsovården som gjort utredningen och sedan habiliteringen, men inte BUP. Men habiliteringen kan inte hjälpa oss. Har redan pratat med dom. Men kanske kan det vara värt att göra det igen?

• Hummeldummel

Vi är många som fört samma kamp. Det finns flera föräldrahrupper m barn som har särskilda behov. Är på mobilen. Men ska gå in i den fb-gruppen å be någon länka dit eller svara här.

Är du med i Fub?

• BeanBag

Det är jättesvårt att få en resurs till ett barn i förskolan. Speciellt när ingen diagnos finns. Vi som personal stångar oss blodiga i våra försök att få de med pengarna att förstå hur stort behovet är för vissa barn. I vår kommun tilldelas bara resurs i grupp och det är efter mycket "bråk" från vår sida.

• Fiamedbarn
    Hummeldummel skrev 2013-04-04 17:56:13 följande:
    Vi är många som fört samma kamp. Det finns flera föräldrahrupper m barn som har särskilda behov. Är på mobilen. Men ska gå in i den fb-gruppen å be någon länka dit eller svara här.
    Är du med i Fub?
    Tack för ditt svar! Det hade varit jättesnällt! Med fb-grupper antar jag att du menar facebookgrupper? Och FUB känner jag inte till, men det är väl nån slags förening för barn som har funktionshinder? Skulle kännas himla bra att få lite råd och stöd i hur man kan göra för jag känner mig så förbaskat ensam i detta! Det känns som förskolelärarna mest är intresserade av att få en extra personal så att deras arbete blir bättre istället för att verkligen försöka ordna hjälp till min son. De gör mycket bra också - en har gått en teckenkurs och tecknar med alla barnen. Men det är ju inte tillräckligt för att min son ska få hjälp att utvecklas...jag tror att riktade insatser dagligen skulle göra stor skillnad!

Återkom gärna med mer info! 
  • Fiamedbarn
    BeanBag skrev 2013-04-04 18:01:05 följande:
    Det är jättesvårt att få en resurs till ett barn i förskolan. Speciellt när ingen diagnos finns. Vi som personal stångar oss blodiga i våra försök att få de med pengarna att förstå hur stort behovet är för vissa barn. I vår kommun tilldelas bara resurs i grupp och det är efter mycket "bråk" från vår sida.
    Det låter ju hemskt! Han har diagnosen "Allmän språkstörning" vilket inte är rättvisande då han har stora problem på många områden. Men jag har förstått att i Stockholm är det på många ställen inte alls lika svårt att få en resursperson som jobbar direkt med barnet. Jag har hört om flera situationer där barnet har MINDRE svårigheter än min son. En som jobbar på en sån förskola tror att det handlar om att kompetensnivån är högre i Stockholm och att man tar detta på större allvar medan man i mindre kommuner är lite slappare och inte har samma krav på sig själva...
  • Gerdsmygen

Jag skulle föreslå att ni tar en förnyad kontakt med HAB.
    Om ni har på papper vilket behov ert barn faktist har, vilken typ av stöd som behövs mm är det betydligt mycket lättare för förskolan att i sin tur få en riktad resurs till just ditt barn.  Det kan ju även vara så att ert barn behöver stöd utanför förskolans verksamhet?

Tyvärr så stämmer det som förskolechefen säger att man generellt får en förstärkning till gruppen  och inte till det enskilda barnet. I en perfekt värld så skulle man få resurser i förskola och skola till de barn som behöver utan diagnoser och psykolog eller läkarutlåtanden men i praktiken fungerar det tyvärr inte så Rynkar på näsan 

• Neko

Jag har en son med autism som liksom du fick en extra resurs i barngruppen. Men det var så det stod på papperet bara, hon arbetar extra med min son och gör övningar och liknande som han behöver. Kolla så att kanske resursen kan göra detta med din son trots att hon är för barngruppen. Är hon för gruppen ska hon ju vara med det barn som behöver henne bäst för tillfället, och när din son behöver övningar så är det ju han som behöver henne bäst. Resursen har även varit med på möten med hab en gång i månaden för att lära sig mer om vilka övningar han behöver, så vi är jättenöjda!

Svar på tråden Hur gör jag för att få en resursperson till mitt barn i förskolan?