• Blixa

Klippa naglar på aspis

Hej! Min son har Aspbergers och hatar att klippa naglarna. Hittills har vi haft en överenskommelse om att jag klippt dem när han sover, men nu har han börjat bli mer lättväckt och det funkar inte längre. Någon som har tips?

• Svar på tråden Klippa naglar på aspis
  • Blixa

Philippa: Jag menar att jag och min son tycker att det känns som ett övergrepp att hålla fast och göra något mot hans vilja.
    Jag vill i möjligaste mån undvika det.

• Litet My
    Blixa skrev 2013-04-05 12:16:28 följande:
    Nagelfil skulle också kunna vara en användbar väg. Tack litet My! :)

Belöningar funkar inte alls på min lille; vill han inte så vill han inte.

Kanske kunde man göra det som rutin, tex 2 drag på varje nagel vid tandborstningen på kvällen eller dyl *funderar*

Här tränar vi att inte få spel om det är en brun fläck på bananen, en liten till synes oviktig sak men tydligen jättefarligt, folk skulle bara veta vilka katastroftankar en liten bananfläck kan göra Cool  
  • W Goldberg
    Philippa skrev 2013-04-05 13:10:40 följande:

Vad menar du? Tycker du jag utsätter mitt barn för ett övergrepp?
    Jag antar att för henne känns det så.
    Det behöver inte betyda att hon tycker att du gör fel.
    Människors upplevelser av situationer är olika.

• Blixa

Bananfläckar är allvarliga saker. ;) Vi har problem med "fula" kläder. Väldigt svårt för oss föräldrar att hålla reda på vilka färger som är fula i kombination med andra.

Rutintänket är nog en bra ingång... En rutin ifrågasätts aldrig här hemma! :)

• aek

Jag tycker också att det känns som ett övergrepp att få naglarna klippta på pojken (autisitisk). Vi kör ännu med nattklippning men ibland vaknar han till och drar åt sig handen eller foten. Mutor fungerar inte här heller.

Hårklippning är en annan sak som är jobbig, det funkar inte även om han får titta på sin älskade Pingu samtidigt.

• Blixa

aek: Jag är så tacksam att hårklippning funkar på min lille! Naglarna räcker som utmaning.

Jag har nu tagit upp idén om att fila istället för klippa. Han är försiktigt positiv kan man säga. Medan han spelade Minecraft funkade inte alls. Jag "störrde" honom då. :)

• 060810

Jag gör som så att sonen får 1 kr per klippt nagel, så vid händer och fötter tjänar han som mest 20 kr. ;)
    Det är enda sättet att göra det på. Han får panik och skriker att det gör ont.

• kaffemamma

hej! Jag tycker att man ska fundera på om han upplever smärta vid nagelklippning? Det låter omöjligt, men många vuxna med autism (asberger) vittnar om att det faktiskt gör fysiskt ont på dem att klippa hår och / eller naglar. Jag hade samma problem med min son med autism och ovanstående fråga var den första ibt-handledaren ställde. När vi konstaterat att han inte hade ont så gjorde vi ett träningsschema i pytte-pytte små steg. Första gången bara komma och sätta sig där vi skulle klippa naglarna, stort bravo och belöning (godis). Nästa gång ha en sax på bordet (och varje gång förklara innan att exakt så här gör vi idag - vi kommer inte klipp, bara ha saxen på bordet) bravo, godis osv. Nästa steg att hålla saxen mot en kort kort stund, belöning osv osv. Väldigt väldigt små steg med en för honom värdefull belöning. Detta tog oss ca två eller tre dagar, det var flera år sedan och sedan dess har vi kunnat klippa naglarna på normalt sätt - han kom över det han tyckte var obehagligt.

• Blixa

kaffemamma: Han säger att det gör fysiskt ont. Det är egentligen en ganska medgörlig kille vi har och han har gjort flera försök att faktiskt låta oss klippa naglarna. Vi har ibland kunnat klippa en nagel och sedan gråter han och säger att det gör jätteont. :(

• kaffemamma

då får man nog tro på honom att det faktiskt gör ont - och det gör ju saken mycket mer komplicerad. Jag tror att Gunilla Gerland, själv med diagnos, har skrivit om detta, men jag vet inte i vilken bok tyvärr... Skulle tro att det kanske  är i "En riktig människa".

Snabb googling kom detta fram, kanske kan vara till hjälp: www.autism.se/RFA/uploads/skane/artikel_perceptionsavvikelser%20i%20AST.pdf 

• Blixa

kaffemamma: Tack för lästipsen! Jo, jag tar ju honom på allvar och det gör det svårt. Upptäckte att han var väldigt trött i fredags, så då kunde jag klippa medan han sov igen! :)

• Blixa

kaffemamma: Superintressant uppsats! Den ger förklaring till massor av min sons beteende; bl a tuggar på tröjor, kan inte vara i ett rum om han upplever en negativ lukt, älskar karuseller m m. :)

• liten grå mus

Jag har inget aspis-barn, men vill tipsa om att prova att klippa naglarna strax efter insomnandet (ca 20 minuter), då kanske han är mindre lättväckt (så är det med mina barn, men det kanske har med åldern att göra). Och i små, små bitar åt gången, då känns det mindre än om man försöker göra det med få, rejäla klipp ifall man upplever smärta vid nagelklippning (det är ju inte själva nageln som gör ont, utan huden intill och den blir mindre påfrestad vid mindre klipp).

Ursäkta om jag skriver självklara saker, men...

• Blixa

liten grå mus: Ingen fara! :) Tack för att du engagerar dig. Jo, jag har också upptäckt att han sover hårdast ca 30 minuter efter att han somnat. Men nu vaknar han allt lättare (7½ år gammal). Fredag kväll verkar vara min bästa chans! :)

Svar på tråden Klippa naglar på aspis