• Anonym

Abort v22 eller v23?

Jag ska börja med att säga att jag är inte gravid! Så jag ska inte göra någon abort i och med frågan.

Jag och min man har diskuterat hur långt abortgränsen sträcker sig med tillstånd. Han och hans ex gjorde abort i v22.

Han säger att man får göra abort tills v22, men är de v 22+0 eller 21+0?
    Får man göra abort i v 22+6?

• Svar på tråden Abort v22 eller v23?
  • Anonym
    MissEofc skrev 2013-04-06 19:31:49 följande:
    En kompis berättade att hennes vän ångrade sig i vecka 25 och fick göra abort då bara för att hon hittade på och ljög om att om hon inte fick det skulle hon ta livet av sig. Allt för att ul visade på en pojke. Kan det vara sant? Tycker det låter väääldigt konstigt..
    Om det skulle skett i Sverige så är det absolut INTE sant.
  • Vicha

...hoppas verkligen inte att det är sant! Låter helt sjukt!

• Anonym
    Twinisar skrev 2013-04-06 09:38:16 följande:
    Usch.. Hur går man igenom det rent psykiskt ?! Jag hade mitt dilemma i v16 och det va ett total nej

Det har jag frågat mig många gånger. Enligt min kille så brydde hon sig inte alls men de tror jag vad jag vill på för på honom verkar de ha satt sina spår..trots att han inte ville ha barnet.

Personen i fråga hade även gjort en sen abort i v20 med killen före min kille.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-06 20:19:31 följande:

Det har jag frågat mig många gånger. Enligt min kille så brydde hon sig inte alls men de tror jag vad jag vill på för på honom verkar de ha satt sina spår..trots att han inte ville ha barnet.

Personen i fråga hade även gjort en sen abort i v20 med killen före min kille.
    Att samma person får godkännande till två såpass sena aborter tyder ju på någon allvarlig problematik (om det inte handlar om sjuka foster då).
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-06 20:22:12 följande:
    Att samma person får godkännande till två såpass sena aborter tyder ju på någon allvarlig problematik (om det inte handlar om sjuka foster då).

Tyvärr handlade det inte av något annat än att hon ansåg sig för ung för att ta hand om sitt barn. Sen struntade hon helt i att skydda sig, slutade ta ppiller utan min killes vetskap.

Jag förstår inte hur man kan gå igenom en sån sak utan att få psykiska bestående men.
  • Anonym

Det är för övrigt 22+0 som är den övre gränsen. 22+6 är vecka 23, då är det inte längre tillåtet.

• Anonym
    Twinisar skrev 2013-04-06 20:28:52 följande:
    Hon ska ju fan inte ha chansen Att få bli gravid ! .. Usch

Jag har mått jätte dåligt av de där i början av vårat förhållande. Vi hade dessutom svårt att få till ett barn, så att han gjorde henne gravid efter en månad hjälpte inte.

Efter de tagit slut med min kille så träffar hon en ny som hon blir gravid med igen! Så hon gjorde 3 aborter på mindre än 1.5år där av två sena.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-06 20:29:03 följande:

Tyvärr handlade det inte av något annat än att hon ansåg sig för ung för att ta hand om sitt barn. Sen struntade hon helt i att skydda sig, slutade ta ppiller utan min killes vetskap.

Jag förstår inte hur man kan gå igenom en sån sak utan att få psykiska bestående men.
    Då måste hon ha varit väldigt ung, alternativt i kombination med att hon uppgav sig må mycket dåligt? Det är inte helt lätt att få igenom ett godkännande av en sen abort, än mindre två, om det inte föreligger starka psykosociala skäl.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-06 20:32:06 följande:
    Det är för övrigt 22+0 som är den övre gränsen. 22+6 är vecka 23, då är det inte längre tillåtet.
    Ett tillägg; Det beviljas cirka 10 aborter efter 22+0 varje år, men då handlar det bara om så allvarliga fosterskador att det inte bedöms finnas en chans till liv utanför livmodern. För psykosociala skäl gäller 22+0.
  • gynläkare
    Anonym skrev 2013-04-06 09:25:23 följande:

Nej självklart inte! Nu handlade de här egentligen mest om vad som var rätt/lagligt. Med chocken av att de faktiskt går att göra abort så sent så får jag erkänna att ja hade fel. Var bombsäker att sista dagen var 21+6.
    De värsta av allt är att de visar att min mans ex var nästan i v22+6 för hon hade bara några dagar till godo.

Nej det stämmer inte. Vecka 22+0 är sista dagen för lagligt avbrytande med socialstyrelsens godkännande (som behövs efter v18+0). Observera att när sjukvården säger v22+0 så säger man vardagligen "i vecka 23". Socialstyrelesens godkännande fås tex vid svår fosterskada eller fara för moderns liv.
  • Anonym (.....)

Finns något som heter avbrytande av havandeskap och räknas alltså inte som en abort. Sker ytterst sällan och kräver extrema skäl för att beviljas och utföras. Detta sker alltså efter v 21+6.

• Anonym (.....)
    Anonym (.....) skrev 2013-12-19 03:38:18 följande:
    Finns något som heter avbrytande av havandeskap och räknas alltså inte som en abort. Sker ytterst sällan och kräver extrema skäl för att beviljas och utföras. Detta sker alltså efter v 21+6.
    Avbrytande av graviditet skulle det vara, mitt fel.
Svar på tråden Abort v22 eller v23?