Hur gör jag nu?? Full sambo och en ettåring
Jag är i behov av råd, stöttning, hjälp, allt! Jag är sedan ett antal år tillbaka tillsammans och numera sambo med en snäll, omtänksam och kärleksfull kille...när han är nykter. När han nykter blir han en sjukt otrevlig person som skämmer ut mig inför folk. Han trycker ner mig, kalla mig allt från din jävla slyna till tjockejävel, allt för att göra sig rolig på min bekostnad. Han blir även dryg och otrevlig mot våra/mina kompisar som råkar vara på den festen vi är på. Han lovar alltid dyrt och heligt dagen efter att det aldrig ska upprepas, vilket det naturligtvis gör... Han kan säga på vägen till festen att idag ska han hålla sig nykter för han vet ju hur han blir och idag ska det vara min fest, men oftast hinner vi knappt innanför dörren innan han har svept första ölen och när väl första är nere kan han inte sluta dricka förrän han är dyngrak....
Tillsammans har vi en son på 1 år.
Allt det ovan hade jag kanske kunnat leva med, han är en underbar kille annars och jag tror jag älskar honom fortfarande, men igår hände det värsta som hänt mig som mamma. Min sambo är numera pappaledig sedan ca 1 månad tillbaka och jag har återgått till att arbeta. Igår jobbade jag dygn, från lördag morgon till söndag morgon. Han skulle ha några kompisar hemma vilket naturligtvis är helt ok. Och "normala" människor skulle kanske kunna ta en öl eller två till maten tillsammans med dom.
När jag ringer hem vid 18-tiden för att höra hur de har det tycker jag att det låter som sambon har druckit, men vid direkt fråga nekar han. "Nej, för fasen, skulle jag aldrig göra när jag hand om *sonen*"
Vid 20-tiden ringer jag igen och tycker han låter berusad men han förnekar. Kl 00 låter han ordentligt full! Här sitter jag fast på jobb mitt i natten och sambon har full fest hemma med en nyligen magsjuk ettåring. Jag ringer i panik till mamma och pappa som åker dit och hittar sambon däckad i våran säng och full fest i huset. Sonen ligger tackolov och sover i sin säng men sambon hade aldrig vaknat om sonen hade vaknat. Vissa av personerna i huset visste inte ens om att det fanns ett barn i huset, det var åtminstone var de sa till mamma o pappa... De ruskar liv i sambon och det blir otrevlig hätsk stämning. Kan även tillägga att min mamma o pappa har varit väldigt glad för min sambo och inte velat tro mig när jag berättat om de andra festerna vi varit på tillsammans genom åren och där han betett sig som en idiot men igår fick de se live-versionen! Även sambons kompisar var sjukt otrevliga och hotfulla mot mina föräldrar som ville ta med sig sonen tills sambon nyktrat till, eller till jag slutat jobba. Jag bad dem ta sonen med sig hem för hans bästa. Till sist fick vi ringa till sambons mamma som också kom dit, skickade hem alla och sa till mina föräldrar att ta med sonen hem.
Jag är helt förtvivlad, hur ska jag nu gå till väga?? Jag åkte direkt efter jobb hem till föräldrarna och här tänkte jag och sonen nu stanna tills vi vet hur vi ska gå vidare. Hur går man vidare? Jag litar inte på sambon längre och jag är beredd att lämna honom. MEN! Och det är ett stort men! Han är pappaledig och har all rätt att vara pappaledig men hur ska jag kunna kontrollera att detta inte händer igen om jag inte bor med dom och kan ha koll?? Om jag lämnar honom, har jag någon som helst chans att få vårdnaden om sonen själv tills dess att sambon sökt hjälp för sina alkoholproblem och går att lita på igen? Han är en bra pappa när han är nykter och vill ju att de ska ha umgänge och såsmåningom delad vårdnad. Hur kan jag få sambon att söka hjälp? Men det viktigaste är ändå; vad, vem, vilka kontaktar jag för att se till att sonen kan vara trygg dygnet runt alla dagar i veckan???