• isolande

Jag är världens sämsta på att amma! HJÄLP!

Jag har precis fått mitt andra barn, för två veckor sedan. Amningen började finfint, han sög var tredje timme, mjölken rann till och allt var frid och fröjd. Så för några dagar sedan började samma elände som med min dotter: Han sväljer luft och får ont i magen.

Minifom har inhandlats, jag försöker få honom att ta "rätt" tag, men det slutar alltid med att han ligger och klickar och smaskar och inte suger ordentligt. Jag spänner mig, blir frustrerad och irriterad och orolig för jag vet ju vad som kommer sedan: Skrik och gråt när luften ska ut. Jag försöker rapa honom, men det går en gång av tio försök. Han somnar oftast vid bröstet och vaknar med ett skri efter nån minut. Då är det vagga/vyssja, lägga på mage, massera osv tills han kanske somnar om.

Jag känner mig som världens sämsta ammare, det går ju för FAN INTE SMIDIGT DEN HÄR GÅNGEN HELLER!? Förra gången kämpade jag i ett halvår, men det var ren stress och inte kul alls. Vad ska jag göra? Funderar helt ärligt på att lägga ner för både min och barnets skull. Det känns som att jag ger honom gift varenda gång jag matar honom....Gråter

• Svar på tråden Jag är världens sämsta på att amma! HJÄLP!
  • SuzR

Jag hade också problem med amningen på så sätt att barnet var aldrig nöjd och färdigammad! Jag satt timme ut och timme in och hon var liksom aldrig mätt. Så jag ammade 20 min på varje bröst och var hon fortfarande hungrig så fyllde jag på med ersättning. Köpte bara pulver och en flaska så var det klart!

• JazzKermit

Skäms inte för att det inte funkar nu!! Du är världens bästa mamma, vad det beror på att han sväljer luft måste du få hjälp med, jag/vi fick väldigt mycket hjälp av amningsmottagnigen de första veckorna. Min skrutt kunde inte äta alls utan amningsnapp och själv fick jag pumpa och greja men efter två-tre veckor var vi synkade. Heja dig!

• Dimitra
    isolande skrev 2013-04-07 13:15:23 följande:
    Matningarna är pinsamma för det går så himla dåligt... Alla andra kan amma sina barn och mysa, medan det bara är en strid för mitt stackars barn. Suck...
    Om alla andra utom du kunde amma sina barn skulle det inte finnas amningsmottagningar och Amningshjälpen Klart ni ska gå dit och få hjälp med matsituationen, kan ju vara en pytteliten grej för att bebisen ska få ett klockrent tag.
    JazzKermit skrev 2013-04-07 13:10:05 följande:
    Har för mig att en bebis tömmer bröstet på 5-10 min sen ligger de bara och har dig som napp... Ifall babyn har ätit klart kanske man kan ge napp efter 5 (?) min?
    Det gäller främst bebisar som är några månader. De har hunnit utveckla sugtekniken till fulländning och äter snabbt som ögat för att kunna återgå till att upptäcka världen
    The Dimitra universe.
  • zbaby

Testa att halvligga bakåt och sätt barnet på ena låret med ett ben på varje sida. Då får han/hon sträcka ut dig för att äta. Det går fort och ingen luft kommer ned.. Det lärde min barnsköterska mig och det räddade mig kan jag säga.. Bulla upp med kuddar så har du dessutom händerna fria..

• hannis

Är du säker på att magontet beror på att han sväljer luft?

Kommer mjölken väldigt fort? Sväljer bebisen snabbt eller långsamt?

Får han alltid ont i magen eller är det mest på eftermiddagen och kvällen?

• blåbär02

Här är en till som kämpat med amingen i tio veckor.
    Både jag och bebisen blir så frustrerade när det inte fungerar, så nu ska vi gå över till ersättning.

Känns som rätt och bra beslut. 
    Jag är och känner mig absolut inte som en sämre mamma för det.

• mikroE

OK, slappna av och lugna dig. Du och ditt barn kan få amningen att funka. Stress är inte bra i en amningssituation så försök ta flera djupa andetag innan barnet börjar äta. Tänk att det ska vara en bra bra amning denna gång och att du inte ska stressa upp dig om barnet blir ledset. Ge bröstet och om barnet klickar så sätt tummen under hakan och dra försiktigt bak huden därunder och få barnet att öppna munnen mer. Om barnet inte har ett nog bra tag så får den inte mjölk och då blir den arg/ledsen för den är ju hungrig. Man kan också prova att mjölka ur så det finns lite mjölk redan på bröstvårtan, för vissa barn blir det lättare att veta vad man ska göra då. 

Är du säker på att det är att barnet sväljer luft? Det är inte bara att han vill ha mat och och är frustrerad för att han inte lyckas först? Jag tror att om det går att det är bättre du bara försöker rapa barnet än ge miniform, det har faktiskt inte så mycket bevis att det ens funkar.

• isolande

Jag är 110 % säker på att det är luft som är problemet, eftersom han ammar med dåligt och sen skriker och pruttar/ bajsar om vartannat. Mina bröst är inte sprängfulla, så jag tror inte heller

• isolande

Sorry... Han har dåligt tag ska det stå, och jag tror inte mjölken sprutar in i honom, snarare droppar det i jämn ström om jag tar bort honom.

Tack alla för tips och pepp, jag ska prova allt och kämpa på!

• Sazee

Vet inte om tipset har getts tidigare men det finns som en plastgrej du sättet på bröstet som ska hjälpa barnet att få rätt grepp. Kolla på apoteket?

• Kardemamma

Min första hade också gasproblem på exakt samma sätt som du beskriver. Jag testade ett tag att pumpa och ge i flaska men det gjorde ingen skillnad. Testade även ersättning, olika amningstekniker, mjölkfri kost, diverse teer och droppar men ingenting hjälpte. Vi gjorde allergitester och sprang hos läkare. Nada. Fick helt enkelt acceptera att vissa bebisar HAR problem med mag- och tarmfunktionen. På dottern blev det bättre kring 14-15 månader.

Sitter nu och ammar nummer två, och hoppas så att historien inte ska upprepas.

Vad jag försöker säga är nog att det inte alls är säkert att det är "ditt fel" eller att det har med amningen att göra över huvudtaget. 

All styrka till dig, vet precis hur frustrerande det är!!! 

• Kardemamma
    Sazee skrev 2013-04-07 16:26:46 följande:
    Vet inte om tipset har getts tidigare men det finns som en plastgrej du sättet på bröstet som ska hjälpa barnet att få rätt grepp. Kolla på apoteket?
    Amningsnapp kallas de, och de gör ofta att barnet sväljer ännu mer luft så det är nog inte en bra ide. De är till för såriga bröstvårtor (använder dem själv just nu faktiskt).
  • lantmamman

Amningsnapp funkade för oss när dottern inte fick rätt tag. Att det hjälpte mot ömma bröstvårtor var en bonus. Efter ett par månader hade vi lärt oss så då kunde vi skippa den!

• IdaValo

Ring amningsmottagningen och boka tid, det funkade för mig och sen kan du ringa en hjälpmamma på amningshjälpen, de är verkligen superbra. Lycka till ;)

• cloudberry79

Ring en hjälpmamma eller kolla upp Amningshjälpen på facebook tycker jag. Prova tex laid-backamning och liggamning framför sittamning (det är oftast vid sittande som det blir mycket luftsväljande). Brösten ska INTE vara sprängfyllda, då har man för hög produktion, utan lagom slappa/normala när det är balans på amningen.

(M)amma till V -07 och E -12
  • cm2011

Känner igen frustrationen i början när både jag och barnet skulle lära sig! Var hos Amningsmottagningen 4 gånger... Jag kände mig väldigt tjatig, men jag ville så gärna att det skulle fungera och det hjälpte med deras stöd och råd. Jag hade mycket hjälp av ett tillmatningsset. Efter ungefär 2 månader började allt fungera och nu när han är över året är amningen mest bara mysig. Så hör av dig till Amningsmottagningen igen och boka en tid. Har också hört gott om Amningshjälpen, så prova att ring dit. Lycka till och hoppas det snart känns som om det går bättre!

• isolande

Tack alla igen för tips! Det går mkt bättre nu men jag ska till amningsmottahmingen imorgon för ytterligare finslipning. Jag väntar nu på att han verkligen gapar ordentligt innan han suger sig fast och justerar hakan om det klickar. Hoppas det håller i sig :)

• mikroE
    isolande skrev 2013-04-10 02:12:18 följande:
    Tack alla igen för tips! Det går mkt bättre nu men jag ska till amningsmottahmingen imorgon för ytterligare finslipning. Jag väntar nu på att han verkligen gapar ordentligt innan han suger sig fast och justerar hakan om det klickar. Hoppas det håller i sig :)
    Det låter bra och det fortsätter säkert nu när du fått till det så pass bra.
  • Körsbärsblommor

Hoppas allt löser sig för dig, när jag fick mitt andra barn så började det bra men sen svalde han också luft.

Fick tipset från bvc att ha hakan i och näsan fri =) då ligger bebisen rätt och sväljer inte lika mycket luft.

• Sereena
    isolande skrev 2013-04-07 13:15:23 följande:
    Han sväljer mest luft i början, vill inte ha napp än just pga att de kan börja amma ännu sämre av det.

Matningarna är pinsamma för det går så himla dåligt... Alla andra kan amma sina barn och mysa, medan det bara är en strid för mitt stackars barn. Suck...
    Äsch, alla andra kan visst inte amma, det är inte alltid så lätt.
    Jag hade jätteproblem i början, fick hjälp av amningsmottagningen.
    Tog nog en 2-3 månader innan det funkade ok, och 4-5 mån innan det funkade riktigt bra.
    Jag är glad att jag inte gav upp, men man ska göra som man känner. I vilket fall som helst behöver du inte känna dig dålig och pinsam. 

Hoppas det går bättre snart. 
Svar på tråden Jag är världens sämsta på att amma! HJÄLP!