• Anonym (hej)

ni som bott i familjehem

Jag bor i familjehem och fyller 18 om ett år. Min största önskan är att flytta härifrån. Jag undrar vad som händer när man fyller 18 och inte går i skolan? Har man rätt till socialbidrag om man ännu inte lyckats skaffa sig ett jobb? Jag trivs verkligen inte här. Jag har börjat prata med min social sekreterare om det lite och hon pratade om socialbidrag men sa också något om ett ungdomshem man kan bo på tillsammans med andra ungdomar. Någon som bott i familjehem vad hände med er när ni fyllde 18?

• Svar på tråden ni som bott i familjehem
  • Anonym

Har du ingen möjlighet att flytta hem tills du får eget boende och arbete?

• Anonym (Y)

vad jag hört eller vet med en bekant som bodde i samma hem som mig så fick han flytta, soc ordnade en lägenhet åt honom och sånt. Du ska inte behöva bo på ett ungdomshem om det inte finns problematik för det.
    Säg att du ser fram emot att klara dig själv och att du inte trivs i familjen, tryck på att du kan klara dig själv, socialen ska ju försörja de som inte kan själva till viss mån. 

• Anonym (Jag)

Jag har bott i familjehem jag rymde därifrån någon månad innan jag fyllde 18 år höll mig undan tills jag hade fyllt 18 då va Soc tvungen att hjälpa mig med lägenhet, hade jag inte håller mig undan hade jag väll varit tvungen och bo kvar. Dom hade massor med ungdomar bara för pengar !

• Anonym (Placerad)

När jag fyllde 18 bodde jag kvar. Jag är 20 nu i höst och bor fortfarande i familjehem (har dock bytt).
    Det är lite olika regler beroende på vilken kommun du tillhör.
    En annan placering (som tillhörde en annan kommun än mig) i det hem jag blev 18 i var tvungen att betala en avgift för varje natt hen spenderade i hemmet efter att hen tagit studenten (helt sjukt!).

Socialbidrag har man antagligen hjälp till, jag vet inte riktigt... Nu till hösten (strax innan jag blir 20) ska jag antagligen plugga på högskolan och därigenom få egen inkomst genom CSN, då ska jag flytta från mitt nuvarande fosterhem och skaffa eget (utan soc). Möjligen att jag kommer söka typ bostadsbidrag eller något, men jag kommer inte längre vara i soc's händer. 

• Kuratorn82

Hej!

Vad jobbigt att du redan går och oroar dig för det samtidigt som det är bra att planera framåt. Vad har du för framtidsplaner? Du går inte i gymnasiet? Är du placerad med LVU eller SOL, jag tror det nämligen är en avgörande skillnad.

I vanliga fall så säger lagen att föräldrarna är ansvariga tills dess att barnen fyllt arton eller gått ut ur gymnasiet.

Om du har rätt till försörjningsstöd bör din socialsekreterare kunna hjälpa dig att ta reda på det. Hur ska er kontakt se ut den dagen du fyller arton? Kommer du fortsättningsvis vara i behov av att ha kontakt med socialtjänsten?

När jag arbetade med ungdomar inom socialtjänsten gjorde jag och ungdomen/18åringen upp en plan för hur utflytt från behandlingshe,/familjehem skulle ske. Trots att man varit placerad kanske det finns ett familjenätverk som man kan ta hjälp av. Eller få en kontaktperson som kunde vägleda. Sedan kunde man i bland behöva planera för hur kontakten med socialtjänsten skulle upphöra. Även om soc är soc så är min upplevelse att många barn och ungdomar också är rädda att förlora den kontakten, särskilt om de funnits med under lång tid.

Råd: pratade med din socialsekreterare och andra som du känner förtroende för och kan hjälpa dig.

/Kuratorn82                

• Indianica

Jag flyttade först till ett "flickhem" kan man kalla det för, där jag bodde i ett år och det betalades ju via soc, sedan flyttade jag till egen lägenhet när jag var 19 år coh den fick jag via socialtjänsten. Jag mådde på den tiden dåligt och var sjukskriven för psykiska besvär och hade socialbidrag som täckte mat och hyra och andra omkostnader.  Jag fick skicka in sjukintyg til försäkringskassan och därifrån fick jag oxå bostadstillägg. När jag blev mer kry så hade jag en handläggare på arbetsförmedlingen, men det går inte att få jobb utan utbildning, det går inte heller att plugga på Kom Vux som tonåring så det blev ett moment 22....och jag fick socialbidrag tills jag kunde läsa in gymnasiet på Kom Vux och på den tiden fick man bidrag för det och en liiiiiiiiiiiiten lånedel (som skrev av om man läste vidare) så då levde jag på studiebidraget och sedan började jag på universitetet och tod studielån.

Det var min väg, tycker inte det låter soma tt du behöver oroa dig om din socialsekreterare redan pratat om socialbidrag.

• Indianica

Glömde skriva att när jag flyttade till lägenheten så fick jag ett startbidrag av soc på 10 000 kr, det skulle täcka möblemang och sådant som bestick och tallrikar, kastruller mm.  Jag köpte begagnade möbler och så köpte jag billigt porslin.

Svar på tråden ni som bott i familjehem