• Mellanmjölkens land

Hur får vi 2åringen att somna utan att läggningen pågår i 1-2h?

Vad ska vi göra med vår 2åring som är helt omöjlig att få att somna?

Tidigare var middagssömnen helt utan problem men nu har även den börjat krångla.

Skippar vi middagssömn är hon helt slut vid 15-16tiden och läggningen består av en hysteriskt skrikande, övertrött unge.

När hon väl somnat på dagen sover hon bra och kan lätt sova 2h. Väcker man innan hon "sovit färdigt" och vaknar av sig själv blir hon mer eller mindre hysterisk i 15-30 min. Kvällsläggningen påverkas inte av om hon sovit 1h eller 2,5.

När hon ska sova far hon runt i sängen och leker, jätteglad. Inte ett problem i sig och jag gjorde själv så ganska högt upp i åldern. Problemet är att vi (jag) måste sitta bredvid och sjunga vargsången (ja, jag är ganska sugen på att strypa den där !"##€€% vargen). Inga andra sånger är ok. Går jag ut ur rummet skriker hon och klättrar ur sängen.

Hon har alltid varit krånglig med sömnen och läggningen men nu sover hon i alla fall i stort sett hela nätter så det går frammåt Tyvärr får hon inte tillräckligt med sömn om hon, som ikväll, somnar vid 21.

• Svar på tråden Hur får vi 2åringen att somna utan att läggningen pågår i 1-2h?
  • En blå giraff

Vi lägger vår son (21 mån) i vår säng och sen sätter vi på TV:n på låg volym, lägger oss bredvid honom. Jag passar på att se nyheterna och är allmänt "tråkig" och han somnar efter 10-45 minuter. 

Vad händer om du bara skulle vara "tråkig" och sitta bredvid utan att sjunga? Eller sjung EN gång och sedan räcker det. Om du står ut några kvällar med ett argt barn så borde det gå att vänja av. Jag ser läggningen som ett sätt att hinna se nyheter som jag sällan hinner annars, eller så läser jag en bok och är "tråkig" medan sonen somnar. Jag tycker det är lättare att stå ut med ett svårsövt barn om man hittar någon sysselsättning till sig själv under tiden barnet nattas.

• Alexi

Vi drog ner middagssömnen för dottern till 30 min vid två års ålder. Det gjorde oerhört stor skillnad för läggningarna. Jag tror ni får ta en fajt om det där med sången om ni är totalt less på den och sen dra ner på middagssömnen i alla fall och leva med att hon tycker det är jättejobbigt att väckas. Det går ju kanske bättre efter ett tag när hon vant om sig.

• Mellanmjölkens land

Är jag bara tråkig skriker hon och klättrar ur sängen, alt sparkar på mig om hon är i våran säng.

Jag har satt kravet att hon ska ligga ner om jag ska sjunga. Sätter hon sig upp slutar jag direkt.

30 min är tveksamt om vi överhuvudtaget får liv i henne efter. Hon sover verkligen som en sten där vid middagssömnen. När vi väckt efter 40-50 min hade jag nog i stort sett kunnat lyfta henne i tårna utan att hon reagerat Det har heller inte påverkat läggningarna åt något håll.

• Höstbebis2010

När det började bli problem med sövningen på kvällen för vår son så drog vi till slut ner lunchvilan till 20 minuter, då hann han aldrig somna så djupt och det var lättare att väcka honom, 30 minuter eller mer och vi väckte innan han vaknat själv innebar även för oss en hysterisk kille som sparkade och slogs.
    Man får prova sig fram vad som funkar. 

• kamomillmilla

Vår son började också med samma nu efter han fyllt 2. Vi sa till dagis att max en halvtimme men då bara om han lyckas somna själv på madrassen. Annars ingen och det är ibland lite grinigt vid middagen, men då ser vi till att han får äta något som går fort att laga och sen myser vi mest, kollar på film t.ex. och sen slocknar han väl runt 18.30-19. Hemma på helgerna får han dock sova hur länge han vill, men då kör vi också järnet och busar runt 2 timmar innan det är läggdags och då somnar han senast kvart över 8.

William 2011-02-08
  • Binky

Har märkt att det är otrolig skillnad med sömnen mellan 2 och 2,5 år. Sonen gjorde precis som din vid två och nattningen tog alltid en timme. Men nu vid 2,5 så hoppar han in i säng no problem. Det är för han kan kommunicera bättre. När han höll på stojja förut så sa jag alltid 'vi läser bara tre böcker, sen ska vi sova' eller 'om du inte ligger ner så går mamma' typ. Nu fattar han att rutinen ändras aldrig och när han ska sova så är det bara det som gäller. Snacka med henne och ta några kväller då du verkligen är med och vill vara med på nattningen istället för att sucka och hoppas att ungen sover snart så är hon nog lite mer pigg på att görs vad du vill istället för tvärt om. Gör det mysigt och grisigt helt enkelt.

• Kina79

Jag hade utan att tveka dragit ner rejält på middagssömnen. Antingen bara 30 minuter, bara 20 eller ingen sömn alls under dagen. Ja, det blir skitjobbigt i några dagar innan de ställer om sig, men jag tycker helt klart det är värt det mot att de blir tröttare på kvällarna.

och sen också att vara tråkig när de ska somna. Först kanske läsa, sjunga, prata, kramas eller vad nii nu vill göra och sen vara tråkig. Och bestämd. Sparkar hon dig, gå ut! Slår hon dig - gå ut! Skriker hon - gå ut! Osv.

Och angående att hon blir superarg när man väcker henne på dagtid, det gå över. Hellre en sur och grinig unge på em, som man kanske får muta lite, än hopplösa läggningar.

Men detta är ju bara vad jag tycker och vad som har funkar hos oss.

Take it or leave it!

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Mellanmjölkens land

När vi hoppat över dagsömnen har det ju bara blivit värre vilket är anledningen till varför vi tvekar att göra nått sånt. 1h glad unge är trots allt trevligare än 2h hysteriskt skrikande unge.

• Kina79

Hur länge har ni testat att antingen korta ner eller ta bort dagsvilan? För det tar ju nästan en vecka att vänja sig vid att vara utan vilan .

Lycka till!

• gemigsinnesro

Har också en tjej på 27 månader som verkligen behöver sin middagssömn samtidigt som hon började dra ut på läggningarna i timtal nu när det blev sommartid. Jag hörde talas om en godnattsaga och i den sagan är det invävt lite avslappningstekniker bland annat. Jag trodde faktiskt inte alls på att boken skulle hjälpa men desperat som jag var så köpte jag den -och hör och häpna-i en veckas tid har hon somnat så gott varje gång jag läst sagan.
    Boken har lite konstig meningsuppbyggnad och man ska läsa den lite varierat, ibland betona ord eller meningar och ibland läsa lugnt och långsamt. Det står hur man ska läsa den i början av boken.  Är du intresserad så heter boken "kaninen som inte kunde somna- en annorlunda godnattsaga.

Svar på tråden Hur får vi 2åringen att somna utan att läggningen pågår i 1-2h?