Hur ska jag bemöta 11-årig bonus...?
Hej
Jag vet snart varken ut eller in.
Har en sambo med två barn, 8 och 11. Har själv två barn något yngre.
Mitt problem är att jag har så svårt att bemöta hans äldsta dotter som är ganska tydlig med att hon inte tycker om mig. Eller hon kan nog göra det ibland, men ffa när de kommer från sin mamma så känner jag hur arg hon är och hur illa hon tycker om att jag är där.
Det tar sig olika uttryck, oftast inte rakt ut att hon säger att hon tycker illa om mej utan hon visar det med att vara uppkäftig, ignorera det jag säger, hugga på det jag gör eller säger osv.. Inget konstigt, det är svårare att säga rakt ut vad man känner såklart.
Jag blir väldigt påverkad, önskar jag bara kunde strunta i det och vara mej själv men jag är dålig på det. Jag går undan, drar mig till mina egna barn som jag känner mig trygg med, vill inte bemöta henne utan undviker. Detta får ju då till följd att hon tycker ännu sämre om mej och säger till pappan (för att inte tala om mamman) hur svårt hon har det med mej och att jag behandlar henne illa och orättvist. Så kommer han och undrar varför jag är dum mot dottern. Det blir som ett ekorrhjul.
Ibland är det bättre, oftast när hon varit hos oss ett tag och när hennes mamma är soft med oss, då är det en helt annan tjej och vi kan prata och ha trevligt ihop.
jag är så osäker i det här, hur ska jag prata med henne, nånting måste jag ju göra. är livrädd för att det ska bli fe och så går hon till sin mamma och så blir jag ännu mer bad guy. (I bakgrunden ligger en ganska jobbig sist mellan föräldrarna där mamman under det senaste året kört en kampanj att hon vill flytta med det äldre barnet ca 100 mil bort).
Hjälp mej med råd ni kloka som har bra erfarenheter!