• MCooper

Liten viktökning mellan 4-7 månader - amningens "fel"?

Mitt barn har bara gått upp 400g mellan 4,5 och 7 månaders ålder - 200g av dem på två månader mellan 5 och 7 månaders ålder.
    Längden har ökat, men bara lite så att han har dalat 1,5 kurva.
    Han var 4300g när han föddes och gick upp väldigt bra i början. Nu väger han 9200.

Är det detta som menas med amningspuckel?!
    Jag är inte direkt orolig för han verkar må bra, men berörd är jag ju naturligtvis.
    Han ammar mest - speciellt mycket på natten. Han äter lite plockmat, men ingen gröt/välling.
    Idag har han exempelvis fått i sig:
    Brödbitar med ost - ca 7-8 st småbitar
    Blodpudding - 4-5 småbitar
    4-5 skedar barnmat från burk.

Bvc menar på att jag skall dra ned på amningstillfällena för att få honom att äta mer. De menar också på att jag skulle kunna sluta nattamma,

Jag vet inte riktigt om jag håller med! Vad tycker ni som vet mycket om sådant här?

• Svar på tråden Liten viktökning mellan 4-7 månader - amningens "fel"?
  • lövet2

Så länge han faktiskt går upp i vikt, så skulle jag inte alls börja mixtra med maten. För det första så följer inte ammade barn BVC:s kurvor, och för det andra så är det mycket vanligt att barn går upp långsammare i vikt när man börjar med smakportioner. Ungarna äter helt enkelt inte lika effektivt av den fasta födan.

9200 g vid 7 månader är inte heller direkt någon undervikt ...

• micksaan

Du behöver inte oroa dig tycker jag så länge han är nöjd och välmående. Min flicka föddes 4395 gr och vägde nu på 1 årskontrollen 9555 gr. :)

• MCooper

Nä, min spontana reaktion var detsamma. Han är ju såklart inte direkt undernärd med sina 9 kg,

Dock så känner jag att jag har dålig koll på hur man skall se på längdutvecklingen. "Så länge de växer som de ska på längden så är allt okej" är nåt jag hör i bakhuvudet.. Stämmer det? Och isf vad påvisar hans dalande kurva?

• cloudberry79

Han är ju faktiskt ganska stor Helammade barn hamnar ofta på en platå, en sk amningspuckel som inte ersättningsmatade barn brukar landa på. Kolla WHOs kurvor om du känner dig orolig, men jag tycker det är ett konstigt råd att du ska ta bort mat för att han ska gå upp mer i vikt... Jag har som tur är ett toppenBVC som vet allt om amningspucklar och WHO-kurvor. De menar också att så länge barnen växer på längden, är pigga, utvecklas som de ska och verkar må bra så är inte viktkurvan särskilt viktig!

(M)amma till V -07 och E -12
  • MCooper

Har tittat på WHO-kurvan i en app i iphonen. Han dalar lite på den kurvan med (en halv), men inte lika mycket som på den på bvc förstås.

Ja, jag håller med. Känns inte så smart att "svälta" för att få han att äta mer. De liknade fri amning vid den här åldern med en vuxen som småäter mellan måltiderna - inte helt hundra % korrekt eller?! Inte är det det som jag har fått lära mig iaf, men jag är bara självlärd, ej fullärd!

• cloudberry79

Personligen tycker jag din BVC-sköterska är ett pucko, men det är ju min högst personliga åsikt Spädbarn vill ju inte ammas för att de är uttråkade eller småsugna utan för att de faktiskt har ett behov av det. Alltså, allt ett så här litet barn gör är ju styrt av instinkt och behov, så jag förstår inte varför man ska gå emot de instinkterna. Fortsätt erbjuda mat och amma före/efter måltiderna så kommer det nog faktiskt att gå alldeles utmärkt! På Amningshjälpens sida på Facebook finns det jättebra stöd att få och mycket amningskunniga människor, rekommenderas varmt! 

(M)amma till V -07 och E -12
  • keron
    cloudberry79 skrev 2013-04-08 20:34:50 följande:
    Personligen tycker jag din BVC-sköterska är ett pucko, men det är ju min högst personliga åsikt Spädbarn vill ju inte ammas för att de är uttråkade eller småsugna utan för att de faktiskt har ett behov av det. Alltså, allt ett så här litet barn gör är ju styrt av instinkt och behov, så jag förstår inte varför man ska gå emot de instinkterna. Fortsätt erbjuda mat och amma före/efter måltiderna så kommer det nog faktiskt att gå alldeles utmärkt! På Amningshjälpens sida på Facebook finns det jättebra stöd att få och mycket amningskunniga människor, rekommenderas varmt! 
    Jag tycker också att din BVC-sköterska är ett pucko TS!
  • MCooper

Tack för tips om Amningshjälpen. De hade jag totalt glömt bort!

haha, åsikter är vad jag efterfrågade ;)

Svar på tråden Liten viktökning mellan 4-7 månader - amningens "fel"?