• PolyPond

Gris är inte orent

Varför vill man underhålla en sådan myt som att gris är "orent"?

En gång i tiden fanns det skäl att vara försiktig med att äta exempelvis gris, då grisen kan ha parasiter. Idag kan vi så pass mycket om hygien att detta inte längre är relevant. Ändå underhålls myten. Varför?

(Ja, jag tycker man skall kritisera religiösa tokerier. Detta är en av många.)

Till dig som tänker skriva: Det här är inte en tråd om islamhat eller skäl till att kritisera invandring etcetera. Den här tråden handlar om det irrationella med att inte äta gris när man äter annat kött, ingenting annat. 

• Svar på tråden Gris är inte orent
  • PolyPond
    Madeleine de Scudéry skrev 2013-04-10 15:30:14 följande:
    Pratar du om att det inte är relevant i Sverige, eller i alla länder?
    I Sverige och i många länder. Där det fortfarande råder okunskap och sämre hygien kan det vara poäng att välja bort vissa livsmedel. Göra sushimi utan frys är ingen höjdare heller.
  • Madeleine de Scudéry
    PolyPond skrev 2013-04-10 15:32:06 följande:
    I Sverige och i många länder. Där det fortfarande råder okunskap och sämre hygien kan det vara poäng att välja bort vissa livsmedel. Göra sushimi utan frys är ingen höjdare heller.
    Okej.
    Men det är väl väldigt mycket kulturellt. Ungefär som vi här i Sverige kanske skulle anse att råttor var orent.
  • PolyPond

Det är ju inget skäl att inte diskutera saken. Om råttkött är tjänligt som människoföda (vilket jag antar att det är, men är tveksam till smaken) så är det väl värt att diskutera. Kuturella och religiösa yttringar som bygger enbart på känsla bör alltid diskuteras och ifrågasättas.

• greenpower
    Reggad skrev 2013-04-10 18:35:10 följande:
    Hund är inte heller orent. Inte katt heller.
    Ät!

*suck*
    Hund vill jag faktiskt smaka, katt däremot, njaa, jag har flera katter själv så det skulle kännas aning konstigt att äta egna familjemedlemmar.

• Alby

Många läkare på mitt jobb säger att man inte ska äta gris eftersom deras anatomi är för lik våran och att de inte är bra.

• PolyPond
    Alby skrev 2013-04-11 13:57:56 följande:
    Många läkare på mitt jobb säger att man inte ska äta gris eftersom deras anatomi är för lik våran och att de inte är bra.
    Det är ju ren bullshit.
  • FrokenF89
    PolyPond skrev 2013-04-10 14:04:41 följande:
    Varför vill man underhålla en sådan myt som att gris är "orent"?

En gång i tiden fanns det skäl att vara försiktig med att äta exempelvis gris, då grisen kan ha parasiter. Idag kan vi så pass mycket om hygien att detta inte längre är relevant. Ändå underhålls myten. Varför?

(Ja, jag tycker man skall kritisera religiösa tokerier. Detta är en av många.)

Till dig som tänker skriva: Det här är inte en tråd om islamhat eller skäl till att kritisera invandring etcetera. Den här tråden handlar om det irrationella med att inte äta gris när man äter annat kött, ingenting annat. 
    Om grisen inte är tillagad ordentligt så kan man bli väldigt sjuk. Det lever parasiter i grisköttet men de dör när köttet är tillagat och det är därför det är viktigt att tillagningen genomförs ordentligt. Griskött är även svårare för kroppen att bryta ned. 
  • PolyPond
    FrokenF89 skrev 2013-04-12 12:34:23 följande:
    Om grisen inte är tillagad ordentligt så kan man bli väldigt sjuk. Det lever parasiter i grisköttet men de dör när köttet är tillagat och det är därför det är viktigt att tillagningen genomförs ordentligt. Griskött är även svårare för kroppen att bryta ned. 
    Eftersom vi vet hur man tillagar gris är detta ingen fara alls. Fåglar har salmonellaproblem och lite annat som gör att hanteringen av dem också är av största vikt. Det gör inte köttet oätligt eller orent.

Gris är miljömässigt något bättre än ko.
  • FrokenF89
    PolyPond skrev 2013-04-12 12:41:24 följande:
    Eftersom vi vet hur man tillagar gris är detta ingen fara alls. Fåglar har salmonellaproblem och lite annat som gör att hanteringen av dem också är av största vikt. Det gör inte köttet oätligt eller orent.

Gris är miljömässigt något bättre än ko.
    Ja, absolut, har inga invändningar mot detta.. Men sådana saker lever gärna vidare länge för folk som har lärt sig en sak tidigare fortsätter hålla dessa vid liv. 
  • hallontroll

Jag tycker att griskött luktar illa och smakar illa , skulle aldrig äta gris.

Svar på tråden Gris är inte orent