• Barbamama08

Hur byter ni blöja på era vildingar?

Min ettåring är fullständigt galen här hemma och kan inte vara still en sekund. Skötbordet togs bort vid 4 mån eller så efter att hon höll på att ramla ned från det. Jag började då byta på golvet men det blev ju lite jobbigt det med efter några mån när hon bara slet sig loss för att krypa därifrån. Då flyttade jag ut alla blöjor och våtservetter till vardagsrummet där en tv-bänk har fått fungera som skötplats. Det har fungerat bra att låta henne stå och luta sig mot det och titta på tv:n/hålla på med leksaker/slå sönder tv-boxen/rycka ut alla våtservetter från lådan fram tills nu när hon inte vill stå där heller. Jag hinner knappt sätta mig på golvet innan hon är på väg någon annanstans (hon kryper fortfarande). Det är jättejobbigt att byta bajsblöjor på det här sättet. Det slutar alltid med att jag får ta tag i henne hårt i ena benet medan hon skriker och försöker rycka sig loss för att torka. Men på dagis går det minsann bra att ligga snällt och stilla på skötbordet! Hur gör ni hos er?

• Svar på tråden Hur byter ni blöja på era vildingar?
  • Barbamama08

Ja min mamma kör också med handfatsvarianten när hon är där. Enligt min mamma har hon accepterar det också och tycker t.o.m att det är helt ok. Egentligen tycker jag att det känns ganska äckligt att göra på det sättet, men ska ändå kolla om det går att göra så imorgon. Badrummet var nyrenoverat när jag flyttade in och handfatet är lite...funky konstruerat.

Tänkte även testa det där med tvättkorgarna som någon skrev. Hon har precis återupptäckt gåstolen så det kan ju vara något.

• Liffan

Här kände jag att jag kan bidra... När min dotter var som vildast och svårast att byta blöja på (9-14 mån) så stod jag upp och hon låg i famnen, på vänsterarmen kanske mer, med ryggen mot mitt bröst/mage (lite sådär som man bär dem nör de är små och har ont i magen) och höll det övre benet i ett fast grepp med vänster hand. Jag kunde då hålla ut henne lite från kroppen för att undvika bajs på mig. I det greppet kunde hon inte ta sig loss och jag fick av blöjan och kunde göra rent ordentligt. Bäst var det med en spegel framför så att jag såg ordentligt. Därefter trädde jag en byxblöja över benen ( börja med det undre benet som hänger löst i luften) och ta sedan det andra benet. Därefter satte jag ner henne och drog upp den snabbt som attans.

Nu kan hon ligga på skötbord igen vilket inte var möjligt (för mig) mellan 4-14 mån.

Pröva!!

• Liffan

Högerhanden frigörs alltså och det är den som man kan arbeta mer. Och var glad att hon är lätt, min dotter är en stor och lång tjej så det krävdes en del styrka...

• auo

läger henne på magen över mina knäna . så tar av blöjja . om det är bajs ska hon sitta över handfatet.. men sen ska vanlig kissblöjja bort och  då snabbt tar jag ny på .. så kan man även kolla tempen bäst med . vi använder bara byxblöjjor . 

• NinaD

Hej! Vi fick samma problem väldigt tidigt med vår son. Nu är han över året och varje gång han har bajsat (vilket sker 1-2 ggr/dag nu), så ställer jag ned honom i badkaret och spolar av honom. Det går mycket fortare att göra så, än att ha denna kamp varje gång. 

• Bollen2

Min pojk har varit så länge. Han har nu fyllt två. Har nästan alltid varit en kamp. Det brukar gå lättast om vi är två, en håller och försöker busa så det inte bara blir skrik och gråt och det andra försöker byta snabbt. Ibland enklare att ha honom på magen när jag byter bajsblöja, men lätt att det blir kladd.. Ibland står han upp när jag byter ibland går det lättare särskilt om han får hålla något "förbjudet" samtidigt.. De tycker även det är svårt att byta på dagis..

• Runalisa77

Min ettåriga tjej har samma problem med att ligga stilla. Jag har inte kommit åt att tvätta rumpan ordentligt! Så jag låter henne ligga i mitt knä och greja med en "jätterolig" leksak det funkar och nu kommer jag åt att tvätta rent! Och gör nu inte ont i rumpan.

• lantisen02
    Cornellia skrev 2013-04-11 01:26:52 följande:

Vi ett års ålder var sonen helt galen att byta på, men vi envisades att han skulle ligga still på skötbordet, och nu (18 mån) gör han faktiskt det. 

Jag tycker det är skitsvårt att byta stående, för att få blöjan att sitta bra måste man ju "vika ut" benen, och det är ju i princip omöjligt när dom står.  

Precis så gjorde, vi har haft som regel att på skötbordet ligger man på rygg. Han får alltid ha nått att leka med så de går bra faktiskt! Men han testar oss såklart, men vi är mkt konsekventa på detta.
  • pingeming

Min dotter är med rätt vild och omöjlig att byta på, sambon brukar ställa henne i badkaret och duscha av henne när hon bajsat och oftast han som byter bajsblöjorna faktiskt :)

• minerva123

Vår nu 1,5-åring har inte legat på rygg på skötbordet sedan han var 5-6 månader. Leksaker, sånger och mutor funkar kanske 10 sekunder... Är imponerad över att det överhuvudtaget finns barn som kan ligga ner stilla i flera minuter! Tålamodet är kort och energinivån är hög på honom om man säger så. Numera lägger vi mobilen på toalocket och han får stå och titta på youtubeklipp (typ Babblarna och liknande) under den tid det tar att byta bajsblöja. Funkar superbra utan bråk och tvång! Kissblöjor byter vi oftast i farten uppdelat i flera moment - riva av den gamla blöjan, han får springa runt lite, på med den nya, springa runt, kolla snoppen, springa runt... ja, puh.

Svar på tråden Hur byter ni blöja på era vildingar?