• Barbamama08

Hur byter ni blöja på era vildingar?

Min ettåring är fullständigt galen här hemma och kan inte vara still en sekund. Skötbordet togs bort vid 4 mån eller så efter att hon höll på att ramla ned från det. Jag började då byta på golvet men det blev ju lite jobbigt det med efter några mån när hon bara slet sig loss för att krypa därifrån. Då flyttade jag ut alla blöjor och våtservetter till vardagsrummet där en tv-bänk har fått fungera som skötplats. Det har fungerat bra att låta henne stå och luta sig mot det och titta på tv:n/hålla på med leksaker/slå sönder tv-boxen/rycka ut alla våtservetter från lådan fram tills nu när hon inte vill stå där heller. Jag hinner knappt sätta mig på golvet innan hon är på väg någon annanstans (hon kryper fortfarande). Det är jättejobbigt att byta bajsblöjor på det här sättet. Det slutar alltid med att jag får ta tag i henne hårt i ena benet medan hon skriker och försöker rycka sig loss för att torka. Men på dagis går det minsann bra att ligga snällt och stilla på skötbordet! Hur gör ni hos er?

• Svar på tråden Hur byter ni blöja på era vildingar?
  • Chocoholica

Hmmm... Om du testar att lägga en handduk på sängen och ger henne en leksak att roa sig med medan du byter?

• Pissenisse

Jag sätter våran lille i knät och drar på en byxblöja snabbt som tusan. Bajsblöjor är svårare eftersom man måste göra rent också så då ställer jag honom i den stora vasken innan jag drar av blöjan och spolar rent. Men visst har det hamnat bajs lite här och där. Längtar tills det går att be honom vara still i några sekunder...

• Apopan

Min kille har skrikit och sprattlat varje blöjbyte då en försökt ha honom liggandes (leksaker sket han fullständigt i, var som blockerad) från dag ett!. Som tur är så började han stå med stöd tidigt, så vi har kört som du, ståendes lite överallt i huset och så byxblöjor. När han har bajsat blir det dock badrummet (ståendes) och det är nästan alltid under stor protest fortfarande såhär 16månader efter att han föddes. Men så är det bara en av hundra saker han fått för sig är hemskast i världen, så en är van :P

Har märkt att det går som bäst om han inte är det minsta beredd på vad som kommer hända. Han får inte ens se blöjan innan. Byxorna kan en ta av en stund innan, låta honom vara utan en stund för att sedan smyga sig på med blöja. Då har han oftast inte hunnit få ett spel över blöjbytet. Likadant har jag kört med kläder, där han kör samma grej. Nu har det dock blivit lite bättre på den fronten, och nu är det kanske bara var 3e av/påklädning som är fylld av skrik ^^

• Barbamama08

Jag brukar alltid ha en byxblöja och en vanlig blöja i beredskap. För OM hon skulle få för sig att stå still i mer än 2 sek så är det ju lättare att sätta på en vanlig blöja i så fall så slipper man lyfta hennes ben. Men oftast blir det byxblöjorna då.

Menar du min säng? Det funkar tyvärr inte, hon rullar bara över och sätter full fart mot kanten. Samma sak när jag försöker ha henne i soffan ett tag. Hon är väldigt liten och spänstig (inte ens 8 kg på ettårskontrollen), tror det är det som gör att hon har lätt att vara så snabb i rörelserna.

Har bara en duschkabin i badrummet så där funkar det tyvärr inte heller.

• Bling1975

Skötbordet med riktigt höga kanter och massor med roliga "mutor" i form av mina saker (typ mobil eller annat hon vanligtvis inte får) fungerar oftast på vår vilda 1-åring. Det kan dock bli en kamp som slutar i bajs överallt, är vi hemma båda två så händer det att vi hjälps åt med bajsblöjorna. På golvet eller i sängen hinner hon inte ens landa på rygg innan hon har snurrat runt och dragit iväg i världens fart. 

• Cornellia

Vi ett års ålder var sonen helt galen att byta på, men vi envisades att han skulle ligga still på skötbordet, och nu (18 mån) gör han faktiskt det. 

Jag tycker det är skitsvårt att byta stående, för att få blöjan att sitta bra måste man ju "vika ut" benen, och det är ju i princip omöjligt när dom står.  

• Vinterankan

Jag har ställt upp en trekant med gåstol som har aktivitetsbricka rakt fram och sedan en tvättkorg på varje sida. Ställer han mot gåstolen och hoppas att han leker med den. Om han lessnar så brukar han roa sig med att slita ut kläder från tvättkorgen en stund. Det svåra är när han vill sätta sig ner. Då finns inget annat att göra än att lägga honom över benet och hålla fast med ena armen, men det gillar han verkligen inte. Och självklart byxblöja.

• Killerhillary

Vad skönt att höra att det är fler som får svettas vid blöjbyten trots att man försökt alla mutor/distraktioner/knep/etc in the book. 

• daimstrut

Hos oss har det funkat att hålla med en hand runt magen och tvätta bakifrån över handfatet vid bajsblöja med servetter i andra handen. Beror på hur handfatet ser ut om det funkar bra. Vi har en stor bänk runt handfatet som de kunnat stå med fötterna lite på. Kanske inte så fräscht men det hamnar oftast inget bajs i själva handfatet, det händer såklart ibland men då får man ju tvätta noga efteråt bara.

• puppi

Jag stället sonen på toaletten (som är placerad bredvid handfatet), tar av blöjan, lyfter upp honom så han sitter på handfatskanten och tvättar honom. Ställer sedan ner honom på toaletten och torkar honom och sätter sedan på honom en blöja (up&go). Hur enkelt som helst.

Nu för tiden är det rätt t o m spännande att sitta på handfatet och kika mellan benen och spana in snoppen ;)

Svar på tråden Hur byter ni blöja på era vildingar?