• ollev

Gör min moder rätt?

Hejsan,

Jag har en jobbig sak att dela med mig av som jag hoppas jag kan få lite synpunkter/åsikter om.
    Det är så himla mycket att förklarar för det har pågått så länge men jag ska göra mitt bästa & ursäkta eventuella stavfel mm.

Nu är det såhär att jag är en kille på 20 år, för tillfället arbetslös och bor hemma med min mor & min lillasyster.
    Jag har en flickvän som jag har varit förlovad med i lite mer än två år(tillsammans i 3år).
    Det som nu är problemet är att min mor inte kan acceptera min flickvän, notera att flickvännen har aldrig gjort/sagt något illa till min mor utan det är bara ren kallhet från mors håll.

Det stora problemet är att flickvännen inte får vara hos mig/hälsa på, en gång i veckan drygt får hon komma och sova sedan så är det tvärstopp. När vi väl är hela familjen+tjejen så är väl mor rätt så trevlig, men då man väl frågar om flickvännen får komma förbi så är det tvärstopp utan som helst anledning.

Ifrågasätter jag hennes beslut så blir jag straffad med eventuellt körförbud=jag får inte fara dit heller.
    Jag ska inte bara skylla och skylla eftersom jag vill ha en ärlig åsikt eftersom jag är så trött på detta beteende.

Vi har faktiskt förut spenderat en hel del hos oss, alltså umgåtts mest här och det har nog mor tyckt varit riktigt tungt, eftersom hennes argument är att flickvännen använder t.ex våra handdukar/duschkräm/toapapper/smör/sylt, ja you name it. Allt som mor har köpt får nästan inte flickvännen röra eftersom det är en kostnad. 
    Notera nu att jag får äta hur mycket jag vill hos svärmor, låna deras bil.. ja det är som att vara hemma.

Varför vi nu spenderar mest tid hemma hos mig är för att det finns mer att göra här, eftersom att svärmor bor oerhört litet, finns ingen dator & bara en tjock-tv med VHS, så det är ju ganska självklart vart vi ska vara, eller hur?

Sen så finns det en bidragande faktor som gör så att vi hellre är hos mig, svärmor är väldigt otrevlig i sättet mot min flickvän. Nästan varje dag så blir hon psykiskt "misshandlad?" mm. Jag behöver nog inte gå in så djupgående utan ni förstår nog hur jag menar.
    Detta gör också så att flickvännen vill komma hit ibland då & då men även fast jag förklarar att flickvännen är jätteledsen så får hon inte komma till oss för mor "känner inte för det". (Än en gång utan att ge anledning).

Vad tycker ni om detta? jag har vänner som aldrig har upplevt detta & tycker det är ganska sjukt. Men jag vill även höra vad ni har att säga, är detta normalt eller vad säger ni..? hur ska jag kunna gå tillväga för att fixa den här soppan. Tro mig, jag har pratat med henne ett flertal gånger & offrat mig att göra sysslor/betalat för att få umgås med min flickvän men inte så låga/sjuka grejor fungerar.
    Notera att hon säger att hon absolut inte har någonting emot Flickvännen.

Jag kan även bifoga en bild från ett sms jag skickade idag, då jag har legat sjuk hela veckan så frågade jag mor om flickvännen fick komma ikväll någongång och stanna till på söndag.

Tack så hemskt mycket på förhand för ni har orkat läsa igenom min text, det är väldigt mycket och kanske en aning osammanhängande.
  • Svar på tråden Gör min moder rätt?
  • ollev
    Gonee skrev 2013-04-12 15:15:47 följande:
    Tyvärr händer sånt ibland och du kan inget göra så länge du bor där om hon nu aldrig ändrar sig. Kan inte du och flickvännen skaffa något eget? Kan va svårt att få lägenhet utan jobb. Men ibland kan de gå. Ni kanske kan få hjälp med det. Du mår inte bra hemma och inte hon heller. Så lösningen är väl att ni båda försöker lista ut nästa steg. Utan din mammas hjälp. För tydligen vill hon inte ha din tjej där. Hur gammal är hon?
    Absolut, vi ville flytta men mor hade inte råd att bo kvar i lägenheten så därför valde jag att stanna kvar & betala så mycket hyra.
  • ollev
    Gonee skrev 2013-04-12 15:15:47 följande:
    Tyvärr händer sånt ibland och du kan inget göra så länge du bor där om hon nu aldrig ändrar sig. Kan inte du och flickvännen skaffa något eget? Kan va svårt att få lägenhet utan jobb. Men ibland kan de gå. Ni kanske kan få hjälp med det. Du mår inte bra hemma och inte hon heller. Så lösningen är väl att ni båda försöker lista ut nästa steg. Utan din mammas hjälp. För tydligen vill hon inte ha din tjej där. Hur gammal är hon?
    Hon är 50+
  • qwzy

Kanske kan fråga om det skulle göra någon skillnad om flickvännen tar med saker hemifrån/köper nytt som enligt din mamma kostar. Det låter ju som att du gör henne en tjänst genom att bo kvar hemma och då kan hon ju försöka behandla dig som en inneboende vuxen individ istället för en fortfarande hemmaboende arbetslös ungdom. Men då förutsätter jag att du tar ditt ansvar hemma med städning osv. 

• ollev
    qwzy skrev 2013-04-12 15:25:17 följande:
    Kanske kan fråga om det skulle göra någon skillnad om flickvännen tar med saker hemifrån/köper nytt som enligt din mamma kostar. Det låter ju som att du gör henne en tjänst genom att bo kvar hemma och då kan hon ju försöka behandla dig som en inneboende vuxen individ istället för en fortfarande hemmaboende arbetslös ungdom. Men då förutsätter jag att du tar ditt ansvar hemma med städning osv. 
    Det håller jag med om, jag har sagt att jag gör vadsomhelst. Vadsomhelst för att hon ska få vara hos oss. Men det spelar ingen roll vad jag säger, drar jag upp det blir jag straffad.
  • qwzy
    ollev skrev 2013-04-12 15:30:13 följande:
    Det håller jag med om, jag har sagt att jag gör vadsomhelst. Vadsomhelst för att hon ska få vara hos oss. Men det spelar ingen roll vad jag säger, drar jag upp det blir jag straffad.
    Om du säger till henne att du måste kunna känna dig som en ung vuxen och att om hon inte tillåter det så är du tvungen att flytta, tror du det skulle hjälpa? 
  • ollev
    qwzy skrev 2013-04-12 15:32:56 följande:
    Om du säger till henne att du måste kunna känna dig som en ung vuxen och att om hon inte tillåter det så är du tvungen att flytta, tror du det skulle hjälpa? 
    Det ligger sååå mycket annat runt just det förslaget, så det har aldrig varit riktigt lämpligt p.ga har en lillasyster som skulle komma i kläm mm.

Jag önskar bara att få lite svar/åsikter som jag kanske kan visa för henne så hon börjar förstå att det inte riktigt är okej det hon sysslar med.

Detta är en sak jag aldrig prövat, gå ut om det. 
  • Gonee

Hur skulle de va om din flickväns fick hyra in sig hos er då? Går hon med på de? Att hon flyttar in men att hon precis som du betalar hyra? Kanske inte 4000 som du gör för de är ju ganska mycket när du ända blir behandlad som en 15 årig. Hur gammal är flickvännen menade jag? Så hon inte är för ung gör att flytta hemifrån?

• Tow2Mater
    ollev skrev 2013-04-12 15:15:57 följande:
    Som jag skrev tidigare så betalar jag 4000kr utan min 11.000krs lön till hyra.
    En kille 20 år beräknas till 2 100 kronor per månad i matkostnad (www.kungsbacka.se/sitetemplates/KBInformationPage____86774.aspx) och enligt Institutet för Privatekonomi utgangsforslag ska en arbetande ungdom betala 3900 kr for rum/mat/hyien (deras matkostnad aningen lagre beraknad an ovan). Sa sett till det betalar du for dig, inte for en extra "inneboende" flickvan. Sen kan man ju diskutera om det ar tillrackligt baserat pa en 11000 kr lon (A-kassa?), och vilka andra utgifter bade du och din mamma har. Sen att du erbjudit dig att betala mer for flickvannen, det ar ju bra.

Kanske det ar dags din mamam hittar billigare boende ocksa.
  • ollev
    Gonee skrev 2013-04-12 15:39:30 följande:
    Hur skulle de va om din flickväns fick hyra in sig hos er då? Går hon med på de? Att hon flyttar in men att hon precis som du betalar hyra? Kanske inte 4000 som du gör för de är ju ganska mycket när du ända blir behandlad som en 15 årig. Hur gammal är flickvännen menade jag? Så hon inte är för ung gör att flytta hemifrån?
    Det skulle mor aldrig gå med på.
    Grejen är att flickvännens mor inte klarar sig själv.. hon är, ja. Hon skulle inte klara sig själv fysiskt/psykiskt, om vi säger så.

Och det handlar inte om att flytta in, det handlar om att få titta förbi någon kväll under veckan. Ibland då mor inte ens är hemma så får flickvännen inte titta förbi.
    Det känns inte som att detta är mitt eller flickvännens fel. Det känns som att mor inte är riktigt frisk om du frågar mig..

Jag har två nära vänner, båda har sig en flickvän var. För dom är det rena drömmen om man jämför med hur det är hoss oss, jag fattar noll.

• qwzy
    ollev skrev 2013-04-12 15:35:44 följande:
    Det ligger sååå mycket annat runt just det förslaget, så det har aldrig varit riktigt lämpligt p.ga har en lillasyster som skulle komma i kläm mm.

Jag önskar bara att få lite svar/åsikter som jag kanske kan visa för henne så hon börjar förstå att det inte riktigt är okej det hon sysslar med.

Okej, ja det kan jag förstå. 
    Om jag var du skulle jag skita i diverse straff hon ger dig. Även om du bor hemma så tycker jag att hon inte har någon rätt att behandla dig så.  :/ 

Om du gör henne en tjänst ekonomiskt sett genom att bo där så måste hon kunna acceptera att du är vuxen. 
  • ungmamma94
    ollev skrev 2013-04-12 15:35:44 följande:

Men det är ju inte rätt heller att du bo där bara för att hon inte har råd att betala hyran. Du tänker på din lillasyster men vadå om du nu hade varit så ung så du fortfarande gått i skolan vad hade hon då gjort? Det kanske är dags tänka efter när hon inte har råd. Dags att skaffa nåt billigare kanske? Annars kanske hon använder det mot dig när du väl står där och vill flytta. Kanske hon som behöver lite krav på sig och du som måste sätta dom. Tänkt på de? Du kan ju inte bo hemma hela livet.
Svar på tråden Gör min moder rätt?