• Anonym

Hur lång tid kan en vårdnadstvist ta? och.. ang umgänget?

Funderar hur lång tid det kan ta i en tvist?

Brukar rätten döma ang umgänget också? Eller måste man ordna med det separat? 

Är det alltid föräldern som stämmer om ensam vårdnad som får betala?  

• Svar på tråden Hur lång tid kan en vårdnadstvist ta? och.. ang umgänget?
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-14 16:16:19 följande:
    Första gången tog det 2 år från det att min man stämde mamman tills dess att vi fick boendet som det handlade om då. Och då skyndade de ändå på det i slutet för att barnet skulle börja skolan på rätt ort. Vi fick allt umgänge reglerat av tingsrätten. Andra gången tog det 5 månader och det var eftersom motparten inte gick att få tag på alls så det gick smidigt och ingen huvudförhandling hölls. Det slutade även den gången till min mans fördel och han fick ensam vårdnad om barnet vid det tillfället.

Anonym skrev 2013-04-14 16:16:19 följande:
    Första gången tog det 2 år från det att min man stämde mamman tills dess att vi fick boendet som det handlade om då. Och då skyndade de ändå på det i slutet för att barnet skulle börja skolan på rätt ort. Vi fick allt umgänge reglerat av tingsrätten. Andra gången tog det 5 månader och det var eftersom motparten inte gick att få tag på alls så det gick smidigt och ingen huvudförhandling hölls. Det slutade även den gången till min mans fördel och han fick ensam vårdnad om barnet vid det tillfället.

Okej. Han stämde alltså på vart barnet skulle bo och inte på vårdnaden?
  • Anonym (inlägg 20)

Japp, eftersom det i det läget skulle ha varit omöjligt att få ensam vårdnad. I det läget var mamman bara olämplig pga att hon inte hade bostad, jobb eller kunde erbjuda barnet den trygghet det behövde. Det var inte tillräckligt för att få ensam vårdnad och han ville att barnet skulle ha en fortsatt bra relation till mamma. Men sen försvann mamman några år senare (frivilligt) och dumpade barnet. Då var det inga problem att begära ensam vårdnad, speciellt då barnet var 14 år och själv ville det.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-04-13 07:31:06 följande:
    Funderar hur lång tid det kan ta i en tvist?Brukar rätten döma ang umgänget också? Eller måste man ordna med det separat? Är det alltid föräldern som stämmer om ensam vårdnad som får betala?  

Ett och ett halvt år.
  • Anonym

Vad är anledningen till att det tar sån tid egentligen?

• Anonym (inlägg 20)

För vår del var det för att motparten förhalade hela tiden, inte dök upp och inte var hemma när familjerätten skulle göra besök för sin utredning.

• Anonym
    Anonym (inlägg 20) skrev 2013-04-15 19:43:11 följande:
    För vår del var det för att motparten förhalade hela tiden, inte dök upp och inte var hemma när familjerätten skulle göra besök för sin utredning.

Anonym (inlägg 20) skrev 2013-04-15 19:43:11 följande:

Hm okej. Visste inte att dom gör hembesök.. Ja jag vet inte alls hur han skulle bete sig. Men som det är nu så struntar han i en massa samtal och sånt iaf.
  • Anonym (inlägg 20)

När de gör en boendeutredning besöker de alltid de två föräldrarna i hemmen när barnet är där för att se hur de har det och beter sig tillsammans med barnet. Man har även samtal på familjerätten tillsammans, enskilt och även barnet har ett samtal enskilt. I alla fall gick det till så när vi gjorde det.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-04-15 18:08:44 följande:
    Vad är anledningen till att det tar sån tid egentligen?

Mpotparten krånglar, vägrar vårdnadsutredning och inställa sig TR och Soc. Det slutade med att jag fick ensam vårdnad.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-16 14:39:47 följande:

Mpotparten krånglar, vägrar vårdnadsutredning och inställa sig TR och Soc. Det slutade med att jag fick ensam vårdnad.

Vad menar du med vårdnadsutredning?
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-16 15:07:45 följande:

Vad menar du med vårdnadsutredning?
    De utreder barnets nuvarande situation, hur hemmiljöerna verkar, hur barnet har det med mamma och med pappa. Vem som bäst kan tillgodose barnets alla rättigheter och behov.
  • Anonym (Zegdeg)

Vår tvist har pågått av och till i över tio år nu. Han släpper inte taget, begär umgänge som han sedan struntar i, ser till att jag får vitesföreläggande och försöker få domstolen att kräva ut detta vite av mej när det är han som inte dyker upp. 

• Anonym
    Anonym skrev 2013-04-16 15:12:40 följande:
    De utreder barnets nuvarande situation, hur hemmiljöerna verkar, hur barnet har det med mamma och med pappa. Vem som bäst kan tillgodose barnets alla rättigheter och behov.

Anonym skrev 2013-04-16 15:12:40 följande:

Okej. Vem gör en sån?? Det skulle jag verkligen vilja att dom gjorde!
  • Anonym

[quote=695! 61454][quote-nick]Anonym (Zegdeg) skrev 2013-04-16 16:02:39 följande:[/quote-nick]Vår tvist har pågått av och till i över tio år nu. Han släpper inte taget, begär umgänge som han sedan struntar i, ser till att jag får vitesföreläggande och försöker få domstolen att kräva ut detta vite av mej när det är han som inte dyker upp. [/quote]

Anonym (Zegdeg) skrev 2013-04-16 16:02:39 följande:
    Vår tvist har pågått av och till i över tio år nu. Han släpper inte taget, begär umgänge som han sedan struntar i, ser till att jag får vitesföreläggande och försöker få domstolen att kräva ut detta vite av mej när det är han som inte dyker upp. 

Å herregud! Stackare:( Vi är inne på 4e veckan och jag är redan helt slut. Han är rädd för att jag ska söka ensam vårdnad men bryr sig inte ett skit om barnen. Minsta har väntat på samtal från honom sen i fredags..
  • Anonym (inlägg 20)
    Anonym skrev 2013-04-16 16:30:33 följande:

Okej. Vem gör en sån?? Det skulle jag verkligen vilja att dom gjorde!

Familjerätten
  • Anonym (insatt)
    Anonym (inlägg 20) skrev 2013-04-18 21:08:00 följande:

Familjerätten
    Men utredningen görs bara om domstolen ber om den ....
Svar på tråden Hur lång tid kan en vårdnadstvist ta? och.. ang umgänget?