I969 skrev 2013-04-13 12:57:55 följande:
Det som Linda skrev i den gamla tråden var : "Jesper Juul säger, "man kan bara uppfostra barn tills de är 5, sen är det bara att skörda frukterna". Inte att man ska sluta vägleda, stötta, leda... men just grunduppfostran är det inte mycket att göra åt efter 5." Jag vet inte var hon läst just det, men jag kan tänka att det finns en viss poäng om det formuleras så att man BEHÖVER bara "uppfostra" tills barnet är 5 (förutsatt att man fått ett förtroendefullt samspel), sen kan man skörda frukterna.
men när man vägleder och stöttar så är det väl också uppfostring? eller är det "bestraffning" eller något annat som man syftar med uppfostring?
Om något händer med förtroendet till föräldern efter 5 års plder t ex att föräldern sticker utan förklaring, vad händer då med den "uppfostringen" ? är den totalförstörd tills barnet är 40 år och kan börja hantera sina känslor igen? Eller finns det möjlighet att det kan finnas en människa eller den andra föräldern den kan känna förtroende för?
Jag blir förbryllad av många världkända pedagoger eller andra människor som säger att det är kört om barnet har nått en viss ålder.
Jag tror att man kan leda ett barn när som helst på ett bra och kärleksfullt spår om man har tid och intresse och passion för det man gör.
Jag säger rinte att grunden fram till barnet är 5 år är oviktig dock utan är tvärtom väldigt viktig.
Men den kommentaren i fråga var väldigt dömmande om det är en förälder som inte har klarat av att ta hand om sitt barn pga diverse problem för att sedan börja bygga upp förtroendet för sitt barn igen under resterande 90 år från 5 års ålder.
Att det påverkar säger jag inte att det inte gör men påverkas det alltid på ett negativt sätt? det tror jag inte alla gånger