• mastiffa

Sluta uppfostra barn vid åldern 5 år

Som rubriken lyder, vad säger ni om den?

En känd Jesper Juul ska ha skrivit så i en av sina "pedagogiska" böcker

Själv höll jag på ramla av  stolen när jag såg vad någon hade skrivit i en gammal tråd från 2012 ang barnuppfostran.

• Svar på tråden Sluta uppfostra barn vid åldern 5 år
  • Rockan

Det är en väldig förenkling att påstå att Juul säger att man ska sluta uppfostra vid fem års ålder. Jag vet inte vad som skrevs ordagrant i den andra tråden, men hursom så är det inte så enkelt.

Egentligen är jag förbannat snäll
  • tundra

Läs böckerna om du ska döma ut hans "pedagogik".

Läs inte några rader i en tråd på FL.

Du framstår som ignorant.

• mastiffa
    Rockan skrev 2013-04-13 12:03:40 följande:
    Det är en väldig förenkling att påstå att Juul säger att man ska sluta uppfostra vid fem års ålder. Jag vet inte vad som skrevs ordagrant i den andra tråden, men hursom så är det inte så enkelt.

Personen i  den andra tråden hade sagt att Jesper Juul säger som så 

- Barn uppfostras fram till åldern 5år därefter så får man skörda sina frukter.

Har du läst Jesper Juul och hur ser du på hans arbete? (nyfiken)

• mastiffa
    tundra skrev 2013-04-13 12:10:39 följande:
    Läs böckerna om du ska döma ut hans "pedagogik".

Läs inte några rader i en tråd på FL.

Du framstår som ignorant.

Jag dömer nog kommentaren om att man uppfostrar sina barn tills åldern 5 år, därefter får man skörda sina frukter.

Den kommentaren i sig är en väldigt märklig kommentar i sig.  Om du tycker den kommentaren är väldigt pedagogisk så får du gärna förklara den för mig.

• Fridayyy

TS, jag fattar inte vad du menar. Allt hänger ju på vad man menar med att uppfostra. Lära sig samspela eller göra som föräldrarna vill?

• lövet2

Jag har läst hans böcker. Det han säger är att när barnen kommer i tonåren, så är det för sent att börja uppfostra. Då ska i stället uppfostran vara färdig, och man får luta sig tillbaka och hoppas på det bästa.
    Han säger inte heller att man ska "överge" ungen i tonåren, utan mer att man ska vara stöd och vägvisare i stället för uppfostrare.

Var "5 år" kommer i från förstår jag inte alls ...

• Flickan och kråkan

Eh, nej så säger verkligen inte Jesper Juul. Du kan ju t.ex. ta och läsa "Konsten att säga nej med gott samvete" som handlar om fostran upp i tonåren. 

• mastiffa
    lövet2 skrev 2013-04-13 12:26:41 följande:
    Jag har läst hans böcker. Det han säger är att när barnen kommer i tonåren, så är det för sent att börja uppfostra. Då ska i stället uppfostran vara färdig, och man får luta sig tillbaka och hoppas på det bästa.
    Han säger inte heller att man ska "överge" ungen i tonåren, utan mer att man ska vara stöd och vägvisare i stället för uppfostrare.

Var "5 år" kommer i från förstår jag inte alls ...
    Tack för förklaringen Lövet2 , läste i en gammal tråd och där hade hen skrivit  att Juul hade skrivit i en av sina böcker att man uppfostrar sina barn tills dem är 5 år och därefter så får man skörda sina frukter. Vilket i mina öron lät väldigt underligt för att vara en världkänd pedagog eller så var den kommentaren menad för att upfostra någon annans syn (ts för tråden då)
  • mastiffa
    Flickan och kråkan skrev 2013-04-13 12:55:46 följande:
    Eh, nej så säger verkligen inte Jesper Juul. Du kan ju t.ex. ta och läsa "Konsten att säga nej med gott samvete" som handlar om fostran upp i tonåren. 
    Är det därifrån den kommenatren kommer ifrån eller är den bara allmänt väldigt bra annars?
  • Flickan och kråkan
    mastiffa skrev 2013-04-13 12:57:52 följande:
    Är det därifrån den kommenatren kommer ifrån eller är den bara allmänt väldigt bra annars?
    Nej, kommentaren kommer inte därifrån. Jag har läst ett par av hans böcker och har inget minne av att ha stött på just den. Jag blir bara så förvånad för jag upplever tvärtom att Juul anser att föräldrar hela tiden ska vara mycket aktiva och närvarande långt efter 5 års ålder. Däremot anser han att det ena bygger på det andra. Man får mer eller mindre problem beroende på hur man mött sitt barn från start.
  • Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2013-04-13 13:04:43 följande:
    Nej, kommentaren kommer inte därifrån. Jag har läst ett par av hans böcker och har inget minne av att ha stött på just den. Jag blir bara så förvånad för jag upplever tvärtom att Juul anser att föräldrar hela tiden ska vara mycket aktiva och närvarande långt efter 5 års ålder. Däremot anser han att det ena bygger på det andra. Man får mer eller mindre problem beroende på hur man mött sitt barn från start.
    Boken handlar om gränssättning och att ett ärligt nej kan vara det bästa man kan ge sitt barn i vissa lägen. I boken diskuteras barn i alla åldrar, även gränssättning när man har tonåringar, så därför förstår jag inte riktigt att han skulle anse att man kan sluta fostra efter 5 års ålder.
  • mastiffa
    I969 skrev 2013-04-13 12:57:55 följande:
    Det som Linda skrev i den gamla tråden var : "Jesper Juul säger, "man kan bara uppfostra barn tills de är 5, sen är det bara att skörda frukterna". Inte att man ska sluta vägleda, stötta, leda... men just grunduppfostran är det inte mycket att göra åt efter 5." Jag vet inte var hon läst just det, men jag kan tänka att det finns en viss poäng om det formuleras så att man BEHÖVER bara "uppfostra" tills barnet är 5 (förutsatt att man fått ett förtroendefullt samspel), sen kan man skörda frukterna.

men när man vägleder och stöttar så är det väl också uppfostring? eller är det "bestraffning" eller något  annat som man syftar med uppfostring?

Om något händer med  förtroendet till föräldern efter 5 års plder t ex att föräldern sticker utan förklaring, vad händer då med den "uppfostringen" ? är den totalförstörd tills barnet är 40 år och kan börja hantera sina känslor igen? Eller finns det möjlighet att det kan finnas en människa eller den andra föräldern den kan känna förtroende för?

Jag blir förbryllad av många världkända pedagoger eller andra människor som säger att det är kört om  barnet har nått en viss ålder. 

Jag tror att man kan leda ett barn när som helst på ett bra och kärleksfullt spår om man har tid och intresse och passion för det man gör.

Jag säger rinte att grunden fram till barnet är 5 år är oviktig dock  utan är tvärtom väldigt viktig.

Men den kommentaren i fråga var väldigt  dömmande om det är en förälder som inte har klarat av att ta hand om sitt barn pga diverse problem för att sedan börja bygga upp förtroendet för sitt barn igen under resterande 90 år från 5 års ålder.

Att det påverkar säger jag inte att det inte gör men påverkas det alltid på ett negativt sätt? det tror jag inte alla gånger

• mastiffa
    Flickan och kråkan skrev 2013-04-13 13:04:43 följande:
    Ok,tack ,det var intressant att höra, jag ska ta och läsa några av böckerna
Svar på tråden Sluta uppfostra barn vid åldern 5 år