Någon mer med barn som är tidig med att äta? Tips på mat jag kan göra?
Hej! Min tjej har just blivit 5 månader (född 5 v för tidigt) och vi försökte introducera smakisar, men det slutar bara med att hon skrek efter mer och mer mat, allt verkar slinka ner. På BVC's inrådan äter hon nu ungefär en halv burk 4 månaders mat per måltid (eller mer, hon äter tills hon inte vill ha mer), hon dricker vatten och bröstmjölk/mjölkersättning till. Hon har tappat sugen för amning lite smått, så jag pumpar lite men försöker att uppmuntra henne att fortsätta :)
Däremot, utbudet av 4 månaders mat är lite smått i våra närmaste affärer, och vår BVC sköterska hade inga konkreta råd om vad jag ska ge henne för mat (förstår ju det, hon är ju inte en barnmatskock ;) ) så finns det några finurliga föräldrar där ute som har tips på mat jag kan fixa åt henne som passar en 4 månaders mage? Hon har ätit potatis, palsternacka, morot och majs (med en liten snutt smör utan salt) och frukt-och-bärpuréer som mango och blåbär, dock försöker vi hålla frukten som dessert och inte servera det varje dag.
Jag har fruktansvärt dålig fantasi och detta är första barnet så hela barnmatsdjungeln är lite överväldigande, finns det några goa kombinationer era små gillar? När började ni smaksätta maten med milda kryddor som dill och persilja? Funderar också på det här med vitlök i maten, är inte det giftigt för barn eller har jag fått det om bakfoten?