• prinsessanadia

Hjälp mig äta rätt!

Har kommit till en punkt då det är dags att börja fundera på vad jag stoppar i mig. Äter alldeles för mycket onyttigt och vill börja äta nyttigt. Känner dock att jag har väldigt dålig koll på nyttiga recept. Skulle gärna vilja ha tips på vad man bör äta till frukost, mellanmål, lunch och middag. Jag vet att ägg och kyckling är nyttigt, osv men vill gärna ha recepttips där hela måltiden är nyttig. 

• Svar på tråden Hjälp mig äta rätt!
  • Elin 885
    prinsessanadia skrev 2013-04-20 14:11:53 följande:
    Jag har är inte heller ute efter att svälta mig, utan få en bra balans i livet vad det gäller mat. Att äta nyttigt men att också kunna unna mig, men inte varje dag. Har också haft en "lättare" ätstörning när jag var yngre där jag i princip inte åt något och fick dåligt samvete om jag åt ett äpple. Slutade alltid med att jag tryckte i mig för att sedan spy upp maten. Det är inte dit jag vill hamna. Som sagt vill jag hitta en bra vana vad det gäller maten :)
    jag hatar att spy så jag spydde inte utan svalt mig :(
    men en morgon så vaknade jag och tänkte såhär kan jag inte hålla på! gick ut till mamma som satt och löste korsord och sa "MAMMA JAG VILL HA EN PIZZA, DUBBEL BOTTEN OCH EXTRA OST" hon satte kaffet i halsen ;).
    nej en bra balans tror jag på också.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • prinsessanadia
    ArgaKillen skrev 2013-04-20 14:07:47 följande:
    Det är en sån fruktansvärd hysteri kring vad man proppar i sig i dagens läge! Följ ett gott råd: Ät allt, men i lagom mängd. Lagom är alltid bäst bord väl svenskar ha lärt sig för länge sen....

Tragiskt!
    Fast vad menas med lagom mängd? Och vad menas med att äta allt? Jag har ätit mycket hel och halvfabrikat men självklart också mycket "vanlig" mat, och jag är inte heller speciellt stor i maten. Sen äter jag sötsaker i princip varje dag, men inte särskilt mycket av det heller. Men eftersom att jag går upp i vikt så får jag i mig med än vad jag gör av med och då är det kanske dags att göra något åt det. 

Varför ses det så negativt att försöka äta bra? Vad jag har sett hittills i tråden så är inte någon rabiat utan helt enkelt försöker tänka på vad man äter, och det anser jag vara bra.
  • prinsessanadia
    Elin 885 skrev 2013-04-20 14:10:04 följande:
    om du har på dig en stegräknare så ser du hur många steg du tar per dag. de råder delade meningar om hur många steg man ska ta och bla bla bla, jag tar mellan 7-10.000 steg om dagen om man räknar med träningen.
    jag är medlem i www.stegklubben.se/ där jag loggar all träning som räknas om till steg och även andra steg jag tar.
    jag har satt att jag ska ta 7.000 steg om dagen och tar jag 8.000 steg en dag så räknar programmet ned att då behöver jag inte ta lika många steg nästa dag osv osv osv, och tränar man mycket så kan man ligga på soffan heeeela helgen ;).
    jag är i grunden ganska lat, så jag kör med detta som en morot.
    det tar ca 6 månader att lägga till en ny vana så du vet, sen ter sig naturligt, då känner man sig konstig i kroppen om man inte får träna. jag blir skit- tjurig om jag inte får träna.
    Kan absolut vara en idé. Jag är ju också väldigt lat och tycker att det är mycket trevligare att sitta i soffan och titta på träningscykeln än att faktiskt använda den. 

Då gäller det helt enkelt att försöka hålla motivationen uppe i 6 måndader :)
  • Elin 885
    prinsessanadia skrev 2013-04-20 14:18:40 följande:
    Kan absolut vara en idé. Jag är ju också väldigt lat och tycker att det är mycket trevligare att sitta i soffan och titta på träningscykeln än att faktiskt använda den. 

Då gäller det helt enkelt att försöka hålla motivationen uppe i 6 måndader :)
    HAHA som jag då ;)
  • Ivanta
    ArgaKillen skrev 2013-04-20 14:07:47 följande:
    Det är en sån fruktansvärd hysteri kring vad man proppar i sig i dagens läge! Följ ett gott råd: Ät allt, men i lagom mängd. Lagom är alltid bäst bord väl svenskar ha lärt sig för länge sen....

Tragiskt!
    Jag har tyvärr svårt för det där med lagom. Lagom för mig blir ofta "aaah vad jag var duktig, men bara liiiite till" Osv osv :)

För mig handlar det enbart om min skitkassa karaktär. 
  • ArgaKillen
    prinsessanadia skrev 2013-04-20 14:15:34 följande:
    Fast vad menas med lagom mängd? Och vad menas med att äta allt? Jag har ätit mycket hel och halvfabrikat men självklart också mycket "vanlig" mat, och jag är inte heller speciellt stor i maten. Sen äter jag sötsaker i princip varje dag, men inte särskilt mycket av det heller. Men eftersom att jag går upp i vikt så får jag i mig med än vad jag gör av med och då är det kanske dags att göra något åt det. 

Varför ses det så negativt att försöka äta bra? Vad jag har sett hittills i tråden så är inte någon rabiat utan helt enkelt försöker tänka på vad man äter, och det anser jag vara bra.

Lagom är ett hel-svenskt ord som många av oss verkar glömt bort innebörden av. Att lära sig vad just lagom betyder i ät-sammanhang är upp till varje enstaka individ under sin uppväxt.

"Vad menas med allt?" - Kan man vara tydligare än vad jag var?

Jag ser inget negativt i att äta bra, att äta bra är att äta lagom mycket av allt! 
    Jag är inte arg, jag är förbannad!
  • carhe

När deet gäller träning så fungerar 10- minutersregeln för mig. Efter 10 minuter ( åtminstone för mig) börjar må- bra-hormonerna komma igång (endorfiner) det dör det lättare att fortsätta de 30 minuter jag föresatt mig.

• prinsessanadia

Tänkte tipsa om vad jag äter ikväll. (Ni får gärna göra detsamma när ni äter något nyttigt. På så vis kan man komma in i tråden och hitta inspiration till vad man ska äta.)

Kallrökt lax, räkor, ett ägg, en tomat, några skivor gurka, lite rödlök och 100 g Keso. (Ca 450 kalorier)

• Elin 885
    prinsessanadia skrev 2013-04-20 19:47:53 följande:
    Tänkte tipsa om vad jag äter ikväll. (Ni får gärna göra detsamma när ni äter något nyttigt. På så vis kan man komma in i tråden och hitta inspiration till vad man ska äta.)

Kallrökt lax, räkor, ett ägg, en tomat, några skivor gurka, lite rödlök och 100 g Keso. (Ca 450 kalorier)
    vi åt laxbiffar (lax, chili, ingefära, lök, salt, peppar, koriander, mynta, vitlök och ett ägg mixat och stekt som biffar) med stekt broccoli (stekt med vitlökspulver, salt och peppar i olivolja), sallad till det bulgur och en kall yoghurtsås.
  • Godnatt
    Elin 885 skrev 2013-04-20 14:01:21 följande:
    svälta tänker jag inte göra, eftersom jag har haft ätstörningar och jag har ingen lust att bli sjuk igen.
    Det är för att du tänkte på din utsida och inte insida. Det är inte därför man ska låta bli att äta något i 3-4 dagar, utan för att få cellerna att gå i reparationsläge. Det är än så länge enbart testat på djur, så jag reserverar mig för fel.
    Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
  • Elin 885

ts du får gärna maila mig här på fl om du har frågor jag har tips mot det mesta =).
    nu ropar dock john blund på mig för vår dejt ;).

• dubbelbubbel

Jag tänkte ungefär som dig men nu är jag inne på min 6:e dag med lchf och det känns bra Lite jobbigt såhär i början att veta vad man ska äta bara. Jag har hittat en sida med massor av recept och där man kan söka på olika ingredienser osv. Du kan ju kolla om det är nåt för dig

www.lchfrecept.com

• MadHatter
    Godnatt skrev 2013-04-20 21:26:56 följande:
    Det är för att du tänkte på din utsida och inte insida. Det är inte därför man ska låta bli att äta något i 3-4 dagar, utan för att få cellerna att gå i reparationsläge. Det är än så länge enbart testat på djur, så jag reserverar mig för fel.

Godnatt skrev 2013-04-20 21:26:56 följande:

Hon tänker förmodligen just på sitt inre. Har man haft ätstörningar är det sällan bra att hålla på med fasta och liknande då det lätt kan trygga fram ohälsosamma beteenden hos den som har en sån bakgrund.
  • Elin 885
    MadHatter skrev 2013-04-20 21:44:10 följande:

Hon tänker förmodligen just på sitt inre. Har man haft ätstörningar är det sällan bra att hålla på med fasta och liknande då det lätt kan trygga fram ohälsosamma beteenden hos den som har en sån bakgrund.
    exakt tack!
    jag vet att börjar jag med konstiga dieter och grejjer så slutar det med att jag blir kocko åt antingen svält eller överätning, så 80/20 funkar bra för mig samt tallriksmodellen men halva tallriken grönsaker. och så lördagsgodiset såklart!! och fredags- popcornen =).
  • prinsessanadia
    dubbelbubbel skrev 2013-04-20 21:33:12 följande:
    Jag tänkte ungefär som dig men nu är jag inne på min 6:e dag med lchf och det känns bra Lite jobbigt såhär i början att veta vad man ska äta bara. Jag har hittat en sida med massor av recept och där man kan söka på olika ingredienser osv. Du kan ju kolla om det är nåt för dig

www.lchfrecept.com
    Har redan försökt med LCHF men tycker inte om att äta så mycket fett. Kunde bara äta så lite innan jag blev illamående så att jag var var konstant hungrig. Sen gillar jag ju godis och vill inte ta bort sockret helt. Jag gillar mer nyttig mat. Olika mat-livsstilar funkar för olika människor. Kul att du har hittat något som du gillar :)
  • prinsessanadia
    Elin 885 skrev 2013-04-20 19:49:59 följande:
    vi åt laxbiffar (lax, chili, ingefära, lök, salt, peppar, koriander, mynta, vitlök och ett ägg mixat och stekt som biffar) med stekt broccoli (stekt med vitlökspulver, salt och peppar i olivolja), sallad till det bulgur och en kall yoghurtsås.
    Det lät jättegott! Tar ni vanlig fryst lax då som ni strimlar?
  • Elin 885
    prinsessanadia skrev 2013-04-21 17:00:59 följande:
    Det lät jättegott! Tar ni vanlig fryst lax då som ni strimlar?
    japp fast tinad ;)
    det blev gott, men det var godare när vi hade räkor och färsk riven ingefära i.
    men helt ok =).
    jag stekte dem hastigt i stekpannan och sen la jag dem på en ungsplåt och så in i ugnen en stund,

här är receptet som jag utgick ifrån:
    www.tasteline.com/Recept/Asiatiska_lax-__rakbollar_med_ingefarsdip

det gjorde vi första gången jag gjorde detta och helvete vad gott det blev!! mer mängd kryddor än i receptet dock.
Svar på tråden Hjälp mig äta rätt!