Hjälp mig äta rätt!
prinsessanadia skrev 2013-04-16 20:59:32 följande:
Har kommit till en punkt då det är dags att börja fundera på vad jag stoppar i mig. Äter alldeles för mycket onyttigt och vill börja äta nyttigt. Känner dock att jag har väldigt dålig koll på nyttiga recept. Skulle gärna vilja ha tips på vad man bör äta till frukost, mellanmål, lunch och middag. Jag vet att ägg och kyckling är nyttigt, osv men vill gärna ha recepttips där hela måltiden är nyttig. det klassiska som att försöka utesluta socker är en bra början.
jag kan tala om hur jag gör, så får du se om det passar dig =).
jag äter enligt 80/20, dvs 80% nyttigt och 20% onyttigt. ge mig mitt lördagsgodis för fan! =).
jag tränar 4-5 ggr i veckan 45-60 min per gång, högintensivt, svett och tårar är det som gäller =).
jag äter 5 mål mat om dagen, frukost, mellis, lunch, mellis, middag.
till mellis är det olika beroende vad som finns hemma, om jag är på språng, vad jag är sugen på etc, men här kommer ett exempel på en mat- och träninsgdag för mig, jag studerar heltid på distans och styr därför min tid själv.
07:00 GOD MORGON, min man väcker mig, jag grymtar lite och går ned till köket. kaffe, smörgås med t ex skinka eller salami eller ibland ost. oftast rostmacka men en grövre variant. kaffe och en olo till (olo är en laktosfri variant av aktivia).
10:00 Nu ska jag snart träna så här tar jag en banan och en olo eller en proteindrink. tar även en drink med aminosyror.
11:00 träning t ex styrketräning 60 min.
12:30 Lunch, vrålhungrig! Jag äter vanlig lagad mat, resterna från gårdagen och så med halva tallriken med grönsaker, tropicana och en kaffe till.
16:00: Mellis: Te, en frukt och en olo eller en proteindrink.
18:00 Middag: Vanlig lagad mat, halva tallriken med grönsaker.
Vi äter vanlig mat i vår familj, inget light- tjaffs eller så och efter tallriksmodellen. ett liv utan pasta går jag inte med på! =).