• Elin 885

Hjälp mig äta rätt!

prinsessanadia skrev 2013-04-16 20:59:32 följande:
    Har kommit till en punkt då det är dags att börja fundera på vad jag stoppar i mig. Äter alldeles för mycket onyttigt och vill börja äta nyttigt. Känner dock att jag har väldigt dålig koll på nyttiga recept. Skulle gärna vilja ha tips på vad man bör äta till frukost, mellanmål, lunch och middag. Jag vet att ägg och kyckling är nyttigt, osv men vill gärna ha recepttips där hela måltiden är nyttig. 
    ´bra att du kommit till insikten själv, för det är svårt att hjälpa någon som inte vill bli hjälpt =).
    det klassiska som att försöka utesluta socker är en bra början.
    jag kan tala om hur jag gör, så får du se om det passar dig =).

jag äter enligt 80/20, dvs 80% nyttigt och 20% onyttigt. ge mig mitt lördagsgodis för fan! =).
    jag tränar 4-5 ggr i veckan 45-60 min per gång, högintensivt, svett och tårar är det som gäller =).
    jag äter 5 mål mat om dagen, frukost, mellis, lunch, mellis, middag.
    till mellis är det olika beroende vad som finns hemma, om jag är på språng, vad jag är sugen på etc, men här kommer ett exempel på en mat- och träninsgdag för mig, jag studerar heltid på distans och styr därför min tid själv.

07:00 GOD MORGON, min man väcker mig, jag grymtar lite och går ned till köket. kaffe, smörgås med t ex skinka eller salami eller ibland ost. oftast rostmacka men en grövre variant. kaffe och en olo till (olo är en laktosfri variant av aktivia).

10:00 Nu ska jag snart träna så här tar jag en banan och en olo eller en proteindrink. tar även en drink med aminosyror.

11:00 träning t ex styrketräning 60 min.

12:30 Lunch, vrålhungrig! Jag äter vanlig lagad mat, resterna från gårdagen och så med halva tallriken med grönsaker, tropicana och en kaffe till.

16:00: Mellis: Te, en frukt och en olo eller en proteindrink.

18:00 Middag: Vanlig lagad mat, halva tallriken med grönsaker.

Vi äter vanlig mat i vår familj, inget light- tjaffs eller så och efter tallriksmodellen. ett liv utan pasta går jag inte med på! =).
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Elin 885
    Ivanta skrev 2013-04-20 13:42:59 följande:
    Har din kropp förändrats mycket av detta? Hur länge har du hållit på?
    Ditt inlägg peppade mig  
    jag har hållit på till och från i många år, gick upp efter två trauman massor i vikt som jag nu tar tag i.
    man kan säga att jag denna gång seriöst försökt sen förra våren, jag har gått ned 20cm i midjan (typ ovanför naveln) och ca 3 kg på vågen (tränar mkt styrketräning).
    så jo det får jag nog säga =).
  • Elin 885
    Ivanta skrev 2013-04-20 13:42:59 följande:
    Har din kropp förändrats mycket av detta? Hur länge har du hållit på?
    Ditt inlägg peppade mig  
    jag gick ned massor när jag hade ätstörning, så det tycker jag inte räknas, men annars är jag kurvig jag har en sådan figur, äpplekropp och har accepterat det.
    kommer aldrig att kunna bli modell- smal så jag satsar på en sund och stark kropp med ett hälsosamt midjemått =).
  • Elin 885
    prinsessanadia skrev 2013-04-20 14:05:39 följande:
    Det där med lördagsgodiset kommer jag nog att köra på, dock kanske inte just på lördagar. Jag vill inte hindra mig själv från att äta något onyttigt överhuvudtaget för då kommer det inte att funka. Men att äta sötsaker näst intill varje dag, som jag tidigare gjort, är något jag vill komma ifrån. 

Det där med träning.. Hatar, hatar,, hatar. Önskar att jag vore en sån där som tycker att det är kul eller åtminstone att det känns skönt när man tränat klart, men jag är inte sån. Min träning har varit icke existerande i ca 15-års tid och jag har därför världens sämsta kondition, men tänkte börja röra på mig lite smått och sen trappa upp. Går jag ut för hårt så tappar jag motivationen för att det blir "för jobbigt". Idag har jag kört 10 minuter powerwalk och 10 minuter i snabbt tempo på träningscykel och är helt slut. Sen ägnar jag dagen åt att springa upp och ned till tvättstugan så det går ju nästan att räkna som träning *Host, host* :P 
    om du har på dig en stegräknare så ser du hur många steg du tar per dag. de råder delade meningar om hur många steg man ska ta och bla bla bla, jag tar mellan 7-10.000 steg om dagen om man räknar med träningen.
    jag är medlem i www.stegklubben.se/ där jag loggar all träning som räknas om till steg och även andra steg jag tar.
    jag har satt att jag ska ta 7.000 steg om dagen och tar jag 8.000 steg en dag så räknar programmet ned att då behöver jag inte ta lika många steg nästa dag osv osv osv, och tränar man mycket så kan man ligga på soffan heeeela helgen ;).
    jag är i grunden ganska lat, så jag kör med detta som en morot.
    det tar ca 6 månader att lägga till en ny vana så du vet, sen ter sig naturligt, då känner man sig konstig i kroppen om man inte får träna. jag blir skit- tjurig om jag inte får träna.
  • Elin 885
    prinsessanadia skrev 2013-04-20 14:07:46 följande:
    Woho! Peppande!
    jo men jag hade ett midjemått på 104cm när jag började ;).
  • Elin 885
    prinsessanadia skrev 2013-04-20 14:11:53 följande:
    Jag har är inte heller ute efter att svälta mig, utan få en bra balans i livet vad det gäller mat. Att äta nyttigt men att också kunna unna mig, men inte varje dag. Har också haft en "lättare" ätstörning när jag var yngre där jag i princip inte åt något och fick dåligt samvete om jag åt ett äpple. Slutade alltid med att jag tryckte i mig för att sedan spy upp maten. Det är inte dit jag vill hamna. Som sagt vill jag hitta en bra vana vad det gäller maten :)
    jag hatar att spy så jag spydde inte utan svalt mig :(
    men en morgon så vaknade jag och tänkte såhär kan jag inte hålla på! gick ut till mamma som satt och löste korsord och sa "MAMMA JAG VILL HA EN PIZZA, DUBBEL BOTTEN OCH EXTRA OST" hon satte kaffet i halsen ;).
    nej en bra balans tror jag på också.
  • Elin 885
    prinsessanadia skrev 2013-04-20 14:18:40 följande:
    Kan absolut vara en idé. Jag är ju också väldigt lat och tycker att det är mycket trevligare att sitta i soffan och titta på träningscykeln än att faktiskt använda den. 

Då gäller det helt enkelt att försöka hålla motivationen uppe i 6 måndader :)
    HAHA som jag då ;)
  • Elin 885
    prinsessanadia skrev 2013-04-20 19:47:53 följande:
    Tänkte tipsa om vad jag äter ikväll. (Ni får gärna göra detsamma när ni äter något nyttigt. På så vis kan man komma in i tråden och hitta inspiration till vad man ska äta.)

Kallrökt lax, räkor, ett ägg, en tomat, några skivor gurka, lite rödlök och 100 g Keso. (Ca 450 kalorier)
    vi åt laxbiffar (lax, chili, ingefära, lök, salt, peppar, koriander, mynta, vitlök och ett ägg mixat och stekt som biffar) med stekt broccoli (stekt med vitlökspulver, salt och peppar i olivolja), sallad till det bulgur och en kall yoghurtsås.
  • Elin 885

ts du får gärna maila mig här på fl om du har frågor jag har tips mot det mesta =).
    nu ropar dock john blund på mig för vår dejt ;).

• Elin 885
    MadHatter skrev 2013-04-20 21:44:10 följande:

Hon tänker förmodligen just på sitt inre. Har man haft ätstörningar är det sällan bra att hålla på med fasta och liknande då det lätt kan trygga fram ohälsosamma beteenden hos den som har en sån bakgrund.
    exakt tack!
    jag vet att börjar jag med konstiga dieter och grejjer så slutar det med att jag blir kocko åt antingen svält eller överätning, så 80/20 funkar bra för mig samt tallriksmodellen men halva tallriken grönsaker. och så lördagsgodiset såklart!! och fredags- popcornen =).
  • Elin 885
    prinsessanadia skrev 2013-04-21 17:00:59 följande:
    Det lät jättegott! Tar ni vanlig fryst lax då som ni strimlar?
    japp fast tinad ;)
    det blev gott, men det var godare när vi hade räkor och färsk riven ingefära i.
    men helt ok =).
    jag stekte dem hastigt i stekpannan och sen la jag dem på en ungsplåt och så in i ugnen en stund,

här är receptet som jag utgick ifrån:
    www.tasteline.com/Recept/Asiatiska_lax-__rakbollar_med_ingefarsdip

det gjorde vi första gången jag gjorde detta och helvete vad gott det blev!! mer mängd kryddor än i receptet dock.
Svar på tråden Hjälp mig äta rätt!