• swallow the big moon

Åka utan eller åka med?

Jag och min man vill åka utomlands i höst en vecka, till något varmt och soligt land. 5 åringen ska följa med men vi har även en 1 1/2 åring som vi funderar på att lämna hemma. Klarar han av att vara utan oss 1 vecka? Vad vinner han mest på att vara nere i solen eller få vara med mormor ( som för övrigt spenderar väldigt mycket tid med sina barnbarn. Den lilla går direkt till mormor när han ser henne och jag "finns" inte längre för honom) vad hade du valt?

• Svar på tråden Åka utan eller åka med?
  • swallow the big moon

Jag har inte bestämt mig åt något håll, då hade resan varit bokad. Vill höra vad ni mammor tycker om alternativen, och även höra folk med erfarenhet! Klart att samvetet påverkas om han skulle vara hemma och därför frågar jag på FL vad erfarenheten säger om små barn på resande fot, precis som jag skrivit " vad mår han bäst av" men eftersom det redan ligger över mina axlar och tynger om han ska med eller ej ( annars hade jag inte frågat oberoende personer) så är det nog bäst att han följer med o vi gör de bästa utav resan hela familjen. Sen tror jag inte att sol och värme är det ultimata för en liten, men är det där jag är så är det nog bäst att han är där.

• Fröken reserverad

Jag hade antingen åkt utan båda barnen eller tagit med båda. Dvs antingen vuxensemester eller familjesemester. 1½åringen kommer nog gilla att få bada och det blir ett roligt minne att prata om sen (även om barnet inte kommer ihåg själv).

Reserverad står för upptagen.
  • Natulcien

Jag hade aldrig lämnat en sån liten så länge!

Självklart är det bättre med sol, värme och mamma/pappa än hemma utan mamma/pappa. Jag tror barnet uppskattar mycket mer att vara med sin familj utomlands. En vecka är superlänge att vara utan sina föräldrar när de är så små.

Och om det är "ensamtid" med äldre barnet som önskas så verkar sån tid ju finnas ganska ofta om nu mormor är barnvakt så ofta och den lilla sover hos henne med jämna mellanrum...? Det behöver man inte en hel vecka för.

• swallow the big moon

Låt mig Poängtera att Lilleman sover inte ofta hos mormor har hänt 2 gånger och i akut mening, tack för svar, de blev genast mycket lättare att ta ett beslut. Tack för er tid

• Margaux

Jag förstår inte varför man ens värderar att lämna en 1,5 åring hemma. De har ju massa utbyte av strandliv och det är fortfarande relativt billigt att ta med dem.....

• Anne69

Jag skulle absolut ta med honom - ni får ett härligt äventyr och minne tillsammans. Dessutom reser han ju nästan gratis eftersom han är så liten.

• Vinterankan

Tänker åka utomlands i höst och då kommer vår son vara 1,5. Tror han kommer tycka det är superkul att traska runt i sanden och vattenbrynet. Vänner som rest med barn i den åldern har sagt att barnen haft kul.

• anonimus

Har flugit själv med 2 barn flera gånger sedan den lila var 2 månader och den stora 2 år (nu 3 och 5 år) Har fungerat hur bra som helst. Både åkt och hälsat på släkten - inte riktigt samma som semester, men åkte sept. 2012 själv med dem till Spanien. In ge problem över huvud taget. Blev så lyckad att årets semester till Spanien redan är bokad!

Inget att tveka om man är 2 vuxna. Barnen trivdes hur bra som helst med solen och möjlighet att bada! 

• Coruscant

Men åh, sol och badsemester skulle väl vara underbart för det yngre barnet?! Hur tänker man som tar med sig ett av två barn? Då blir det ju varken familjesemester eller vuxensemester! Och jag undrar om inte 5-åringen kommer sakna och undra över sitt syskon....

• castafiore

Klart att en ettåring kan få ut massor av en solsemester!
    Vi har haft med båda åra "överallt" sedan de fyllde ett, och det har varit jättebra för alla parter.
    Plus att jag aldrig hade lämnat bort en så liten mer än en natt eller så....

• Dixie

Har vi semester åker barnen med, särskilt en solsemester. Möjligtvis att barnen får vara hemma om jag och mannen skulle åka till en storstad några dagar.

• husbyggemama

När mina båda var 1,5 och nästan sex åkte jag och min mamma till solen med dom. Min man var alltså hemma. Vi hade det underbart! Flög på kvällen så barnen sov hela vägen nästan. Vi solade och badade och gjorde nån utflykt. En bra vagn är naturligtvis ett måste. På kvällarna somnade lilleman i vagnen redan på restaurangen och sen var det bara att lyfta över i sängen när vi kom till hotellet. När båda barnen sov satt mamma och jag på balkongen med ett glas vin och lite god choklad. Sexåringen minns resan men lillebror blir ganska nöjd när vi pratar om att han har flugit en gång. Sen har vi ju kort på det oxå och det är fina minnen för mig. Tycker absolut att båda barnen ska med. Den lilla hänger liksom bara med på allt utan ngt större bekymmer. Trevlig resa hur ni än gör.

• Mercurialis

Vi hade haft barnen med oss på semestern. Något annat alternativ finns inte. Semester är något som vi åker på tillsammans som familj.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • mia maria
    husbyggemama skrev 2013-04-18 09:07:16 följande:
    När mina båda var 1,5 och nästan sex åkte jag och min mamma till solen med dom. Min man var alltså hemma. Vi hade det underbart! Flög på kvällen så barnen sov hela vägen nästan. Vi solade och badade och gjorde nån utflykt. En bra vagn är naturligtvis ett måste. På kvällarna somnade lilleman i vagnen redan på restaurangen och sen var det bara att lyfta över i sängen när vi kom till hotellet. När båda barnen sov satt mamma och jag på balkongen med ett glas vin och lite god choklad. Sexåringen minns resan men lillebror blir ganska nöjd när vi pratar om att han har flugit en gång. Sen har vi ju kort på det oxå och det är fina minnen för mig. Tycker absolut att båda barnen ska med. Den lilla hänger liksom bara med på allt utan ngt större bekymmer. Trevlig resa hur ni än gör.
    Håller med där!

--------------------------------------------------------------------------

Vad skulle vara "bättre" för 1-åringen hos mormor?
    Vad skulle vara "sämre" med att följa med föräldrarna på resan?
    Är det barnet det blir sämre för eller föräldrarna?

Jag har rest ensam med mina två barn flera ggr, sedan yngste var åtta månader.
    har aldrig varit några problem!
    Flygresorna har gått bra oavsett tid på dygnet som vi har flugit, o väl på plats är det ju som hemma - fast borta
    Vi solar o badar vid poolen o havet.
    Strövar omkring. Leker i någon lekpark.
    Äter god mat, slipper diska o städa.
    Lilleman har sovit middag i vagnen o då har jag kunnat ligga o sola.
    Annars ligger jag på en solstol medan lilleman leker i sanden.
    Eller så har han varit med mig på solstolen i skuggan under ett parasoll.

För min del så har jag svårt att se hur ett barn inte skulle må bra av att vara med sina föräldrar, oavsett om de är hemma i Sverige eller någon annanstans.

Svar på tråden Åka utan eller åka med?