• Anonym (Ledsen)

Nu vill han ha varannan vecka, jag tycker barnet är för litet.

Svårt att göra lång historia kort. Men jag och min fd sambo flyttade ifrån varandra i höstas. Han hade då träffat en ny tjej osv och jag bryr mig inte om det faktumet kan jag börja med att säga. Vi hade glidit ifrån varandra och den relationen var beyond repair sedan länge. Vårt barn var vid själva flytten 1½ år. Till saken hör att han inte engagerat sig i barnet över huvud taget det första 1.5 året vilket naturligtvis var en av orsakerna till separation. När han insåg att vi skulle separera på riktigt började han att engagera sig lite i barnet medan vi fortfarande bodde tillsammans.

De första två månaderna så avbokade han flera av de tillfällen då hon skulle sova hos och ha umgänge med honom. Då var det mer spännande att umgås med nya tjejen osv. Jag gjorde ingen stor sak av det, har jag ett barn så får det mer än gärna vara med mig och jag tänker inte bråka om att han ska ha barnet för det bör komma helt av sig självt. Någon månad gick och han började att ha barnet varannan helg tor - sön. Det funkade bra så vi la till en natt i veckan då han inte har henne också. Här börjar barnet visa tecken på att inte må så jättebra, sover dåligt och är jättegnällig och sitter mer eller mindre ihop med mig när hon är hemma, börjar gråta vid dagislämningar och har allmän separationsångest. 

Nu idag får jag ett samtal av pappan att han från i höst ska ha barnet varannan vecka för då ska han flytta ihop med sin tjej (som inte kan få barn och tycker att det är jätteroligt att ha barnet). All luft går ur mig. Jag vill att mitt barn ska må bra, och jag tycker hen är för liten för att bo varannan vecka och vill att hon ska bli några år först. Jag är jätteglad över att de är engagerade och vill ha barnet osv, men jag tycker man ska se till barnets behov och dess bästa och det kanske inte är att spendera varannan vecka med en person som började engagera sig vid 1.5år och dennes nya tjej. Jag vet ju att det är nya tjejen som gör att pappan nu vill ha barnet. 

Ska ringa familjerätten imorgon och höra vad de säger. Men vad har ni för erfarenheter? Vad kan jag göra i detta?  

• Svar på tråden Nu vill han ha varannan vecka, jag tycker barnet är för litet.
  • Anonym (Ledsen)
    Majlisen skrev 2013-04-18 00:07:13 följande:
    En förälder har aldrig rätt till sitt barn. Barnet har rätt till bägge föräldrar och man ska gå i enlighet med barnets bästa. Eftersom barnet reagerat på den extra dagen bör man ta det mer lugnt och backa ett steg. Visst kan man ha vv som mål, men att hålla på och stressa och prompt tycka att man ska ha det till hösten.. Nja.

Prata lugnt igenom allt med fr. Och boka in ett möte där med pappan så ni får diskutera igenom det. Man ska inte vänja in barnet på så sätt så att barnet påverkas negativt. Märker man av en försämring i barnets mående får man backa och försöka igen senare. Varför stressa fram något som uppenbarligen inte är till fördel för barnet och enbart föräldrarna? Tack gode Gud så bryr sig inte fr sig ett dugg om föräldrarna utan sätter barnets mående och behov främst. Tjafs om sin rätt till sitt barn, tycker sånt är trams.
    Pratade med FR imorse och bokade in en tid. Känns mycket bättre att ha pratat med dem! Känns som om hon var väldigt vettig och att det är barnets bästa som kommer att ligga på prio. Hoppas det ordnar sig nu. 
    BioBonus skrev 2013-04-18 10:05:35 följande:
    När maken skiljde sig var hans dotter runt tre. De hade vv, men inte varannan vecka, utan 2-2-3. Då blev det inte för långa perioder hos vardera föräldern, men ändå inte för hattigt och hyfsat förutsägbart för dottern. Det var först när hon var runt fem som hon själv frågade om de inte kunde ändra till längre perioder, vilket resulterade i varannan vecka.
    Kan ju vara en idé att föreslå? Tror det är bättre att försöka komma med konstruktiva lösningar istället för att säga nej det går inte. 
    Jag har inte sagt nej, utan jag har sagt att vi kan ha som mål att hon ska vara där varannan vecka men att hon måste få bli lite större först!

• BioBonus
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-04-18 10:49:00 följande:
    Pratade med FR imorse och bokade in en tid. Känns mycket bättre att ha pratat med dem! Känns som om hon var väldigt vettig och att det är barnets bästa som kommer att ligga på prio. Hoppas det ordnar sig nu. 
    Jag har inte sagt nej, utan jag har sagt att vi kan ha som mål att hon ska vara där varannan vecka men att hon måste få bli lite större först!

Jag menade inte att kritisera dig, det var bara en reflektion från hur jag har upplevt det när vi hamnat i konfikter om saker som rör barnen. Att det är bra att ha ett gäng konstruktiva förslag i bakfickan när man kommer till Familjerätten :) det visar att man tänkt igenom situationen på ett konstruktivt sätt, försökt hitta lösningar som ska fungera här och nu och på sikt leda till något bra för barnet.
  • Anonym

Varannan vecka rekommederas allmänt från ca 3 års ålder. Du behöver INTE gå med på varannan vecka nu!
    Skit i om han blir sur. Bättre du tänker på barnets bästa. Hade bara gått med på varannan helg för en så liten.

• Skopan

Varannan vecka rekommenderas ej för barn under tre år för att en vecka i sträck är för lång tid att vara utan mamma eller pappa ja men inget säger att man inte kan ha halva tiden fast i kortare perioder , typ 2-3 dagar åt gången

• Brumma

Anonym - fast vh gör ju att barnet aldrig får knyta an på ett bra sätt till umgängesföräldern. Det ju verkligen INTE att se till barnets bästa.. Tvärtom.. Men det låter ju bra att gömma sig bakom..
    Nej, om intentionen är vv i framtiden bör ju barnet få rimlig chans att knyta an till BÅDA föräldrarna??
    Som skopan skriver ovan - växelvis boende kan göras på andra sätt än vv.
    Sedan kan man, när barnet är tryggt, utöka övernattningarna hos respektive förälder till längre perioder.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-04-19 21:14:33 följande:
    Varannan vecka rekommederas allmänt från ca 3 års ålder. Du behöver INTE gå med på varannan vecka nu!
    Skit i om han blir sur. Bättre du tänker på barnets bästa. Hade bara gått med på varannan helg för en så liten.
    Det finns inga rekommendationer idag. De gamla, som du hänvisar till, är borta. De ska ersättas med nya eftersom man idag vet att små barn absolut klarar växelvis boende, men kanske inte varannan vecka.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-20 08:07:43 följande:
    Det finns inga rekommendationer idag. De gamla, som du hänvisar till, är borta. De ska ersättas med nya eftersom man idag vet att små barn absolut klarar växelvis boende, men kanske inte varannan vecka.
    Jaså? Du hävdar att små barn absolut klarar av växelvis boende. Källa på det tack?
    Själv har jag fått uppgifter om att det saknas forskning kring detta eller finns väldigt lite i alla fall.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-20 08:56:09 följande:
    Jaså? Du hävdar att små barn absolut klarar av växelvis boende. Källa på det tack?
    Själv har jag fått uppgifter om att det saknas forskning kring detta eller finns väldigt lite i alla fall.
    Sen skrev du absolut, inte jag. Växelvis boende är inte bra för alla, oavsett ålder.
  • Lindsey Egot the only one

Om de bor 2-2-3 borde det funka men det blir ju hattigt för barnet. Man ska ställa sig frågan hade du själv vilja byta hem varannan dag?

• Anonym
    LindaEfraim skrev 2013-04-20 08:59:24 följande:
    Om de bor 2-2-3 borde det funka men det blir ju hattigt för barnet. Man ska ställa sig frågan hade du själv vilja byta hem varannan dag?
    Barn är olika. Skulle du ha velat förlora all vardagskontakt med en förälder?

Det gör man inte med VV heller

• Anonym
    LindaEfraim skrev 2013-04-20 09:11:12 följande:
    Det gör man inte med VV heller
    Nej. Men varannan vecka kan vara jobbigt för många små barn eftersom en vecka är lång tid från ena föräldern. Men visst, för föräldrarna är varannan vecka mycket lättare.

Därför måste man ställa sig frågan hur man själv skulle vilja leva alt skaffa två gemensamma hem och låta barnet ha ett hem.

• Anonym
    LindaEfraim skrev 2013-04-20 09:17:20 följande:
    Därför måste man ställa sig frågan hur man själv skulle vilja leva alt skaffa två gemensamma hem och låta barnet ha ett hem.
    Ja och även besvara frågan om vilken av föräldrarna man skulle ha velat ha bort från sitt liv under vardagarna under uppväxten.
Svar på tråden Nu vill han ha varannan vecka, jag tycker barnet är för litet.