Nu vill han ha varannan vecka, jag tycker barnet är för litet.
Svårt att göra lång historia kort. Men jag och min fd sambo flyttade ifrån varandra i höstas. Han hade då träffat en ny tjej osv och jag bryr mig inte om det faktumet kan jag börja med att säga. Vi hade glidit ifrån varandra och den relationen var beyond repair sedan länge. Vårt barn var vid själva flytten 1½ år. Till saken hör att han inte engagerat sig i barnet över huvud taget det första 1.5 året vilket naturligtvis var en av orsakerna till separation. När han insåg att vi skulle separera på riktigt började han att engagera sig lite i barnet medan vi fortfarande bodde tillsammans.
De första två månaderna så avbokade han flera av de tillfällen då hon skulle sova hos och ha umgänge med honom. Då var det mer spännande att umgås med nya tjejen osv. Jag gjorde ingen stor sak av det, har jag ett barn så får det mer än gärna vara med mig och jag tänker inte bråka om att han ska ha barnet för det bör komma helt av sig självt. Någon månad gick och han började att ha barnet varannan helg tor - sön. Det funkade bra så vi la till en natt i veckan då han inte har henne också. Här börjar barnet visa tecken på att inte må så jättebra, sover dåligt och är jättegnällig och sitter mer eller mindre ihop med mig när hon är hemma, börjar gråta vid dagislämningar och har allmän separationsångest.
Nu idag får jag ett samtal av pappan att han från i höst ska ha barnet varannan vecka för då ska han flytta ihop med sin tjej (som inte kan få barn och tycker att det är jätteroligt att ha barnet). All luft går ur mig. Jag vill att mitt barn ska må bra, och jag tycker hen är för liten för att bo varannan vecka och vill att hon ska bli några år först. Jag är jätteglad över att de är engagerade och vill ha barnet osv, men jag tycker man ska se till barnets behov och dess bästa och det kanske inte är att spendera varannan vecka med en person som började engagera sig vid 1.5år och dennes nya tjej. Jag vet ju att det är nya tjejen som gör att pappan nu vill ha barnet.
Ska ringa familjerätten imorgon och höra vad de säger. Men vad har ni för erfarenheter? Vad kan jag göra i detta?