• lmel

överraska med bröllop på dopet

Vi ska döpa vår son om ca en månad och har då tänkt överraska våra familjer med att gifta oss. Vi vill gärna ha dopet först och därefter vigseln för vi är lite rädda att det blir fel fokus under själva dopet i fall vi gifter oss först. Har någon några bra idéer på övergången, dvs hur vi ska presentera att det även blir en vigsel? Egentligen hade jag gärna velat att min pappa ska överlämna mig men behöver då en bra ursäkt för att lämna kyrkan när dopet är klart och se till att de andra sitter kvar. Hade varit så kul om de satt där efter dopet och plötsligt spelas bröllopsmarchen och pappa och jag kommer gående. Snälla hjälp mig! :)

• Svar på tråden överraska med bröllop på dopet
  • hallontryffel
    LindaEfraim skrev 2013-04-19 20:55:49 följande:
    En vigsel behöver inte ta mer än 2 minuter.

LindaEfraim skrev 2013-04-19 20:55:49 följande:
    En vigsel behöver inte ta mer än 2 minuter.

Vad jag förstår är det ett kyrkligt dop och därmed också en vigsel enligt kyrkans ordning som planeras och då finns ingen tvåminutersvariant.
  • Lindsey Egot the only one

Hallontryffel

Man bestämmer själv hur man vill att det ska utformas. Vill man enbart ha vigselakten och inte en massa krusidul och sånger emellan tar det inte mer än 2-5 minuter. En kyrklig vigsel kan således ta 2minuter till flera timmar. Det beror helt och håller på vad man stoppar in när man är i kyrkan.

• iser

För egen del tycker jag att det blir perfekt att gifta sig nu när vi döper. Varken jag eller sambon orkar med en stor bröllopsfest med en massa förväntningar press på föräldrar och svärisar att hålla tal och bidra ekonomiskt och jadajadajada. Vår akt kommer att ta en timme med vigsel och dop. Efteråt bjuder vi på italiensk buffé och en bröllopstårta samt doptårta. Och massa vin och öl för de som känner att de vill stanna kvar en stund.

Samtidigt märker jag hur mycket jag gått in för detta med kläder. herrejisses vad man kan fastna i det och på så sett är jag nästan glad över att vi bara har haft en månad att planera annars skulle det nog rasslat iväg. 

Men klart att du ska ha en bröllopsklänning och unna dig lite. Jag köpte min på loppis för 50 kr men den kostade förvisso lite mer att sy om hos skräfddare.Man kanske bara gifter sig tre gånger  

Har ni funderat något på psalmer och hur ska ni ha efter ceremonin? 

• Madraykin

Bekanta till mig hade dopet i kyrkan men vigselcermonin i lokalen där dopkaffet serverades. Då satt alla gäster till bords och tjattrade medan de trodde att de väntade på att fikat skulle bli klart, men in tågade brudparet Glad

• Jennie med ie

En kyrklig vigsel utformas av prästen i samråd med brudparet, visst utrymme för personliga önskemål finns men prästen är ansvarig för att vigseln innehåller de moment den ska innehålla och vissa saker är obligatoriska (varav en del kan gå "omlott" med dopceremonins obligatoriska moment). Bestämmanderättens omfattning går inte att jämställas med den vid en borgelig vigsel som enbart är en juridisk ceremoni.

• lmel

Madraykin - vilken kul grej. Kommer tyvärr inte fungera i vårt fall. Vi ska vara i ett jättefint litet kapell vid dopet så tror det blir fint att ha vigseln där!

Iser - har inte funderat så mycket på psalmer och så till själva vigseln. Någon som har några förslag? Vill gärna hålla den delen av cermonin ganska kort. Efteråt ska vi vara hos mina föräldrar som har ett fint hus precis vid sjön. Ska beställa dit 3-rätters och anlita en servitör som får passa upp på oss ett par timmar. Ni då?

Vad gäller cermonins upplägg bestämmer vi det tillsammans med den präst vi valt!

• Madraykin
    lmel skrev 2013-04-20 13:20:29 följande:
    Madraykin - vilken kul grej. Kommer tyvärr inte fungera i vårt fall. Vi ska vara i ett jättefint litet kapell vid dopet så tror det blir fint att ha vigseln där!

Iser - har inte funderat så mycket på psalmer och så till själva vigseln. Någon som har några förslag? Vill gärna hålla den delen av cermonin ganska kort. Efteråt ska vi vara hos mina föräldrar som har ett fint hus precis vid sjön. Ska beställa dit 3-rätters och anlita en servitör som får passa upp på oss ett par timmar. Ni då?

Vad gäller cermonins upplägg bestämmer vi det tillsammans med den präst vi valt!

Fast det där är ju också något att tänka på, just tidsåtgången. Gästerna kommer tro att det är ett dop och avsätta vad, 2h max? Och kanske har annat planerat för sena eftermiddagen/kvällen. Och vips blir det bröllop och 3-rätters.
  • iser
    lmel skrev 2013-04-20 13:20:29 följande:
    Vi har tänkt att ha "Nu grönskar det" samt  "Du vet väl om att du är värdefull" Eventuellt måste vi ha två psalmer till och då får gärna prästen komma med förslag. 

Vi har bokat församlingsgården som ligger i själva kyrkan. På inbjudan till dop skrev vi att vi efter ceremonin (som är klar runt 17:00) bjuder på plockmat och dopfika.  Vi ska bjuda på italensk buffé som vi gör själva. Det blir pajer och röror, bröd och sallader. Min barndomsvän och tvillingsyster med familj är involverade i planerna samt min stora bonusdotter och kommer hjälpa till. Vi kommer att duka upp det mesta innan för att få det att funka så smidigt som möjligt. Vi kommer ha ca 30 vuxna gäster och ca 10 barn. 
  • lmel

Vi kommer skriva på dopinbjudan när vi ska äta och så för att se till att ingen bokar något efteråt. Dessutom är det bara familjen och näsan alla ha barn så risken är inte så stor, men vi kommer hålla koll på det :)

• hallontryffel
    LindaEfraim skrev 2013-04-19 22:56:44 följande:
    Hallontryffel Man bestämmer själv hur man vill att det ska utformas. Vill man enbart ha vigselakten och inte en massa krusidul och sånger emellan tar det inte mer än 2-5 minuter. En kyrklig vigsel kan således ta 2minuter till flera timmar. Det beror helt och håller på vad man stoppar in när man är i kyrkan.

I en kyrklig vigsel skall, förutom frågorna (den juridiska biten) även bibelläsning, vigseltal, två psalmer och förbön ingå bl.a. Prästen skall följa kyrkans handbok och kan inte deala bort vad som helst utan att att begå tjänstefel. Precis som Jennie med ie skriver är vigseln en gudstjänst- vill man bestämma själv, ta bort alla "krusiduller" och komma undan med 2-5 minuter återstår borglig vigsel.
  • Lindsey Egot the only one

Hallontryffel.

Min väninna har gjort detta och då var det dopcermonins sånger som blev delen för vigseln också. Annars kan man stå hela 1,1/2h - 2,1/2h om man ska vara petig med både vigsel och dop ceremonin.

• hallontryffel
    LindaEfraim skrev 2013-04-21 19:53:06 följande:
    Hallontryffel. Min väninna har gjort detta och då var det dopcermonins sånger som blev delen för vigseln också. Annars kan man stå hela 1,1/2h - 2,1/2h om man ska vara petig med både vigsel och dop ceremonin.

LindaEfraim skrev 2013-04-21 19:53:06 följande:
    Hallontryffel. Min väninna har gjort detta och då var det dopcermonins sånger som blev delen för vigseln också. Annars kan man stå hela 1,1/2h - 2,1/2h om man ska vara petig med både vigsel och dop ceremonin.

Självklart kan man väva ihop vigsel och dop, men att säga att det bara skulle ta två minuter till är att lura ts. Om det är en väldigt populär förrättningskyrka kan man mycket väl ha bokat in något annat i kyrkan efter ts barns dop och de skulle därför kunna bli nekade att "plussa på" vigseln pga tidsbrist. Dessutom låter det ju som om ts inte vill väva samman de två förrättningarna utan ha dopet för sig och sedan "börja om" med vigseln? Nåja, jag säger som jag skrivit förr -TS, kontakta prästen och rådgör med hen så snart ni kan!
  • Jennie med ie
    hallontryffel skrev 2013-04-21 20:06:26 följande:

Självklart kan man väva ihop vigsel och dop, men att säga att det bara skulle ta två minuter till är att lura ts.

Ja bara välsignelsen över äktenskapet lär ju ta alla de två minutrarna  
  • Fija m 2 pojkar

Prästen ger sig in i diskussionen då tidsangivelserna är alldeles tokiga. En vigselgudstjänst enligt kyrkohandboken tar någonstans mellan 20-40 minuter beroende på musiktillval och prästens vigseltal. Detsamma gäller en dopgudstjänst.

Man kan t ex ha gemensam förbön, man ber knappast Herrens bön två gånger osv. Det är orimligt att tänka sig att kombinerad dop och vigsel tar mer än en timme, om man inte gör en massa tillägg till kyrkohandbokens ordning.

Det kan man göra. Min egen vigsel, utan dop, tog en timme och trekvart, men då var det mässa med nattvard, körsång m.m.

Lycka till, inte minst i planeringen med prästen ;)

/Skånepräst 

Svar på tråden överraska med bröllop på dopet